زمینه‌سازی تحقق شعار سال با حمایت از کسب و کارهای اینترنتی
کد خبر: 3978034
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱

زمینه‌سازی تحقق شعار سال با حمایت از کسب و کارهای اینترنتی

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس، یکی از راه‌های مهم تحقق اقتصاد دیجیتال در کشور توجه به حوزه کسب و کارهای اینترنتی و نوپا دانست و گفت: توجه به این نوع کسب و کارها می‌تواند زمینه تحقق شعار سال و جهش و رشد اقتصادی را فراهم کند.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، یلدا راهدار، عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس امروز، 26 خردادماه در نشست این کمیسیون که به صورت وبینار برگزار شد، گفت: یکی از راه‌های مهم تحقق اقتصاد دیجیتال در کشور توجه به حوزه کسب و کارهای اینترنتی و نوپا است که توجه به این نوع کسب و کارها می‌تواند زمینه تحقق شعار سال و جهش و رشد اقتصادی را فراهم کند.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی که بیکاری در کشور ما موضوع مهم و قابل تاملی است، توجه به این حوزه می‌تواند در حل نسبی مشکل بیکاری هم در حد و اندازه خود موثر باشد.

راهدار افزود: کسب و کارهای اینترنتی سهم قابل توجهی از اشتغال‌زایی در حوزه‌های فناوری‌های نوین و ارتباطات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه سالانه 100 هزار شغل از راه فضای مجازی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: توجه لزوماً به معنای حمایت دولتی از این کسب و کارها نیست بلکه مهم‌تر از آن رفع موانع قانونی و مقرراتی از سر راه آن‌هاست.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: ایجاد یک کسب و کار الکترونیکی و ماندگاری در بازارهای الکترونیکی نیازمند توجه بی شائبه به پیش نیازهای این تکنولوژی از جمله زیرساخت‌های مورد نیاز در این مسیر است.

راهدار با اشاره به موانع و مشکلات توسعه کسب و کارهای اینترنتی، این موانع را شامل عدم وجود زیر ساخت مناسب برای راه‌اندازی، عوامل مدیریتی، عوامل اقتصادی، عوامل دولتی، فرهنگی و اجتماعی، عدم وجود قوانین و مقررات حقوقی و مقاومت در مقابل تغییرات عنوان کرد.

وی با تشریح کامل زیرساخت‌های عمومی مورد نیاز برای کسب و کارها در فضای مجازی ادامه داد: ما وظیفه داریم زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم تا مردم بر پایه آن کسب و کارهایشان را ایجاد کنند.

راهدار با ارائه آماری پیرامون وضعیت کسب و کارهای اینترنتی گفت: تا شهریور1399 ماه سال گذشته تعداد هزار و 847 عدد پروانه کسب از طرف اتحادیه کسب و کارهای مجازی صادر شده است که پنج و 36 صدم درصد از کسب و کارهای عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی از استان فارس است.

وی ادامه داد: حدود 49 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی صرفا در حوزه فروش کالا فعالیت می‌کنند که این میزان نسبت به سال 98 در حدود 17 درصد رشد داشته، حدود 27 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی فقط به ارائه خدمات می‌پردازند که این میزان نیز نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش داشته و همچنین 24 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی در هر دو حوزه فروش کالا و ارائه خدمات فعالیت دارند که این میزان هم نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

راهدار افزود: کشور ما در سال‌های اخیر در حوزه تجارت الکترونیکی روند رو به رشدی را تجربه کرده است به طوری که بر اساس گزارش آنکتاد در سال 2019 رتبه ایران در حوزه تجارت الکترونیکی از میان 152 کشور جهان به جایگاه 42 رسیده است که این رتبه نسبت به سال قبل 7 پله ارتقا داشته است اما سهم درآمد ایران از تجارت الکترونیکی در منطقه و در بین کشورهای همسایه تنها 7 درصد است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: تسهیل شرایط، فرهنگ‌سازی، بهبود زیرساخت‌ها، حمایت‌های لازم از کارآفرینان در این بخش و برطرف کردن موانع آن می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای رونق اقتصادی کشور ترسیم کند.

راهدار در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فعالیت‌های شورای پژوهش اتاق بازرگانی فارس نیز افزود: رویکرد اتاق بازرگانی فارس در انجام فعالیت‌های پژوهشی بر مبنای نیازسنجی بخش خصوصی و کاربردی بودن پژوهش‌هاست که هدف ما در تهیه این پژوهش‌ها رفع نیازهای بخش صنعت استان و تاثیر مثبت در بهبود فضای کسب و کار و توسعه اقتصادی است.

وی بیان کرد: در همین راستا همفکری اعضا کمیسیون و طرح موضوع های کاربردی جهت بررسی توسط اساتید شورای پژوهش اتاق در راستای رفع چالش‌های حوزه فاوا موضوع مهم و در دستور کار ما در این کمیسیون است.

در ادامه این جلسه مهرداد سهرابی، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز گفت: کشورهای برجسته دنیا به خصوص کشورهای تازه صنعتی شده آسیایی برای این که بتوانند بیشترین ارزش افزوده را از این سرمایه به دست آورند تمرکز خود را روی کسب و کارهای نو به کار بسته‌اند.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی کسب و کارهای نوین، نوین بودن آن‌هاست و همراه با نوآوری است، گفت: وضعیت سرویس ها و خدمات دولت الکترونیک، هوشمندسازی مدارس استان را از اقدامات ارزشمندی  که در استان انجام شده است که تجهیز بیش از چهار هزار مدرسه روستایی و شهری استان به اینترنت پر سرعت موجب رضایت دانش‌آموزان و دانشجویان را در استان فراهم کرده است.

سهرابی ادامه داد: احداث و ارتقای 142 سایت همراه اول در سال گذشته و 46 سایت این اپراتور در سال جاری، دسترسی 305 روستای استان فارس به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت سیار فراهم شده است.

علیرضا صمیمی، مدیر عامل کارخانه نوآوری شیراز هم با توجه به فقدان سرمایه‌گذار در استان در راستای ارتقا فعالیت‌های استارتاپ‌ها گفت: نقشه راه برای فعالیت استارتاپ‌ها و برنامه‌ها و مسیر راهی که بر اهداف کلیدی تمرکز کند یکی از مسایل مهم در حوزه استارتاپ‌ها است که این موضوع احتمال شکست تیم و عدم موفقیت را به شدت کاهش می‌دهد.

انتهای پیام
captcha