چگونه هزینه‌های سفر خارجی را کاهش دهیم
کد خبر: 3979735
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
مهدی پارسا بیان کرد:

چگونه هزینه‌های سفر خارجی را کاهش دهیم

یکی از جهانگردان و طراحان سفر در کارگاه الفبای سفرهای خارجی به بیان مهم‌ترین نکاتی که برای مسافرت لازم است تا هزینه سفر کاهش یابد اشاره کرد و گفت: در بین مقولات هزینه‌بر سفر، اولین و مهم‌ترین مورد حمل و نقل پرواز است، این موضوع برای ایرانی‌ها که با محدودیت پرواز و ایرلاین مواجه هستند، مهم‌تر است.

چگونه هزینه‌های سفر خارجی را کاهش دهیم

به گزارش ایکنا، سمینار تخصصی «آشنایی با بازار جهان اسلام؛ عمان» به همت مرکز آموزش تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشجویان کشور وابسته به جهاددانشگاهی و همکاری ایکنا، روز چهارشنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

در نوبت بعدازظهر این سمینار، «کارگاه الفبای سفرهای خارجی» با ارائه مهدی پارسا، جهانگرد و طراح سفر برگزار شد.

مهدی پارسا در این کارگاه با اشاره به اینکه تمرکز من در بیان این مطالب بر کاهش هزینه‌ها هست، گفت: در سفر چند مقوله هست که هزینه‌بر است، اولین و مهم‌ترین مورد حمل و نقل است. این موضوع برای ایرانی‌ها که محدودیت پرواز و ایرلاین وجود دارد، مهم‌تر است. ساده‌ترین راه سفر به هر جایی، سفر زمینی است، این نوع سفر که شامل کشتی هم می‌شود، سختی زیادی دارد و زمان زیادی می‌برد و برای کسی که اهل تجارت است، این نوع سفر توجیه‌پذیر نیست.

نکته‌هایی برای کاهش هزینه سفرهای هوایی 

وی سفر هوایی را نوع دیگری از سفر معرفی کرد و افزود: برای اینکه بتوانید برای یک مقصد بلیط مقرون به صرفه و ارزان بگیرید، چند فاکتور وجود دارد که باید رعایت شود. اولین مورد این است که شما محدودیت زمانی خود را کم کنید، یعنی اینگونه نباشد که برنامه‌ریزی کنید تعطیلات آخر هفته به جایی بروید و آخرین روز تعطیلات نیز برگردید، قطعاً این پرواز گران‌ترین پرواز خواهد بود، چرا که در آخر هفته همه این کار را انجام می‌دهند. بنابراین باید محدودیت زمانی خود را حذف کنید.

پارسا تصریح کرد: فاکتور دوم بازه سفر است، یعنی شما می‌خواهید شنبه به سفر بروید دو روز در مسافرت باشید و دوشنبه بازگردید، اما در آن روز بلیط ارزانی برای شما وجود ندارد، بنابراین ناچار هستید بازه زمانی خود را تغییر دهید تا بلیط مقرون به صرفه پیدا کنید. سومین فاکتور که برای ما ایرانی‌ها کار سختی هست، برنامه‌ریزی از قبل است. اینکه از الان برنامه‌ریزی کنم اسفندماه امسال از روز دهم تا دوازدهم به مراکش سفر داشته باشیم کار سختی است، اما اگر این کار را بکنیم و شش ماه قبل بلیط را تهیه کنیم، در کاهش هزینه‌ها بسیار تأثیر دارد.

این جهانگرد و طراح سفر بیان کرد: در تمام این فاکتورهایی که بیان شد مهم‌ترین موضوع تخفیف‌های ایرلاین‌ها هست. ایرلاین‌ها در دوره‌های زمانی تخفیف‌های خود را اعلام می‌کنند و مثلاً می‌گویند اگر تا یک زمان مشخص بلیط تهیه کنید از تخفیف بهره‌مند خواهید شد، این تخفیف‌ها در حدی است که در یک نمونه زمانی که دلار پنج هزار تومان بود با 20 دلار بلیط سفر به کرواسی را تهیه کردم. اگر در حالت عادی یک بلیط هزار دلار باشد در این تخفیف‌ها ممکن است بلیط هشتاد دلاری هم پیدا شود. البته این کار در ایران بسیار سخت است.

