همت دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) در جهاد قرآنی
کد خبر: 3978656
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰

همت دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) در جهاد قرآنی

مسئول دارالقرآن دانشگاه امام صادق(ع) از اجرای طرح حفظ تلفنی قرآن ویژه نوجوانان اهل شهرستان درمیان از سوی دانشجویان این دانشگاه خبر داد و به تشریح این طرح پرداخت.

همت دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) در جهاد قرآنیعلی درودیان، مسئول دارالقرآن دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: دارالقرآن به جهت شیوع بیماری کرونا، عملاً نمی‌توانست به‌صورت حضوری فعالیت چندانی داشته باشد. ما فعالیت‌ها را جهت‌دار کردیم و ارزش‌های افزوده‌‌ای را اضافه کردیم؛ همچنین بحث محدودیت‌های مکانی را برداشتیم و کلاس‌هایمان را به دانشگاه محدود نکردیم و دوره‌ها، طرح‌ها و مسابقاتمان را در سطح کشور برگزار کردیم. ما در ایام فاطمیه به‌مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) سوگواره‌ای را با محوریت سوره انسان برگزار کردیم و حتی دانشجوی اهل تسنن نیز از جیرفت شرکت کرده بود. چنین کارهایی را به‌منظور محرومیت‌زدایی در سطح کشور انجام دادیم.

وی افزود: فعالیت‌های حضوری را بعد از ساماندهی و شناسایی دانشجویان در چند بحث انجام دادیم؛ یکی ترویج قرآن بود. در ماه مبارک رمضان، طرحی را به نام طرح طوبی پیش بردیم و جلسات قرآن و محافل انس با قرآن خانگی و جلسات آموزش قرآن خانگی ... را برگزار کردیم. با شناسایی و ارتباط با دانشجویانی از بیرون دانشگاهريال جلسات قرآن خانگی را ایجاد کردیم. مخاطبانی که علاقه‌مند بودند به ما اطلاع می‌دادند و ما یک قاری برای آن‌ها اعزام می‌کردیم و اگر تمایل داشتند مراسم روضه‌ و سخنرانی نیز برگزار می‌شد. این مراسم به دلیل اوج گرفتن کرونا خیلی محدود اجرا شد، ولی زیرساخت‌هایش آماده شده، بروشورهایی تهیه شد که به صاحبان منازل داده شود که آثار و برکات تلاوت قرآن در منزل و عدم تلاوت قرآن در منزل را به آن‌ها گوشزد می‌کند. با افراد جلسه گذاشته شد و ضمن شناسایی توانایی‌هایشان، مقرر شد این توانایی‌ها را پرورش دهیم و در سطوح مختلفی گسترش دهیم.

درودیان با بیان اینکه یکی دیگر از کارهای ما گسترش فعالیت‌ها در مناطق کم‌برخوردار بوده است، گفت: به طور مثال با سازمان بهزیستی و با سازمان امور زندان‌ها و به طور خاص کانون اصلاح و تربیت ارتباط گرفتیم و قرار است برخی اقدامات فرهنگی را به اجرا بگذاریم. در مناطق محروم با همکاری گروه جهادی صادقین که یکی از گروه‌های فعال دانشگاه است، ارتباط گرفتیم و برای آنها قرآن ارسال کردیم؛ اینها 300 نوجوان در شهرستان درمیان خراسان جنوبی بودند که علاقه‌مند به یادگیری قرآن بودند. 70 درصد مردم این شهرستان اهل تسنن هستند و 500 حافظ کل قرآن دارند. چند طلبه در آنجا کار تدریس به این نوجوانان را انجام می‌دهند، اما محدودیت در امکانات و توانایی دارند؛ بنا بر این طرح، حفظ تلفنی را ایجاد کردیم و قرآن و هدایای نقدی و غیر نقدی برایشان ارسال کردیم. قصد داریم بعد از روند نزولی کرونا، فعالیت‌های بیشتری را در مناطق کم‌برخوردار انجام می‌‌دهیم.

مسئول دارالقرآن دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) از کل کشور هستند و الان به جهت تعطیلی دانشگاه‌ها، دانشجویان در منازل خودشان هستند و به همین دلیل طرح تلفنی را پیش بردیم که اصلاً نیازی به حضور دانشجویان نباشد و در عین حالی که دانشجویان آموزش می‌دهند، آموزش هم می‌بینند. یکی از اساتید حافظ کل قرآن و از اساتید توانمند، این دانشجویان را به صورت مجازی پرورش می‌دهد و برنامه حفظ به آن‌ها می‌دهد و خود آن دانشجویان برای دانشجویان دیگری از سراسر کشور سرگروه می‌شوند. به دلیل جذابیت این طرح، از بسیج، مساجد و دانشگاه‌های مختلف تمایل داشتند که این طرح را اجرا کنند و با ما اعلام همکاری کردند. ما نیز طرح را توضیح دادیم و استقبال کردند. این افراد در عین حال که آموزش می‌بینند، آموزش هم می‌دهند. استاد به آن‌ها طرح و برنامه حفظ می‌دهد و هم خودشان سرگروه و پشتیبان بقیه افراد می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سه بازه این طرح را پیش بردیم، عنوان کرد: کسانی که خیلی فرصت کمی دارند، روزی سه خط از مصحف قرآن را حفظ می‌کند و برای افرادی که فرصت بیشتری دارند، برنامه 5 و 7 خط در روز اجرا می‌شود. طبق این تقسیم‌بندی، اگر قرآن‌آموزان مطابق برنامه به پیش بروند، در بازه‌های هفت‌ماهه، سه‌ماهه و شش‌ماهه حافظ یک جزء شوند. برنامه‌ها محدود به این مورد نبوده و برنامه‌های فرهنگی دیگری نیز به کمک این گروه جهادی انجام می‌شود. از جمله کمک به ایتام و اجرای برنامه‌های فرهنگی و خدمات عمرانی برای آنها است که ما نیز در حد وسعمان جهت تأمین مالی، تأمین خیّر و تهیه اقلام و قرآن، هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۱۷:۲۶
0
0
خدا قوت
captcha