عامل پیوستگی و علاقه عمانی‌ها به ایران
کد خبر: 3979739
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
جواد میرگِلَوی بیات بیان کرد:

عامل پیوستگی و علاقه عمانی‌ها به ایران

نویسنده کتاب عمان و دانشجوی دکتری مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران انزوای مذهبی و انزوای جغرافیایی عمان را از جمله عواملی برشمرد که باعث شده این کشور ارتباط با کشورهای دورتر از شبه‌جزیره عربستان را دنبال کند و گفت: وجود شیعیانی که ارتباط خوبی در حاکمیت عمان دارند و بلوچ‌هایی که دهه‌های قبل به عمان رفته‌اند می‌توان از عوامل علاقه آنان به ایران برشمرد.

عامل پیوستگی و علاقه عمانی‌ها به ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا، سمینار تخصصی «آشنایی با بازار جهان اسلام؛ عمان» به همت مرکز آموزش تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشجویان کشور وابسته به جهاددانشگاهی و همکاری ایکنا، روز چهارشنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

در نوبت بعدازظهر این سمینار و در پنل «تجارت با عمان» جواد میرگِلَوی بیات، نویسنده کتاب عمان و دانشجوی دکتری مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران درباره اقتصاد سیاسی این کشور آسیایی، گفت: عمان در شرق جهان عرب قرار گرفته است و این شرقی بودن و موقعیت جغرافیایی، عاملی شده است تا تمدنی مجزا از شبه‌جزیره عربستان داشته باشند. عمان امروز، ادعای تمدنی دارد و خود را ذیل شبه‌جزیره تعریف نمی‌کند.

وی با اشاره به حضور اکثریت مردم عمان با مذهب اباضیه، درصد کمی اهل تسنن و درصد بسیار کمتر اهل تشیع(3 تا 5 درصد جمعیت) گفت: اباضیه از نسل خوارج هستند، البته خود این نسل، علاقه‌‌ای ندارند که اینگونه معرفی شوند. اینان از سوی وهابیت نیز مورد تکفیر قرار می‌گیرند، چرا که وهابیت، نه‌تنها شیعه، بلکه سایر مذاهب اهل سنت و همچنین اباضیه را تکفیر می‌کند.

پیوستگی و علاقه عمانی‌ها به ایران 

میرگلوی بیات مواردی چون انزوای مذهبی و انزوای جغرافیایی عمان را از عواملی دانست که این کشور را علاقه‌مند به گسترده کردن مناسبات خود با کشورهای دورتر کرده و تنها به ارتباط با کشورهای شبه‌جزیره عربستان اکتفا ندارند، اظهار کرد: ما نباید نگرانی از باب ایجاد خصومتی بین ایران و عمان داشته باشیم. وجود شیعیانی که ارتباط خوبی در حاکمیت عمان دارند و نیز بلوچ‌هایی که دهه‌های قبل از منطقه بلوچستان ایران و پاکستان به عمان رفته‌اند، عامل پیوستگی و علاقه آنان به ایران است. نسل گذشته این بلوچ‌ها همچنان به زبان فارسی صحبت می‌کنند.

وی به بخشی از کیاست سلطان فقید این کشور سلطان قابوس اشاره کرد و گفت: این فرد توانست این کشور را به این شرایط مدرن برساند و دوران گذار را به خوبی طی کند. مکتبی که او به جای گذاشت، به گونه‌ای هست که دیگر حکام بعد او نیز این توانایی را نخواهند داشت تا پا را از مکتب سلطان قابوس فراتر بگذارند و باید همچنان در این مسیر باشند تا مشروعیت مردمی آنان حفظ شود.

پنج موتور توسعه عمان در سند چشم‌انداز 

میرگلوی بیات به پنج موتور توسعه‌ یعنی، گردشگری، لجستیک و حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و شیلات و معدن که در سند چشم‌انداز 2040 عمان نوشته شده است، اشاره کرد و خواستار توجه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این کشور با توجه به این پنج مورد شد و افزود: در بخش گردشگری این سند آمده است که میزان توریست این کشور باید به بیش از 11 میلیون نفر برسد، یعنی تا 2040 جمعیت عمان به رقم شش میلیون نفر خواهد رسید و میزان توریست آن دو برابر جمعیت عمان خواهد بود.

وی افزود: عمان به شدت نیاز به صنعت فراوری دارد و از ماهی تا گل‌ محمدی، میوه، خرما و... به چنین صنعتی نیاز دارند و فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این کشور است که به عنوان پنجمین کشور امن جهان شناخته می‌شود.

میرگلوی بیات تصریح کرد: ساحل گسترده این کشور عاملی است که آن را به سمت توسعه شیلات سوق می‌دهد. عمانی‌ها تمامی ابزارآلات تا کشتی ماهی‌گیری را وارد می‌کنند و این نیز فرصتی برای سرمایه‌گذاری حاصل می‌کند.

دو عامل موفقیت در عمان 

همچنین در ادامه مجید ابراهیمی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ایران و عمان ضمن پاسخ‌گویی به سؤالات حاضران در سمینار تأکید کرد که دو چیز باعث موفقیت در بازرگانی نه تنها در عمان، بلکه در تمامی کشورهای عربی است.

وی تصریح کرد: در این کشورها ابتدا باید به فرد اعتماد کنند و صداقت و سلامت نفس را در او درک کنند و بعد جنس و محصولات آن فرد را دنبال می‌کنند.

ابراهیمی عنوان کرد: بهترین زمان ارتباط‌گیری مؤثر در کشور عمان در زمان برگزاری نمایشگاه‌های بازرگانی است که بابت آن نیز ویزای تجاری داده می‌شود. درست است که ویزای تجاری گران‌تر است، ولی این فرصت، واقعاً ارزش این هزینه را دارد. اگر با یک عمانی ارتباط گرفتید و او به شما اعتماد کرد، بدانید که مسیر موفقیت را تا حد زیادی طی کرده‌اید، چرا که آنان روحیه عشیره‌ای دارند و کاملاً حالت برادری با شما پیدا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha