دلایل اهمیت سرمایه‌گذاری بازار جهان اسلام در عمان / حس خوب نسبت به ایرانی‌ها
کد خبر: 3979605
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
جواد رکابی شعرباف بیان کرد:

دلایل اهمیت سرمایه‌گذاری بازار جهان اسلام در عمان / حس خوب نسبت به ایرانی‌ها

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در اولین پنل از سمینار «تخصصی آشنایی با بازار جهان اسلام؛ عمان» به بیان دلایل اهمیت سرمایه‌گذاری در عمان پرداخت و گفت: با توجه به سوابق تاریخی در تعاملات بین دو کشور، شهروندان عمانی حس خوبی نسبت به ایرانی‌ها دارند و این حس خوب می‌تواند یکی از عوامل موفقیت سرمایه‌گذاران در این کشور باشد.

دلایل اهمیت سرمایه‌گذاری بازار جهان اسلام در عمان / حس خوب نسبت به ایرانی‌هابه گزارش ایکنا، مراسم افتتاحیه سمینار تخصصی «آشنایی با بازار جهان اسلام؛ عمان» صبح امروز دوم تیرماه به همت مرکز آموزش تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشجویان کشور وابسته به جهاددانشگاهی و همکاری ایکنا، با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان این حوزه برگزار می‌شود.

در ابتدای این سمینار که از سامانه امجد جهاد دانشگاهی نیز به صورت زنده پخش می‌شد گزارش کوتاهی از سوی عباسی، مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ارائه شد.

وی گفت: هدف مرکز آموزش های تخصصی سازمان قرآنی دانشگاهیان از برگزاری این نشست ‌ا و سمینارهای آموزشی این است که بتواند ظرفیت کشورهایی که از لحاظ مذهبی و دینی و فرهنگی با ما همخوانی دارند را به افرادی که در حوزه های اقتصادی فرهنگی و اجتماعی فعال هستند، معرفی کند تا بتوانیم بخشی از بازار آن کشورها را در دست بگیریم.

در ادامه این سمینار اولین پنل تخصصی با عنوان «عمان و بازار جهان اسلام» با حضور جواد رکابی شعرباف و حسن تیزمغز برگزار شد.

در ابتدای این پنل جواد رکابی شعرباف با اشاره به اینکه عمده توجه ایران در سیاست خارجی کشورهای غیراسلامی بوده است، گفت: متاسفانه توجه خاصی به کشورهای اسلامی نشده و در بین کشورهای اسلامی هم این بی‌توجهی نسبت به کشور عمان بیشتر از بقیه بوده است. لذا جا دارد از مجموعه جهاد دانشگاهی به خاطر اهتمام در برگزاری این سمینار قدردانی کنم.

وی افزود: کشور عمان ظرفیت و امکانات و زمینه همکاری فی ما بین بسیاری دارد، این کشور جزء کشورهایی است که کمترین رابطه تجاری با آنجا داریم، البته در سال های اخیر مقداری بهتر شده است. اما قبل از آن توجه بسیار اندک بوده است. شاید بخشی از این بی‌توجهی به دلیل گذاشتن تمام ظرفیت تجارت خارجی در سبد امارات و دوبی در جنوب خلیج فارس باشد. روندی که جای نقد بسیاری دارد.

رکابی شعرباف در ادامه به بیان برخی از دلایل اهمیت کشور عمان برای تجارت پرداخت و تصریح کرد: قبل از ذکر دلایل اهمیت کشور عمان باید به سابقه تعاملات ایران و عمان اشاره کنم. این سابقه به قبل از انقلاب و حمایت قاطع و محکم ایران از سلطنت عمان در برابر قیام ظفار بود. این حکومت با کمک ایران توانست قیام ظفار را سرکوب کند و این سابقه تعامل باعث شد تا بعد از انقلاب نیز تعاملات و ارتباطات ادامه داشته باشد. آنچه ما در بعد از انقلاب انجام می‌دهیم اقتضای امر حکومتداری و جغرافیای گسترده ما و نیز اقتضای کنترل خاورمیانه از سوی جمهوری اسلامی است. این کنترل گاهی با ابزار فرهنگی، گاهی عقیدتی، گاهی با ابزارهای اقتصادی و زمانی هم با حمایت نظامی و مستشاری صورت می گیرد.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: نخستین گامی که مورد توجه ما هست تعامل نزدیک دو حکومت قبل و بعد از انقلاب است، این تعامل بیشتر به خاطر دِینی که عمانی‌ها نسبت به ایرانی ها دارند، هست. به همین خاطر مردم آنجا نگاه مثبتی به ما دارند، چرا که ایران باعث شد تا حاکمیت متزلزل که در آستانه فروپاشی بود را نجات دهد. وقتی در عمان قدم می زنید و می دانند ایرانی هستید نوع نگاه و تعامل متفاوت می شود. با وجود این زمینه و سابقه تاریخی در تعاملات بین دو کشور اما این تعامل گسترده در حوزه ملت ها ادامه پیدا نکرد و در واقع تعامل ما با عمان بیشتر محدود به سیاسی و نظامی و میانجی‌گری‌ها شده است.

وی تصریح کرد: کشور عمان دو میلیون نفر جمعیت بومی و حدود دو میلیون نفر مهاجر دارد، عمان یک کشور خشک و با بارندگی اندک است. مجموعه سیستم آبیاری از مسیر قنات و نگهداری آب صورت می‌گیرد، همین طبیعت و فضا باعث شد تا نسبت به طبیعت ایران تمایلاتی داشته باشند. بنابراین بحث طبیعت یکی دیگر از شاخصه‌های جذب دو کشور به یکدیگر است.

رکابی شعرباف اظهار کرد: بحث پایه پولی کشور عمان یکی دیگر از مباحثی است که می تواند گسترش تعاملات و تجارت را تقویت کند. کشور عمان در کنار بحرین و کویت جزء کشورهایی هستند که پایه پولی فوق العاده قوی‌ای دارند، یک ریال عمان حدود 65 هزار تومان است، این پایه پولی هرکجای جهان که برود تمام دریچه ها به روی آن باز می شود. این پایه پولی وقتی وارد کشور شود فضای بسیار خوبی را در اختیار آن گردشگر قرار خواهد داد. حقوق متوسط یک نیروی کار معمولی حدود 1200 ریال است و هزینه‌های زندگی هم حدود دویست ریال است، در چنین وضعیتی بیش از نیمی از درآمد پس انداز می شود.

استادیار مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار کرد: در دهه اخیر فضا برای رفت و آمد گردشگری بین دو کشور مقداری بازتر شده و امکانات رفت و آمد به ویژه از سوی عمانی ها بازتر شده است. قبل از آن مقامات کشور عمان برای مواردی همچون شکار و ... به ایران می آمدند اما عمومیت پیدا نکرده بود. در دهه اخیر و خصوصاً پس از تبلیغاتی که صورت گرفت حجم قابل توجهی از گردشگران عمانی به ایران آمد و سواحل ایران را دیدند.

رکابی شعرباف با اشاره به اینکه عمانی همیشه به نیکی و به خوبی از ایران و ایرانی پذیرایی می کنند، گفت: یکی دیگر از مواردی که در تعاملات باید مورد توجه قرار بگیرد بحث مذهب است، مذهب کشور عمان اباضیه است اما بر اینکه آنها خوارج نیستند تأکید دارند. با وجود اینکه تاریخ چیز دیگری می گوید اما به شدت بر خوارج نبودن خود تأکید دارند. در این کشور برای شیعیان مشکل خاصی به وجود نیامده است و حکومت زحمت خاصی برای شیعیان ایجاد نکرده است. یعنی زحماتی که شیعیان در عربستان، بحرین و کویت با آن مواجه هستند در عمان به چشم نمی خورد و این می‌تواند به پیشبرد اهداف اقتصادی ما بسیار کمک‌کننده باشد.

استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه سرمایه به جایی می رود که امنیت، آرامش و ثبات وجود داشته باشد، گفت: سلطان قابوس نزدیک 50 سال حکومت کرد و تقریباً در این کشور هیچ مشکلی برای حکومت به وجود نیامد و جز در بحث بهار عربی که یکی دو هفته آشوب شد مشکلی دیگری به وجود نیامد. این آشوب هم با ورود مستقیم سلطان برطرف شد. جمع این نکاتی که گفته شد سبب می‌شود فضای عمان برای ما فضای بسیار قابل توجهی باشد. همزیستی، نگاه متعادل و تمایل به همکاری با ایران خیلی کمک می‌کند تا تجار و سرمایه گذاران ایرانی با مشکلات کمتری در این کشور مواجه باشند.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در این سمینار به آرام بودن سواحل این کشور اشاره کرد و گفت: این سواحل به لحاظ بهداشتی و امنیت برای خانواده‌های ایرانی بسیار مناسب است و می‌توان برای مباحث گردشگری نیز از سواحل این کشور بهره مند شد. این کشور به حدی آرام است که شاید در طول روز حتی صدای بوق ماشین هم شنیده نشود. تصادف در این کشور بسیار اندک است و اثری از دعوا و بزه‌های اجتماعی نیست. جمع این نکات فضا را برای فعالیت اقتصادی باز می‌کند.

رکابی شعرباف بیان کرد: امیدوارم دولت جدید فضا را بازتر کند تا تجار ایرانی که علاقه بسیاری برای سرمایه‌گذاری در این کشور را دارند با سهولت و دسترسی بهتری بتوانند این کار را انجام دهند. برای افرادی که می خواهند کار حلال و طیب انجام دهند گزینه‌های محدودی وجود دارد فضای عمان مقصد خوبی از این حیث است.

وی در ادامه به بخشی از فعالیت‌های دانشکده مطالعات جهان اشاره کرد و گفت: حوزه کار ما شناخت کشورهای مختلف است. در واقع دانشکده کشورشناسی است و مطالعات خوبی در مورد کشورهای مختلف در مناطق مختلف انجام داده است. از حدود دو سال پیش کارگاه‌های توسعه تجارت با کشورهای مختلف را برگزار کردیم و این روند همچنان ادامه دارد. افزون بر این احساس کردیم حوزه تعاملات تجاری نیاز به ورود بخش آکادمیک دارد. احساس شد دوستانی که می‌خواهند در تجارت فعالیت کنند آشنایی اندکی با کشور هدف دارند و چیزهایی که آموخته‌اند بیشتر چهره به چهره بوده و آموزش رسمی ای برای آنها ارائه نشده است. حال آنکه برای گسترش تعاملات و سرمایه گذاری باید از ریزترین تا درشت ترین مسائل و از نحوه دست دادن، بردن هدیه یا نبردن هدیه در اولین ملاقات و بسیاری مسائل کلان‌تر را آموخت. ما بسته‌هایی را در دانشکده درست کرده‌ایم تا کمک کند یک دیپلماسی تجاری، سیاسی و ورزشی که قابل آموزش هست را برای مخاطبان داشته باشیم. وقتی ما آموزش‌های لازم را ارائه ندهیم و از منظر دیپلماسی و ضرورت‌های کار دیپلماسی به اینها آموزش ندهیم طبیعتاً نمی توان انتظار مضاعفی از آنها داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha