چرا حضور مردم در انتخابات حماسه است؟ / رابطه وسیع با همسایگان؛ اولویت سیاست خارجی
کد خبر: 3979662
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
پاک‌آیین تبیین می‌کند؛

چرا حضور مردم در انتخابات حماسه است؟ / رابطه وسیع با همسایگان؛ اولویت سیاست خارجی

دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه برای تحلیل مشارکت مردم در انتخابات 1400 باید مجموعه عوامل متعدد و پیچیده مؤثر بر کاهش مشارکت؛ اعم از داخلی و خارجی، را در کنار هم بررسی کرد، گفت: بر این مبنا در چنین فضای سنگین عملیات روانی و هجمه رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمنان حضور بیش از 48 درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند یک حماسه نام بگیرد.

محسن پاک‌آیین، دیپلمات ارشد و سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان و تایلند، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ارزیابی خود از پیام حضور مردم در انتخابات 1400 گفت: حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری خیلی دور از انتظار بود. علت این امر هم آن بود که از حدود سه ماه قبل یا بیشتر تمام رسانه‌های معاند، غربی‌ها و صهیونیست‌ها و افراد خائنی مانند مریم رجوی و رضا پهلوی با تمام قوا به دنبال این بودند که مردم در انتخابات شرکت نکنند و با شعار «رأی بی رأی» به جمهوری اسلامی ایران پاسخ منفی دهند.

تحلیل مشارکت مردم با لحاظ مجموعه عوامل کاهنده مشارکت

وی افزود: از آن طرف نیز برخی افراد تأثیرگذار داخلی هم به همین شکل عمل کردند و از مردم خواستند انتخابات را تحریم کنند و هجمه سنگینی علیه انتخابات شکل گرفت که در طول دوران پس از انقلاب بی‌سابقه بود. لذا اگر به میزان حضور مردم نگاه می‌کنیم و می‌خواهیم آن را تحلیل کنیم باید ناظر به این عوامل کاهنده مشارکت باشد.

پاک‌آیین بیان کرد: در کنار اینها، بحث کرونا و نارضایتی‌های مردم از نابسامانی‌های داخلی نیز مزید بر علت شده بود تا مشارکت را کاهش دهد. این مجموعه عوامل دشمنان را امیدوار کرده بود که مردم مشارکت جدی در انتخابات نداشته باشند اما حضور بیش از 48 درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری با عوامل ذکر شده به اعتقاد من می‌تواند نام حماسه بگیرد و نشان می‌دهد مردم به این انقلاب پایبند هستند.

پیام حضور مردم به جامعه بین‌الملل

دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: نکته مهم این است که تأکید رسانه‌های معاند بر این بود که مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی در انتخابات شرکت نمی‌کنند اما بیشترین مشارکت و حضور در نقاطی اتفاق افتاد که مردم درآمد کمتر و مشکلات اقتصادی بیشتری داشتند و این بیانگر آن بود که مردم فراتر از مسائل اقتصادی نگاه می‌کنند و برای آنها حفظ نظام و انقلاب و دفاع از تمامیت جمهوری اسلامی مهم است. البته دولت آینده باید تلاش کند مشکلات اقتصادی و معیشتی را به حداقل برساند و پاسخ مناسبی به رأی اعتماد طبقات کم‌درآمد به رئیس‌جمهور منتخب بدهد.

پاک‌آیین درباره پیام مهم این انتخابات گفت: پیام اصلی این انتخابات به جامعه بین‌الملل این است که مردم خواهان اقتدار نظام جمهوری اسلامی هستند و از نظام حمایت می‌کنند و علیرغم اطلاع از مشکلات و درگیر بودن با آنها باز هم به اصل نظام وفادار هستند و این پیام بسیار مهمی است که دشمنان نظام اسلامی را ناامید می‌کند، اعتماد به نفس مسئولان برای چانه‌زنی در مذاکرات بین‌المللی را تقویت می‌کند و کشور را در مقابل تعدی‌ها و زیاده‌خواهی‌های احتمالی دشمنان نسبت به کشور بیمه می‌کند.

سمت و سوی سیاست خارجی در دولت سیزدهم

پاک‌آیین درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم و اولویت‌های کشور در حوزه روابط با سایر کشورها در این دوره گفت: به اعتقاد من سیاست خارجی کشور در دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی در چارچوب مواضع اصولی انقلاب اسلامی، قانون اساسی و جهت‌گیری‌های رهبر معظم انقلاب و حضرت امام(ره) دنبال می‌شود. براین مبنا اولویت‌های اصلی سیاست خارجی در این دوره ارتباط با کشورهای اسلامی، همسایگان، کشورهای غیرمتعهد و سایر کشورهایی است که بر اساس احترام متقابل آماده گسترش روابط با ایران هستند.

وی با تأکید بر اینکه ارتباط با همسایگان در اولویت اصلی سیاست خارجی در این دوره است، گفت: 15 کشور همسایه ایران هستند که ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی دارند، به ویژه در این میان کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه از اهمیت بسزایی برخوردارند. در این دوره روابط با دو عضو مهم شورای امنیت، روسیه و چین، توسعه بیشتری پیدا می‌کند و به طور کلی نگاه به شرق تقویت می‌شود. البته اگر غربی‌ها به خصوص اروپایی‌ها، دست از خصومت بردارند و بخواهند در چارچوب احترام متقابل با ایران ارتباط داشته باشند به طور طبیعی دولت جدید از این همکاری استقبال می‌کند.

پاک‌آیین در خصوص نوع تعامل با آمریکا در دولت سیزدهم گفت: در این دوره قطعا امیدی به روابط یا مذاکره با آمریکا نیست چرا که بعید است خصومت‌های آمریکا کاهش پیدا کند بلکه ادامه خواهد یافت و حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع منطقه مانند عربستان تداوم می‌یابد و لذا بعید است آینده روابط ایران و آمریکا روشن شود و باید آمریکا را در کنار رژیم نامشروع صهیونیستی در حوزه روابط خارجی استثنا کرد.

وی ابراز کرد: در عین حال با بقیه کشورهای جهان می‌توان رابطه خوبی برقرار کرد و هر کشوری که دست دوستی و همکاری خود را به سمت ما دراز کند ما هم دست او خواهیم فشرد. البته اولویت‌های خود را هم در نظر خواهیم گرفت که همکاری با کشورهای همسایه، جهان اسلام، کشورهای غیر متعهد به خصوص در آفریقا و آمریکای لاتین است. امیدواریم که این تحولات در سیاست خارجی هر چه بیبشتر برای نظام مفید واقع شود.

دولت جدید و سیاست مقابله با تحریم

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان در پایان درباره سیاست مقابله با تحریم‌ها در دولت جدید گفت: سیاست کشور برای مقابله با تحریم‌ها مشخص است و همان سیاستی است که در شورای عالی امنیت ملی مصوب شده و مورد تأیید رهبر معظم انقلاب است. لذا ایران در چارچوب برجام، خواهان آن است کلیه تحریم‌های آمریکا لغو شود. در صورت عملی شدن مطالبه به حق ایران، به طور طبیعی ایران هم به تعهدات برجامی خود در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای عمل می‌کند اما اگر آمریکا گامی در جهت لغو کامل تحریم‌ها برندارد، ایران نیز به تعهدات هسته‌ای خود در برجام عمل نمی‌کند و این سیاست اصولی کشور است که در دوره آقای رئیسی نیز ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام
captcha