پارسا با اشاره به اینکه مهم‌ترین هزینه برای یک سفر هزینه پرواز است،‌ اظهار کرد: ممکن است پرواز به تانزانیا حدود 1200 دلار هزینه داشته باشد، اما یک هفته اقامت در آنجا بیشتر از 200 دلار هزینه نداشته باشد،‌ بنابراین باید بر روی کاهش هزینه سفر تمرکز بیشتری داشته باشیم. برای جستجوی بلیط سفر وب‌سایت‌های زیادی وجود دارد. در ایران مهم‌ترین وب سایت «علی‌بابا» هست، اما بهتر است بلیط پروازهای سفرتان را بیشتر از وب‌سایت‌های خارجی بخرید.

معرفی چند سایت فروش بلیط 

وی گفت: همیشه پروازهای خودتان را از هر مقصدی که می‌خواهید شروع کنید از «Skyscanner» شروع کنید، البته به جز مواردی که ایرلاین ایرانی پرواز داشته باشد. در غیر این صورت این سایت پروازهای بسیار خوبی را معرفی می‌کند. این وب سایت یک سری ویژگی‌های خاص دارد. در بالای سمت راست این سایت واحد پول زده شده است؛‌ نکته‌ای که در اینجا باید رعایت شود، این است که در موتورهای جستجو(گوگل) و تمام وب‌سایت‌های خارجی که می‌خواهید بلیط جست‌وجو کنید، هیچ گاه واحد پول را بر روی ریال ایران نگذارید، چون آنها قیمت دلار را 4200 تومانی حساب می‌کنند،‌ بنابراین واحد پول را بر روی دلار یا هر ارز دیگری قرار دهید.

این جهانگرد و طراح سفر افزود: بعد از اینکه مسیر را انتخاب کردید، یک سری پرواز نشان داده می‌شود، پیش‌فرض بر روی ارزان‌ترین پروازها قرار گرفته است. در سمت چپ سایت یک فهرست قرار داده شده است که می‌توانید از طریق آن فیلترها را اعمال کنید. نکته بسیار مهم دیگر این است که در این سایت می‌توانید یک پرواز را انتخاب کنید و بگوئید هر موقع ارزان شد و تخفیف به آن تعلق گرفت، ‌به شما اطلاع بدهد. این می‌تواند در کاهش هزینه‌های سفر به شما کمک کند. نکته مهم‌ دیگر اینکه گزینه‌ای در این سایت قرار دارد که در آن تقویم ماهیانه را به شما نشان می‌دهد و شما می‌توانید هر روزی که قیمت بلیط ارزان باشد، همان را تهیه کنید.

پارسا در ادامه به معرفی سایت « kiwi.com» پرداخت و گفت: این سایت یک کار جذاب‌تر انجام می‌دهد و آن هم اینکه به عنوان مثال اگر شما بخواهید به کوالالامپور سفر کنید فرودگاه‌های نزدیک مقصد شما را در صورت داشتن قیمت بهتر نیز معرفی می‌کند. در کنار این دو، سایت «علی بابا» نیز وجود دارد که ویژگی‌های خاص خود را دارد. تا چند سال قبل امکان جستجوی پروازهای داخلی کشورها را از یک کشور دیگر نداشتیم، سایت علی بابا این امکان را فراهم کرده است. این سایت خدمات بسیار خوبی را ارائه می‌دهد و قمیت‌های خوبی هم ارائه داده است. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که پشتکار در جستجو برای کاهش هزینه سفر بسیار اهمیت دارد و گاهی ممکن است تا 500 دلار هم برای ما صرفه‌جویی به همراه داشته باشد. نکته‌ دیگر این است که وقتی از ایرلاین‌های خارجی بلیط تهیه می‌کنید، دقت کنید که به شدت بر روی بار حساس هستند و زمان تهیه بلیط هیچ باری بر روی آن حساب نشده است و اساس سود این ایرلاین‌ها بر روی بار است، گاهی ممکن است هزینه بار چندبرابر هزینه بلیط باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در کارگاه الفبای سفرهای خارجی به معرفی برخی دیگر از سایت‌های فروش بلیط خارجی پرداخت و در ادامه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین حالت‌های حمل و نقل که شاید در سفرهای تجاری پیش بیاید این است که در مقصد ماشین در اختیارتان باشد و یا اینکه سریع‌تر جابجا شوید. در این بخش ماشین‌هایی وجود دارد که «Carsharing» نام دارند. در این سیستم که بسیاری از کشورها آن را راه‌اندازی کرده‌اند، یک شخص که ماشین دارد و می‌خواهد به شهر دیگری سفر کند، اما نمی‌خواهد در طول مسیر صندلی ماشین خالی باشد،  صندلی را می‌فروشد. این سیستم را برای هر کشوری باید خاص همان کشور جست‌وجو کرد. امنیت این سفر از طریق ویدئوهایی که مسافرها بعد از سفر بر روی سایت می‌گذارند، مشخص می‌شود.

اشتباه‌های ایرانی‌ها در سفرهای خارجی 

وی در ادامه بیان کرد: اولین خطای هر ایرانی این است که می‌گوید حالا که به سفر رفته‌ایم، پول خرج کنیم. این فرهنگ اشتباهی است که باید اصلاح شود. یک اشتباه دیگر ایرانی‌ها این است که به محض رسیدن به فرودگاه مقصد، خستگی را بهانه می‌کنند و یک تاکسی دربست می‌گیرند،‌ این برای افزایش هزینه‌های سفر فاجعه است. هیچ مسافری حتی از نوع مسافر پولدار اروپایی هم در فرودگاه مقصد سوار تاکسی نمی‌شود، چرا که هزینه‌های تاکسی در تمام کشورها سرسام‌آور است. «اوبر» یک سیستم جهانی است و به محض رسیدن به فرودگاه و پس از خرید سیم‌کارت می‌توانید آن را روی گوشی نصب کرده و از آن استفاده کنید.

پارسا بیان کرد:‌ یک سیستم دیگر وجود دارد که در آن ماشین در کنار خیابان پارک شده است، متقاضی با استفاده از وای فای آن را باز می‌کند و می‌تواند از آن استفاده کند. در ایران نوع دوچرخه‌ای این سیستم راه‌اندازی شده است که امیدوارم روزی ماشینی هم راه بیفتد. اگر به صورت گروهی به سفر رفته باشید به خصوص در کشورهای عربی استفاده از این نوع ماشین‌ها مقرون به صرفه است. یکی از معروف‌ترین شرکت‌های اجاره ماشین در دنیا که در ایران هم شعبه دارد europcar است.

این جهانگرد و طراح سفر در بخش دیگری از سخنان خود به بحث نقشه‌خوانی و پیدا کردن مقصد هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و با راه‌اندازی نرم‌افزارهای مختلف موبایلی این قضیه بسیار راحت شده است و با یک ساعت تمرین کردن می‌توان بر آن مسلط شد. در این بخش می‌توان بدون اینترنت از نرم‌افزارهای آفلاین هم استفاده کرد. یکی از خدمات گوگل نقشه آفلاین است که می‌توان در سفرها مورد استفاده قرار داد.

راه‌هایی برای اقامت کم‌هزینه 

وی در بخش پایانی سخنان خود به مباحث مربوط به اقامت پرداخت و گفت:‌ بعد از حمل‌ و نقل، گرانترین هزینه برای سفرها اقامت است، پیدا کردن اقامت‌گاه ارزان در کشورهای عربی بسیار سخت است. این کار البته در کشورهای گردشگرپذیر راحت‌تر است. یکی از ارزانترین اقامت‌گاه‌ها «هاستل» است که جدا از اقامت داشتن جذابیت‌های دیگری نیز دارد. یکی از این جذابیت‌ها استفاده از امکانات مختلف برای کارهای مختلف است. به عنوان مثال برای درست کردن غذا می‌توان از امکانات آشپزخانه استفاه کرد، این موضوع نیز می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. هاستل‌ها چند حالت دارند، می‌توانند چند تخته یا خصوصی باشند. در هاستل‌ها موقع غروب، همه جهانگردها دور هم جمع می‌شوند و از هم اطلاعات می‌گیرند و می‌توانند دسته‌جمعی به گردش بروند و هزینه‌ها را کاهش دهند. پایگاه ویژه‌ای برای پیدا کردن این هاستل‌ها هم وجود دارد که البته در ایران فیلتر است.

وی به نوع دیگری از اقامت که در آن یک خانه کامل در اختیار مسافر قرار می‌گیرد هم اشاره و بیان کرد: وب‌سایتی برای اجاره خانه وجود دارد که بزرگ‌ترین وب سایت اجاره خانه در دنیاست، که البته این سایت نیز در ایران فیلتر است. این سایت بهترین گزینه ممکن برای اجاره خانه در مسافرت‌های خانوادگی به کشورهای خارجی است. 

انتهای پیام
captcha