گلباران سرديس شهيد چمران در بيروت + عکس
کد خبر: 3979403
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴

گلباران سرديس شهيد چمران در بيروت + عکس

به مناسبت چهلمين سالگرد شهادت دكتر مصطفی چمران، شهرداری منطقه غُبيری بيروت، با همكاری رايزنی فرهنگی ايران در لبنان، مراسمی را با حضور برخی همرزمان وی و شخصيت‌های سياسی برگزار و سردیس این شهید را در غبیری گلباران کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، در اين مراسم عباس خامه يار، رايزن فرهنگی كشورمان، محمد نصرالله، نماينده جنبش امل در پارلمان لبنان، محمود القماطی، وزير سابق و نماينده حزب الله در پارلمان و معن خليل، شهردار منطقه غبيری سخنرانی كردند.

ابتدا و پس از تلاوت قرآن كريم و پخش سرود ملی دو كشور ايران و لبنان، مَعن خليل، شهردار منطقه غبيری، به توصيف ابعاد شخصيتی شهيد چمران پرداخت و گفت: وی انسانی متواضع، عابد، دانش آموخته، دانشمند، فرمانده و مجاهدی بود كه در كنار امام موسی صدر، از همان آغاز تأسيس مقاومت در لبنان با جهاد خود در لبنان و شهرها و روستاهای آن و در همين منطقه غبيری، بذر جهاد را در ميان لبنانی‌ها كاشت و جوانانی را تربيت كرد كه بعدها شاهد موفقيت و پيروزی‌های آنان در ميدان‌های مبارزه بوديم.

سپس محمد نصرالله، نماينده پارلمان لبنان، و از همرزمان شهيد چمران، در سخنان خود گفت: مصطفی چمران با مبارزات، جهاد و زهد و در نهايت شهادتش، از يك شخصيت معمولی به نمادی فرا زمانی و فرامكانی تبديل و به شهيد اين امت و يک مكتب ارزشی مبدل شد.

وی افزود: وی زندگی توأم با رفاه در آمريكا را رها كرده و به مصر و از آنجا به لبنان آمد و در كنار امام موسی صدر برای آزادی فلسطين و ايران تلاش كرد. او در كنار امام موسی صدر برای كمک به محرومان لبنان و از سوی ديگر مقابله با رژيم صهيونيستی، تمام تلاش خود را به کار گرفت و با تأسيس جنبش امل در برابر تجاوز رژيم صهيونيستی ايستاد. وی از همان آغاز ورود متجاوزان صهيونيست در سال 1977 به خاک لبنان و در مناطق «رب ثلاثين» و «طيبه» با آنان رو در رو شده و توانست با نابود كردن تانک‌ها و زره پوش‌های نظامی دشمن و كشتن تعدادی از سربازان صهيونيست، آنها را مجبور به عقب‌نشينی و قبول شكست كند.

وی گفت: در زمان مديريت شهيد چمران در هنرستان جبل عامل‌ و پس از آن در جنبش امل، ما توفيق حضور در كنار ايشان را داشتيم، اما وی پس پيروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمينی، به دعوت از ايشان راهی ايران شد و به عنوان نماينده امام در شورای عالی دفاع و به عنوان وزير دفاع، به جای نشستن در دفتر وزارتخانه، در ميدان جهاد به مبارزه با دشمن پرداخت تا اين كه به فيض شهادت نائل آمد.

محمد نصرالله در پايان گفت:  او مايه عزت، افتخار و كرامت ماست و هم اكنون ما در همين مسير گام برداشته‌ايم و توانستيم پيروزی‌های چشمگيری را به دست آوریم.

در ادامه، محمود القماطی، در سخنان خود گفت: با دكتر چمران در منطقه غبيری، فعاليت می‌كردم و لحظه به لحظه در كنار او در اين منطقه در مسير تأسيس مقاومت و حركت در خط مقاومت در كنار ايشان بودم. وی مسيری را به روی جوانان گشود كه در نهايت فرماندهان و شخصيت‌های بزرگی از درون آن بيرون آمدند و توانستند تاريخ و سرنوشت منطقه را تغيير دهند.

‌عباس خامه يار، رايزن فرهنگی كشورمان، سخنران پايانی اين مراسم بود که ضمن توصيف برخی از ابعاد شخصيتی دكتر چمران، گفت:  شهيد چمران محدود به زمان و مكان و هيچ ملت و قوم و مذهبی نيست. او تمام لذت های دنيوی را سه طلاقه كرد و زندگی مرفه آمريكا را رها کرد و به رغم جايگاه بالای علمی اش، به جنوب لبنان و جبل عامل آمد و در كنار امام موسی صدر، در خدمت محرومان، فقرا و مستضعفان قرار گرفت و در تأسيس پايه‌های مقاومت ايفای نقش كرد و پس از بازگشت به وطن، به جهاد خود تا شهادت ادامه داد.

وی در پايان گفت: شهيد چمران از آغاز زندگی خود تا زمان شهادتش، همواره در مسير انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر متجاوزان به كشورمان و لبنان گام برداشت و به الگويی برای تمام رزمندگان تبديل شد‌.

در پايان مراسم سرديس شهيد چمران گلباران و با اهدای تاج گل، ياد و خاطره وی گرامی داشته شد. اين مراسم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و شبكه‌های اجتماعی لبنان داشت.

انتهای پیام
captcha