تعریف قدرت نغمه‌پردازی در تلاوت + فیلم
کد خبر: 3978993
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
تبیین شیوه‌نامه صوت و لحن مسابقات قرآن 1400 / 2

تعریف قدرت نغمه‌پردازی در تلاوت + فیلم

به منظور همراهی با شرکت‌کنندگان در تمامی مسابقات قرآن نهادها و ارگان‌ها، به ویژه در چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و نیز با توجه به آخرین تغییرات شیوه‌نامه داوری در بخش صوت و لحن، در این‌جا به تبیین یکی از مؤلفه‌های مهم برای امتیازگیری در رشته «لحن» یعنی «قدرت نغمه‌پردازی در تلاوت» می‌پردازیم.

به گزارش ایکنا، فرایند اجرایی و ثبت‌نام متقاضیان چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۳ اردیبهشت‌ 1400 آغاز شد و در نهایت ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کردند. نکته مهم در این دوره تغییرات شیوه‌نامه بود، به طوری که مجدد بازنویسی و تناقض برخی از بندها برطرف و بخش‌های فنی و اجرایی تفکیک شد.

برای شفاف‌سازی بیشتر و تبیین بندهای بخش صوت و لحن برای شرکت‌کنندگان این مسابقات و حتی دیگر رقابت‌های قرآنی کشور، که از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف براساس این شیوه‌نامه برپا می‌شود، به سراغ محسن یاراحمدی، مؤلف و داور مسابقات، رفتیم. در ذیل متن و فیلم دومین قسمت این مجموعه آموزشی آمده است.


بیشتر بخوانید:


«در جلسه گذشته درباره جاذبه کلی تلاوت مطالبی را بیان کردم. در این جلسه مطالبی را درباره «قدرت نغمه‌پردازی» ارائه می‌شود، عنوان این آیتم در آیین‌نامه‌های گذشته «قدرت تنغیم» بود که تفاوتی با عنوان فعلی ندارد.

تنغیم یا نغمه‌پردازی بر اجرای پخته یک لحن دلالت دارد، یعنی ملودی داشته باشیم و بتوانیم آن را به نحو احسن بر روی کلمات اجرا کنیم و تحرک و پویایی لازم را داشته باشد.

پس داوران به این دو آیتم توجه می‌کنند؛ 1- تحرک و پویایی 2- پختگی لازم در اجرا.

تحرک و پویایی، ناظر بر حرکت‌های عرضی ملودی است، یعنی در اجرا ملودی داریم، اما خیلی ساده و خطی اجرا می‌شود، مثل آغاز تلاوت‌ها و قدرت تنغیم، یعنی قاری بتواند در نفس‌های بعدی حرکت‌های عرضی ملودی را به خوبی اجرا کند.

برخی قاریان مصری در قدرت تنغیم موفق‌ترند و سرآمد آنها حصان، مصطفی اسماعیل، محمد عمران و حتی شحات انور با سرعت کندش، جزء قدرت تنغیم بالا هستند. پس قدرت تنغیم برای قاری‌ای که می‌خواهد مسابقه دهد، مهم است و باید به آن توجه کند.»(برای شنیدن مثال‌ به فیلم مراجعه شود.)

انتهای پیام
captcha