تأثیر اصلاح ساختارهای اجتماعی و اقتصادی خانواده در کاهش خشونت
کد خبر: 3977030
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳

تأثیر اصلاح ساختارهای اجتماعی و اقتصادی خانواده در کاهش خشونت

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه سلامت از فاکتورهای مهم در رشد و توسعه ‌یافتگی است، گفت: سلامت روانی و اجتماعی دو مقوله جدایی‌ناپذیر از سلامت جسم است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اصلاح ساختارهای اجتماعی و اقتصادی خانواده می‌تواند خشونت را کاهش دهد.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، جلسه کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی فارس با حضور اعضای آن و با دستور جلسه گزارش عملکرد کمیسیون و فعالیت‌های آن و بررسی دلایل و عوامل موثر در بروز خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی امروز، 22 خردادماه به صورت وبینار برگزار شد.

سهیلا محبی، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی این اتاق در این جلسه مقدمه‌‌ای پیرامون خبرهای اخیر در کشور و التهاب به وجود آمده در جامعه در خصوص چرایی و چگونگی بروز قتل‌های خانوادگی، اهمیت سلامت روانی و اجتماعی جامعه و کیان خانواده و مسئولیت اجتماعی افراد مطرح کرد.

وی گفت: خشنونت زوایای پنهان بسیاری دارد که از علل اصلی بروز خشونت‌های منجر به جرایم خشن می‌توان عدم توانایی گفت‌وگو و بحث و مذاکره و نداشتن مهارت ارتباطی صحیح، ساختار غلط فرهنگی، نگرش‌های بی مورد سنتی و مشکلات شخصیتی و فردی عنوان کرد.

محبی افزود: سلامت از فاکتورهای مهم در رشد و توسعه ‌یافتگی است و سلامت روانی و اجتماعی دو مقوله جدایی‌ناپذیر از سلامت جسم است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اصلاح ساختارهای اجتماعی و اقتصادی خانواده می‌تواند خشونت را کاهش دهد.

وی بیان کرد: سلامت فردی و اجتماعی یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده میزان مسئولیت‌پذیری اجتماعی افراد است و با استفاده درست از مؤلفه‌های سلامت فردی و اجتماعی می‌توان زمینه بروز و تقویت مسئولیت اجتماعی افراد در جامعه و به تبع آن موفقیت جامعه و خرد جمعی را تصمین کرد.

محبی با تأکید بر اینکه مسئولیت‌پذیری افراد در مقابل جامعه و یکدیگر موضوع است که باید مدنظر قرار گیرد، گفت: مسئولیت‌پذیری اجتماعی بیانگر احساس و عملی است که افراد در چارچوب موقعیت و نقش‌های خود به طور آگاهانه و آزادانه نسبت به امور گوناگون بروز می‌دهند و این مفهوم می‌تواند بسیاری از تعهد و وظائف را در برگیرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: مسئولیت‌پذیری اجتماعی به ویژه در نسل جوان به دلیل اهمیت آن‌ها در تعیین نیروی فعال و آینده‌سازان جامعه ضرورت بیشتری دارد که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

محبی به عمق آسیب‌های ناشی از خشونت‌های عاطفی و روحی اشاره و اضافه کرد: فشارهای اقتصادی، ناعدالتی‌های مادی و در حال حاضر محدودیت‌های همه‌گیری کرونا موضوعی تحمیل شده برای بروز بیشتر خشونت‌های اجتماعی و خانوادگی است.

در ادامه این جلسه مژگان جعفریان، نائب رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی فارس به ارائه گزارش عملکرد و تشریح برنامه های کمیسیون در سال جاری پرداخت.

وی از جمله برنامه‌های کمیسیون در سال 1400 را شناسایی انجمن‌ها و تشکل‌های اجتماعی، فرهنگی و تهیه بانک اطلاعاتی تشکل‌های فعال و معتبر شیراز و استان فارس جهت هدفمند کردن حمایت‌ها، بازدید از مؤسسات و تشکل‌های در راستای رصد عملکرد و همکاری متقابل، برگزاری دوره‌های آموزشی در کمیته‌های زیرمجموعه، برگزاری وبینار ملی مسئولیت اجتماعی و بررسی و پیگیری موضوع مساعدت شرکت‌ها در قالب مسئولیت اجتماعی به‌عنوان مالیات مستقیم که باید در سطح ملی  برشمرد.

در ادامه این جلسه نجیبی، یکی از اساتید دانشگاه و وکیل دادگستری نیز با تقدیر از این کمیسیون در خصوص بررسی موضوع فوق، بازنگری و کنکاش طرح موضوع قتل‌های خانوادگی را در ریشه یابی و رفع چنین مسائل و مشکلات موثر عنوان کرد.

وی با اشاره به آموزه‌های دینی و مذهبی گفت: اقدامات بسیاری برای ایجاد سلامت افراد در جامعه می‌توان در نظر گرفت اما مهم‌ترین آن‌ها کنترل خشم و بردباری اجتماعی است که در وهله اول راهگشا امور اجتماعی است.

نجیبی افزود: از سوی دیگر تأکید بر تغییر تفکر مسئولان و افراد اجتماع جهت فرهنگ سازگاری، تعامل و گذشت که میبایست در رأس سایر امور قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha