حجتالاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتوگو با ایکنا از فارس، مسئله تشخیص حق از باطل یک مسئله مهم توصیف کرد و گفت: انسان به طور طبیعی و فطری حقطلب است و گرایش به حق دارد علتش هم این است که انسان کمالگرا و نقصگریز است و به صورت طبیعی گرایش به حق دارد، چون حق ریشه در کمال دارد و انسان فطرتاً کمالگراست لذا این پرسش که چگونه حق را بشناسیم و معیار تشخیص حق از باطل چیست، مهم است.
وی با اشاره به آیه 18 سوره انبیاء « بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ؛ بلكه حق را بر باطل فرو مى افكنيم پس آن را در هم مى شكند و بناگاه آن نابود مى گردد واى بر شما از آنچه وصف مى كنيد»، افزود: به صراحت خداوند یکی از ویژگیهای حق را اینجا اینگونه بیان میکند که وقتی حق میآید باطل قدرت ایستادگی ندارد و حق بر باطل فرو میافکنیم پس آن را در هم میشکند.
رصاف با بیان اینکه حق پایدار و قدرتمند است و درون تهی نیست و در مواجهه حق با باطل، باطل شکست خورده است، گفت: خداوند در آیه 81 سوره اسرا میفرماید « وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛ و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است». باطل در ماهیت و جوهره خودش از مایه بقا برخوردار نیست یعنی این حیات موقتی که دارد از عوامل خارجی و تکیهگاههای غیرطبیعی است و این تکیهگاهها سست هستند و باطل را از هم میپاشاند اما عنصر وجودی حق پایدار است و حیات موقتی ندارد.
عضو جامعه اساتید حوزههای علمیه فارس بیان کرد: خداوند متعال در یک آیه دیگریدر رابطه با حق و کلمه پاک میفرماید « أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ؛ آيا نديدى خدا چگونه مثل زده سخنى پاك كه مانند درختى پاك است كه ريشه اش استوار و شاخه اش در آسمان است» (آیه 24 سوره ابراهیم) کلمه پاک مثل درخت پاکی است که اصلش ثابت است و ریشهاش ثابت و فرعش در آسمان اما در رابطه با کلمه باطل فرمود « وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ؛ و مثل سخنى ناپاك چون درختى ناپاك است كه از روى زمين كنده شده و قرارى ندارد» (آیه 26 سوره ابراهیم) سخن ناپاک مانند درختی ناپاک که از روی زمین کنده شده است و قراری ندارد. درختی که ریشهاش در زمین نیست، از زمین کنده شده است و این درخت حتماً خشک خواهد شد.
وی ادامه داد: طبق این آیات کلمه، عمل و راه حق ریشهدار است اما کلمه، عمل و راه باطل ریشه در زمین ندارد و بیریشه است و از مجموع این چند آیه این نکته را عرض میکنیم که اینها ملاک تشخیص حق از باطل خواهد بود.
رصاف با بیان اینکه طبق آیات الهی ویژگیهای حق پایدار است اما باطل رفتنی است، گفت: باطل در سایه حق جلوه میکند یعنی مثل کف روی آب است و بالاخره باید آبی باشد که کفی روی آن بنشیند. باطل اینگونه است که مثل کف روی آب، روی حق را میپوشاند اما خودش چیزی نیست و ماهیتی ندارد و زود از بین میرود. جلوه دارد اما ارزش ندارد. نه تشنهای سیراب میکند و نه گیاهی از آن رویش پیدا میکند.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: باطل با آرام شدن شرایط محو میشود زیرا ریشه ندارد و در اختلافات این باطل میآید جلوهگری می کند اما شرایط آرام که شد، دیگر ماهیت باطل روشن میشود یعنی ظاهرش پر سر و صداست اما توخالی و بیمحتواست و برعکس آن حق همیشه قوی و درونش پر است و شرایط آرام که میشود، حق ثبات خود را نشان میدهد اما باطل فرار خواهد کرد.
وی در ادامه به بیان نکاتی در این رابطه پرداخت و گفت: همواره کسانی دنبال این هستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و در طول تاریخ کارشان این بوده است که بین حق و باطل خلط کنند یعنی طوری باطل را جلوهگر و وزک میکنند که انسانها بین حق و باطل دچار تردید شوند.
رصاف تصریح کرد: دشمن همیشه برای اینکه باطل خود را جا بیندازد، سعی میکند یک نمایشی راه بیندازد که انسانها تصور کنند حرف دشمن حق است لذا حق و باطل را با هم ممزوج میکند، برای اینکه آن باطل را تشخیص ندهیم؛ مثل دسته گلی که چند گل خوشبو و زیبا اما سمی دارد و این دسته گل را به انسانها تعارف میکند و آنها تشخیص نمیدهند که گل سمی یا واقعی است و کار دشمن همیشه این بوده است و برای اینکه باطل را جابیندازد، یک جلوهگری از حق را سعی میکرده به نمایش بگذارد.
عضو جامعه اساتید حوزههای علمیه فارس اظهار کرد: برای اینکه تشخیص دهیم حق و باطل چیست، باید بدانیم آنچه که پایدار و ریشهدار است و ماهیتش ثبات در آن است، حق است. از اول انقلاب تا به امروز و قبل از انقلاب، نظام جمهوری اسلامی دشمنان زیادی داشته است و تلاش کردهاند همواره این نظام را دچار مشکل کنند و به هر بهانهای سعی کردند امید مردم را ناامید کنند و برخی از حرفهای درست را با سخنان نادرست مخلوط کرده و به خورد مردم میدادند تا آنان را دچار سردرگمی کنند اما در همه این سالها آن چیزی که به کمک ما آمده است این است که مردم با تبعیت از رهبری و آموزههای اسلام توانستهاند باطل را زمینگیر کنند.
وی بیان کرد: امروز هم همینطور است و عدهای دنبال این هستند که انتخابات را تحریم کنند و مردم را از اصل این نظام سرخورده کنند، کانه یادشان رفته است که چه بر این کشور گذشته است و سالیان سال استعمار بزرگ برای کشور ما استاندار تحت عنوان پادشاه انتخاب میکرده است و پادشاه ما در حقیقت یکی از استانداران آنها و مهره آنها بوده است. کشوری که تماماً میخواستند آن را مستعمره خودشان کنند و سالیان سال مستعمره بوده است و واقعاً انسان از این گذشته و ظلمهایی که به یک ملت شده است تعجب میکند اما آنها را پنهان میکنند و چند اشکالی که در کشور وجود دارد، برجسته کرده و سعی میکنند مردم را ناامید کنند و آن همه ظلم و فسادهای گذشته را کلاً کنار زدهاند و اجازه نمیدهند توجه مردم به آن سمت جلب شود.
رصاف با تأکید بر اینکه به برکت خون شهدا چون این راه حق است، همواره مردم از این امتحانها سربلند بیرون آمدهاند، گفت: باید بدانیم این انقلاب ریشه در ارزشها دارد و خون شهدایی که بهترین انسانها بودهاند، آن را آبیاری کرده است. این انقلاب مثل کلمه طیبی است که اصلش ثابت و فرعش به سما است و این را نمیتوان با شایعه و شبهه را از پا درآورد و با اشکالاتی که واقعاً هم وجود دارد از پا درآورد و ملت شریف همواره به این توجه داشته و خواهند داشت که امروز ما روی پای خود ایستادهایم و خودمان میتوانیم سرنوشتمان را انتخاب کنیم و از طرف بیگانگان برای ما تصمیمگیری نمیشود.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: هر گاه در مشکلات و بزنگاهها بخواهیم دچار تردید شویم، همواره باید تمسک پیدا کنیم به کلمات نورانی امام راحل و رهبری و بزرگان دین و آنهایی که در اسلام محاسن خود را سفید کردهاند و راه به ما نشان میدهند تا اگر دشمنان کیدی دارند، خنثی شود.
وی با بیان اینکه مردم ما همواره این را فهمیدهاند که باید به اسلام تمسک کرد، گفت: امروز کدام کشور در دنیا در مقابل استکبار ایستاده است و کدام کشور است که از مستضعفان حمایت کرده و به مظلومان خدمترسانی میکند. اینها ملاک تشخص حق از باطل هستند.
رصاف با تصریح اینکه حق از ریشهداری و پایدار بودن معلوم میشود، گفت: کدام کشوری است که بهترینها حاضرند جانشان را فدا کنند؛ اینها ملاک تشخیص است و ما با این ملاکها میتوانیم همواره بدانیم آن کشوری که خونریز است و از خونریزی حمایت میکند وقتی انتخابات را تحریم میکند، باطل است و هر زمان باطل از نظریهای دفاع میکند معلوم است که آن نظریه هم باطل و ناحق است.
انتهای پیام