حضور مردم با توجه به عوامل مشارکت‌سوز شگفتی بزرگی بود / گره نخوردن اقتصاد به سیاست خارجی در دولت جدید
کد خبر: 3979431
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
سیدرضا صدرالحسینی:

حضور مردم با توجه به عوامل مشارکت‌سوز شگفتی بزرگی بود / گره نخوردن اقتصاد به سیاست خارجی در دولت جدید

کارشناس مسائل سیاسی با برشمردن عوامل ‌و مؤلفه‌های تأثیرگذار در کاهش مشارکت مانند تحریم‌های حداکثری، ناکارآمدی اقتصادی دولت، کرونا و عملیات روانی پیچیده دشمن به همراه برخی عوامل داخلی گفت: با همه این مشکلات بزرگ و کوچک جمهوری اسلامی توانست انتخابات بسیار خوبی را در امنیت کامل برگزار کند و مردم هم با وجود گله‌مندی‌ها و نارضایتی‌های بسیار زیاد شگفتی بزرگی آفریدند.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره پیام حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری 1400 علیرغم مشکلات شدید اقتصادی، کرونا و هجمه روانی و تبلیغاتی رسانه‌‌های معاند برای تحریم انتخابات گفت: با توجه به تحریم‌های چندلایه و مضاعف، ناکارآمدی دولت در حوزه اقتصادی، عملیات روانی بسیار بسیار پیچیده دشمن، همراهی بخشی از اصلاح‌طلبان ، احمدی‌نژادی‌ها، سلطنت‌طلبان و منافقین با یکدیگر در جهت تضعیف مشارکت و ناامید کردن مردم از طریق رسانه‌های متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی، به نظر می‌رسد مردم با وجود گله‌مندی‌ها و نارضایتی‌های بسیار زیاد شگفتی بزرگی آفریدند.

تشریح عوامل کاهنده مشارکت در انتخابات

وی افزود: همچنین این حضور را باید با وجود مؤلفه مهمی چون پاندمی کرونا بررسی و تحلیل کرد تا به اهمیت مضاعف آن پی برد زیرا براساس نظرسنجی‌ها کرونا حدود 11 درصد در کاهش مشارکت نقش داشت و 10درصد از کاهش مشارکت را نیز می‌توان به اختلالات و اشکالات در فرآیند رأی‌گیری از جمله کمبود تعرفه با وجود تذکر مقام معظم رهبری، نقصان در احراز هویت الکترونیکی و تأخیر در شروع انتخابات در برخی شعب مرتبط دانست.

صدرالحسینی درخصوص عامل دیگر کاهش مشارکت ابراز کرد: عدم در نظر گرفتن تمهیدات لازم امنیتی برای رأی‌گیری از ایرانیان خارج از کشور عامل دیگر این کاهش مشارکت بود که به دلیل عدم همکاری پلیس کشورهای اروپایی از یکسو و عدم اراده لازم وزارت کشور و وزارت امور خارجه برای اخذ آرای ایرانیان خارج از کشور اتفاق افتاد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: لذا با همه این مشکلات بزرگ و کوچک جمهوری اسلامی توانست انتخابات بسیار خوبی را با امنیت کامل برگزار کند در حالی که برخی رژیم‌های مرتجع منطقه کشور را نسبت به ایجاد برخی ناامنی‌ها‌ در مناطق مرزی تهدید کرده بودند.

وی یادآور شد: امروز استاندارد و میانگین میزان مشارکت در کشورهای اروپایی و آمریکایی از مشارکت در انتخابات اخیر کشورمان پایین‌تر است و مشارکت بالا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا نیز بیشتر به خاطر ایجاد یک فضای جنگی واقعی و دوقطبی شدید در این کشور میان طرفداران و مخالفان ترامپ پدید آمد.

اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم؛ همسایگان و جهان اسلام

صدرالحسینی درباره سیاست خارجی کشور در دولت حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با توجه به سخنان ایشان در اولین نشست خبری پیرامون برجام و ارتباط با همسایگان و کشورهای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد اقدامات عقلانی و منطقی آقای رئیسی در مسئولیت‌های پیشین در سیاست خارجی کشور هم مشاهده شود. به عبارتی به اعتقاد من ایشان نگاه جامعی به سیاست خارجی دارند و جهان را فقط از دریچه غربی‌ها نمی‌بینند و براساس اصول قانون اساسی اولویت خود را بر روی ارتباط با کشورهای اسلامی، همسایگان و کشورهای غیرمعاند قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: رابطه حسنه و عمیق با همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا، جزو اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی است و هیچ محدودیتی در ارتباط با کشورهای جهان وجود ندارد اما حتما اولویت اصلی ارتباط با کشورهای اسلامی، 15 کشور همسایه و کشورهای غیر معاند و غیر متخاصم است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: از طرفی نکته‌ای که‌ از سوی آقای رئیسی و دولت سیزدهم دنبال خواهد شد گره نخوردن اقتصاد و معیشت مردم با سیاست خارجی است و ایشان بارها مخالفت خود را با به گروگان گرفته شدن اقتصاد به وسیله تحولات و تعاملات خارجی اعلام کرده‌ است. اینکه ایشان در نشست خبری بیان کرد سیاست خارجی ما با برجام شروع نشده و با‌ آن هم به پایان نمی‌رسد نشانه همان نگاه جامع به حوزه سیاست خارجی است.

وی افزود: در واقع در دوره جدید تمام مسائل سیاست خارجی مانند دولت کنونی منحصر به برجام نیست و برجام یکی از پرونده‌ها و موضوعات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

اخلاق‌مداری؛ مشخصه اصلی فضای پساانتخاباتی

صدرالحسینی درباره فضای آرام و کم‌تنش کشور پس از پایان انتخابات و ظرفیت حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در تقویت همگرایی داخلی میان جریان‌های سیاسی کشور بر روی مسائل کلان و ملی گفت: در این دوره از انتخابات رعایت اخلاق جزو مسائلی بود که همه نامزدها ضمن انتقادات تندی که به هم داشتند سعی کردند به آن پایبند باشند و این نشان‌دهنده رشد و پیشرفت عقلانیت و اخلاق‌مداری در جامعه و سیاستمداران کشور است.

وی اضافه کرد: قطعا این توجه به اخلاق از سوی مردم و نامزدها یک رابطه دوطرفه ایجاد کرد به نحوی که حساسیت مردم نسبت به مسئله رعایت اخلاق، نامزدها را به سمت اخلاق‌مداری بیشتر سوق داد و در مقابل رفتار اخلاقی نامزدها نیز به مثابه یکی از ملاک‌های انتخاب از سوی مردم مورد توجه قرار گرفت. مردم هم با آرای خودشان ثابت کردند که می‌توانند بدون دریافت شعارهای پوپولیستی و رفتارهای سیاسی تهی از اخلاق به شخصیتی رأی دهند که الگوی اخلاقمداری و فرهنگ اسلامی باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: به عبارتی می‌توان بدون دروغگویی، شعار و تحقیر رقبا و با رعایت موازین اخلاقی در رقابت‌های سیاسی نظر مثبت مردم را به خود جلب کرد. لذا تجربه خوب اخلاق‌گرایی در این انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد و دیگر نباید اجازه داد اخلاق لیبرالی در حوزه سیاست و انتخابات ورود پیدا کند تا رقابت‌ها به سمت مسائل خصوصی، غیراخلاقی و توهین که در فرهنگ سیاسی و انتخاباتی غرب به خصوص آمریکا وجود دارد، کشیده نشود.

تأثیر ویژگی‌های اخلاقی رئیس‌جمهور منتخب در تقویت همدلی

وی با اشاره به شخصیت اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان یکی از ویژگی‌های مثبت ایشان برای تقویت همدلی و همگرایی در کشور گفت: ایشان در تمام مناصبی که حضور داشتند براساس یک آرامش و طمأنینه برخاسته از آموزه‌های اخلاقی و اسلامی عمل می‌کردند و بنابراین رفتار ایشان‌ نسبت به سایر رقبا و رفتار رقبا با ایشان پس از اعلام پیروزی می‌تواند یک الگوی مناسب در اتمسفر سیاسی و حکمرانی و رفتار سیاستمداران باشد.

صدرالحسینی اظهار کرد: مسئله دیگر این است که نوع رفتار حجت‌الاسلام رئیسی با رسانه‌ها در طول دوران ریاست قوه قضاییه نشانه سعه صدر بالای ایشان است و ظرفیت و آستانه تحمل بالایی در شنیدن و پذیرش انتقادات دارند و به نظر می‌رسد این انتخابات و این رئیس‌جمهور آغاز خوبی برای گام دوم انقلاب در حوزه سیاسی است و می‌تواند به مثابه سنگ بنایی برای تحول در سایر موضوعات مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha