آغاز یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دهه کرامت/ ۱۸۰ کتابخانه پایگاه اخذ رأی می‌شود
کد خبر: 3976192
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
گزارش ایکنا از نشست خبری جشنواره کتابخوانی رضوی/

آغاز یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دهه کرامت/ ۱۸۰ کتابخانه پایگاه اخذ رأی می‌شود

دبیر یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از آغاز جشنواره همزمان با دهه کرامت خبر داد و گفت: ۱۸۰ کتابخانه پایگاه اخذ رأی می‌شود.

آغاز یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دهه کرامت/ ۱۸۰ کتابخانه پایگاه اخذ رأی می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری مهدی رمضانی، دبیر یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی ظهر امروز ۱۸ خرداد با حضور خبرنگاران در سالن جلسات کتابخانه پارک شهر برگزار شد.

رمضانی در این نشست با اشاره به اهداف جشنواره کتاب و کتابخوانی گفت: این جشنواره با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی در گروه‌های سنی مختلف و تشویق ناشران به تولید آثار مرتبط با امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت شاهچراغ شکل گرفته است و تاکنون از ۱۰ دوره برگزار شده، پنج دوره از سوی نهاد کتابخانه‌ها برگزار شده و امسال ششمین دوره آن است و طی دوره‌های یادشده ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند.

وی این جشنواره را بزرگترین جشنواره کتابخوانی دانست و افزود: در دوره اخیر بخش جنبی نیز به جشنواره اضافه شده و در سال جاری با توجه به اینکه دو نیمه شعبان خواهیم داشت، بخش جنبی به امام عصر (عج) اختصاص خواهد داشت. علاوه بر این، جشنواره در بخش کودکان در قالب‌های مسابقه چهارگزینه‌ای، نقاشی، پویش کتابخوان و داستانک و برای نوجوانان و بزرگسالان در قالب‌های قصه‌گویی، شعرگویی، پویش برای امام زمانم و ... برگزار خواهد شد.

رمضانی با تأکید بر تولید آثار هنری مرتبط با منابع جشنواره برای بزرگسالان و حمایت از چاپ و تولید آثار برتر گفت: با توجه به اینکه تولید آثار فاخر به عنوان یک نیاز در دوره‌های مختلف احساس شده است، از این رو در این دوره جایگاه ویژه‌ای را برای ناشران درنظر گرفتیم.

وی در ادامه به منابع جشنواره در بخش‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: در بخش کودک کتاب‌های «زندگی امام رضا» نوشته سیدمحمد مهاجرانی و «مجموعه ۱۴ معصوم» نوشته زهرا عبدی، در بخش نوجوان کتاب‌های «برای ضامن آهو» اثر غلامرضا حیدری ابهری و «۱۰ قصه از امام رضا (ع)» نوشته فریبا کلهر و در بخش بزرگسال «چشمه‌های بهشت؛ گزیده‌ای از اخبار عیون الرضا» و «پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی؛ مهدویت» نوشته رحیم کارگر به عنوان منابع جشنواره معرفی شده‌اند.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در ادامه به جوایز این دوره اشاره کرد و افزود: در این دوره ۱۰۲ جایزه ملی اهدا می‌شود و به ازای هر کتابخانه تا سقف ۱۶ جایزه و به ازای هر شهرستان تا سقف ۱۳ جایزه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در این جشنواره از نهاد‌ها و سازمان‌های گوناگون درخواست همکاری و مشارکت داشتیم و یکی از آن‌ها آموزش و پرورش بوده است، اما هنوز پاسخی از سوی آن‌ها دریافت نکرده‌ایم. در حالی که اگر سامانه شاد با جشنواره کتابخوانی رضوی همراهی می‌کرد، استقبال خوبی را از سوی دانش‌آموزان شاهد بودیم.

رمضانی در ادامه بیان کرد: یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی همزمان با آغاز دهه کرامت در ۲۲ خرداد خواهد بود و پایان آن نیز اول آبان است و امیدواریم نیازی به تمدید جشنواره نباشد و اختتامیه آن در هفته کتاب برگزار شود. 

رمضانی در بخش دیگری از این نشست به ارائه گزارش عملکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: در سال ۹۲ تعداد کتابخانه‌ها ۳۱۴۷ باب بود که در حال حاضر به ۳۵۸۲ باب رسیده است. البته در مقابل این افزایش با کاهش کتابخانه‌های مشارکتی مواجه بودیم که حدود ۱۰۰ کتابخانه در این سال‌ها کاهش یافته است. همچنین در سال ۹۲، ۲۵۶ شهر بدون کتابخانه بود و اکنون این تعداد به ۱۴۰ شهر رسیده است. نیز تعداد کتابخانه‌های سیار از ۹ کتابخانه در سال ۹۲ به ۳۴ کتابخانه در سالجاری رسیده است.

وی با اشاره به تعداد کتابخانه‌های مرکزی در کشور گفت: کتابخانه‌های مرکزی نشان‌دهنده سرانه و شاخص فرهنگی یک استان هستند. از این رو تعداد این کتابخانه‌ها در سال ۹۲ از ۶ استان در سال جاری به ۱۰ استان افزایش یافته است. علاوه بر این پروژه‌هایی نیز در استان‌های کردستان، قم و گیلان در دست اجراست و تا پایان نیمه اول سال افتتاح خواهند شد.

معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: بیش از ۱۸۰ کتابخانه در کشور، پایگاه اخذ رأی خواهد بود و هموطنان می‌توانند در کتابخانه‌ها، پای صندوق‌های رأی حاضر شوند. همچنین بی‌صبرانه منتظر برنامه کاندیدا‌ها درباره مسائل فرهنگی هستیم، به ویژه اینکه در بحث کتاب و کتابخوانی چه راهبردی دارند.

انتهای پیام
captcha