خوشنویسان نیازمند حمایتند/ نگاه مدیران به هنر ویترینی است
کد خبر: 3979392
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
قربانی در گفت‌وگو با ایکنا:

خوشنویسان نیازمند حمایتند/ نگاه مدیران به هنر ویترینی است

یک کاتب قرآن و خوشنویس گفت: متأسفانه جهت‌گیری مسئولان نشان از بی‌توجهی به این هنر دارد و هر کاری در این زمینه انجام می‌دهند با نگاه ویتریتی است در حالی که باید این جمعیت خوشنویسان طوری مدیریت کنند تا تولیدات آنها عرضه شود و مورد حمایت قرار گیرند.

نگاه ویترینی مدیران به هنر خوشنویسی/ هنرمندان نیازمند حمایت هستندمحمدعلی قربانی، کاتب قرآن و خوشنویس در گفت‌وگو با ایکنا درباره نخستین دوره جشنواره کتابت قرآن کریم گفت: این جشنواره ویژه قشر خاص دانشجویان است، همچنین به دلیل پروسه آموزشی آن ویژگی خاصی دارد زیرا معمولاً چنین اتفاقاتی را در حوزه رقابت‌های خوشنویسی شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه پرورش در کنار رقابت اتفاق مبارکی است، افزود: هر چه جامعه آماری ما کوچکتر باشد، آثار ارائه شده باید به نسبت آن جامعه قضاوت می‌شود. دانشجویانی که در این دوره شرکت کردند، آثار خوبی ارائه کردند. البته اگر سطح جوایز بالاتر رود، رغبت افرادی که به صورت حرفه‌ای در خوشنویسی فعالیت می‌کنند، برای شرکت در این جشنواره بیشتر خواهد شد و سطح و کیفیت کار‌ها از این هم بالاتر خواهد رفت. درست است که در حوزه معنویت نباید مسائل مادی چندان مطرح شود اما جوایز برای تشویق شرکت‌کنندگان نقش مهمی دارد.

قربانی با تأکید بر استفاده از اساتید برجسته در برنامه‌ریزی اولیه و آموزش افزود: هر چه جریان پرورش در کنار بخش رقابتی تقویت شود، توانمندی آن‌ها در خوشنویسی تقویت خواهد شد زیرا میزان لذت بردن هنرجو و حتی خوشنویسی که به درجه استادی رسیده به میزان توانمندی‌اش بستگی دارد. زیرا فرم در خطوط مختلف به قدری جذابیت دارد که هر قدر در حوزه فهم و توانمندی آن پیش برویم پرده‌های مختلف کنار می‌رود و ما زیبایی بیشتری از شاکله کلمات را درک می‌کنیم.

این خوشنویس تصریح کرد: ادراک، ما را تشویق می‌کند که بیشتر بنویسیم، گرچه جشنواره‌ها در ایجاد انگیزه و شور و شوق اهمیت دارند و رقابت انگیزه‌بخش است اما چون هنر خوشنویسی، هنر عزلت و فردی است باید بتواند خلوت فرد را آباد کند و این هم با پرورش یافتن و تمرین مداوم، لذت بردن از نوشتن و استفاده از ابزار‌های مناسب و ... فراهم خواهد شد و همین نگاه حرفه‌ای باعث می‌شود بهره بیشتری برده شود. 

وی در ادامه به جشنواره‌های بین‌المللی خوشنویسی اشاره کرد و گفت: جشنواره‌های بین‌المللی هم از نظر برگزاری و هم جایزه و اینکه آورده‌ای برای برگزارکنندگان داشته باشند، حائز اهمیت هستند و در بسیاری از آن‌ها بخش خصوصی وارد عمل می‌شود. طراحی جشنواره کاری تخصصی است و یک بخش از آن می‌تواند با حضور اساتید فن باشد، در باقی بخش‌ها طراحان جشنواره باید از ابتکارات خاصی استفاده کنند.

قربانی در پاسخ به این سؤال که آیا کشور ما در حوزه خوشنویسی در سطح بین‌الملل ضعیف شده است، بیان کرد: اگر بخواهیم کشورمان را با ترکیه مقایسه کنیم، خوشنویسان ترکیه در خط ثلث و نسخ فوق‌العاده هستند اما در خط نستعلیق، ایران حرف اول را می‌زند. ممکن است ترک‌ها نسبت به گذشته تعداد خوشنویسانشان کمتری داشته باشند اما در برنامه‌ریزی‌ها بسیار تخصصی و حرفه‌ای عمل می‌کنند. ما جوانانی داریم که تنه به تنه اساتید قدیمی می‌زنند و خوشنویسی کشورمان نسبت به سه دهه گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته است اما مدیریت چنین جمعی که کم هم نیستند، ضعیف است. 

وی تصریح کرد: یکی از عوامل رشد و پیشرفت خوشنویسی، برگزاری جشنواره‌هاست و بسیاری از اساتیدی که اکنون نامشان در خوشنویسی می‌درخشد در جشنواره‌ها حضور داشتند و رقابت می‌کردند؛ بنابراین در رشد و ارتقای خوشنویسی کار‌های خوبی انجام شده است اما در حوزه بهره‌برداری با مشکل مواجه هستیم.

این کاتب قرآن ادامه داد: باید فرهنگی ایجاد و تدبیری اندیشیده شود که خوشنویس‌ها خودگردان شوند، به این معنی که فقط جشنواره‌ها منبع جذب درآمد برای آن‌ها نباشد و بتوانند از طریق ارائه آثار خود کسب درآمد کنند. متأسفانه جهت‌گیری مسئولان نشان از بی‌توجهی به این هنر دارد و هر کاری در این زمینه انجام می‌دهند با نگاه ویتریتی است. در حالی که باید این جمعیت خوشنویسان را طوری مدیریت کنند تا تولیدات آن‌ها عرضه شود و مورد حمایت قرار گیرند. 

انتهای پیام
captcha