آموزه‌هایی از سیره امام رضا(ع)
کد خبر: 3979479
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴

آموزه‌هایی از سیره امام رضا(ع)

در منابع روایی از جمله کافی و عیون اخبارالرضا گزارش‌هایی درباره اخلاق امام رضا(ع) وجود دارد که بسیار آموزنده است. از جمله گزارش شده که آن حضرت هرگز در سخن‌گفتن با کسی درشتی نمی‌کرد.

به گزارش ایکنا، مصطفی دلشاد تهرانی به مناسبت ولادت امام رضا(ع) یادداشتی درباره سیره آن حضرت به رشته تحریر درآورده که متن آن از نظر می‌گذرد؛

در منابع روایی از جمله کافی و عیون اخبارالرضا، گزارش‌هایی درباره اخلاق امام رضا‌(ع) وجود دارد که بسیار آموزنده است. از جمله گزارش شده که آن حضرت هرگز در سخن‌گفتن با کسی درشتی نمی‌کرد، هرگز سخن کسی را پیش از به پایان‌بردن قطع نمی‌نمود، هرگز درخواست کسی را که قادر به انجام‌دادن آن بود، رد نمی کرد. هرگز پاهای خود را پیش همنشین‌اش دراز نمی‌کرد، هرگز درباره کسی زشت نمی‌گفت، چون سفره غذا پهن می‌شد، با همه خدمتگزاران خودش بر سر یک سفره می‌نشست.

روایت شده که شخصی به آن حضرت گفت به خدا سوگند در روی زمین از جهت نسب کسی از شما بالاتر و برتر نیست. امام(ع) گفت: تقوا به آن‌ها برتری داد و فرمانبرداری خدا آن‌ها را به آن مقام و پایه رساند.

گزارش شده که شخص دیگری به آن حضرت گفت: به خدا سوگند شما بهترین مردمانید. امام(ع) گفت: ای فلان سوگند مخور. بهتر از من کسی است که برای خدا فرمانبردارتر و از نافرمانی خدا دورتر و پروادارتر باشد. به خدا سوگند این آیه نسخ نشده است. سپس آیه ۱۳ سوره حجرات را تلاوت کرد که «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ».

گزارش شده که یاسر خادم نقل کرده که روزی خدمتگزاران حضرت مشغول خوردن میوه بودند و برخی از آن‌ها میوه را به تمامی نمی‌خوردند و آن را نیمه‌خورده دور می‌انداختند. حضرت به آن‌ها فرمود: سبحان الله. اگر شما از آن بی‌نیازید، هستند کسانی که به آن نیازمندند. میوه‌ها را به آن‌ها بخورانید.

توجه به همین ظرایف رفتاری و اخلاقی راهگشاست و نباید از کنار چنین ظرائف اخلاقی، به راحتی گذشت.

انتهای پیام
captcha