شیوه تربیتی امام صادق(ع) / در مقابل خدا لج نکنیم
کد خبر: 3975769
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۵

شیوه تربیتی امام صادق(ع) / در مقابل خدا لج نکنیم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه تربیت نیروی تراز تنها در مکتب امام صادق(ع) صورت می‌گیرد، فرازهایی از وصیت امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب که یکی از شاگردان ویژه این امام بوده، به طوری که به دو امام بعد از ایشان یعنی امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) هم خدمت کرده است، یادآور شد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس شامگاه شنبه، 15 خردادماه در مراسم سوگواری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، ایام سالگرد ارتحال امام و قیام 15 خردادماه که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شده بود، گفت: احیای شریعت پیامبر(ص) توسط امام صادق(ع) انجام شد.

وی افزود: بیش از 4 هزار شاگرد در مکتب تربیتی و علمی امام صادق(ع) رشد و در رشته‌های مختلف علوم دینی میدان‌داری کردند و اگر امروز شهرهایی مانند نجف و قم در چشم ما می‌درخشد نتیجه زحمات امام صادق و شاگردان ایشان است که بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی هم یکی از شاگردان این مکتب است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امام خمینی(ره) که در مکتب امام صادق(ع) تملذ کرد بعد از 1300 سال جهان را متحول و جهانیان را متوجه خدا کرد، گفت: فقه امام صادق(ع) مایه افتخار امام(ره) بود به طوری که در وصیت‌نامه خویش نوشتند که مفتخر هستیم مذهب ما جعفری است.

امام جمعه شیراز، فقه امام صادق(ع) را دریای بیکرانی توصیف کرد و افزود: یکی از شاگردان امام صادق(ع) روایات فقهی آن حضرت و امام باقر(ع) را در کتاب وسایل الشیعه جمع کرده است که در آن حدود 30 هزار روایت از این دو امام همام آمده است.

وی با تصریح اینکه امام صادق(ع) سفارش‌هایی به شاگردانش کرده است که خوب است پیروان مذهب ایشان بدان‌ها توجه کنند، گفت: یکی از نکاتی که امام صادق(ع) در عمر پربرکتشان بدان توجه ویژه داشتند تربیت افراد بوده است که بتوانند خدمتگزاری صحیح به دین خدا و مردم برای پیشبرد اهداف انقلاب داشته باشند.

برای رفع مشکلات اقتصادی نیاز به تربیت نیروی تراز داریم

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امروز هم نیاز به تربیت چنین افرادی داریم، گفت: همه امروز مشکلات اقتصادی و معیشتی را درک می‌کنیم و می‌دانیم که وضعیت خوب نیست اما برای رفع این مشکلات نیاز به تربیت افراد خدمتگزار داریم و این همان مسئله‌ای است که امام صادق(ع) بدان توجه ویژه کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز همه منتظر ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) هستیم تا بیاید و گره‌های عالم را باز کند اما اگر بناست گره‌گشایی توسط آن حضرت شود باید به ایشان کمک دهیم و برای این کار هم باید به فکر تربیت باشیم.

وی با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات کشور هم باید نیرو تربیت کنیم اما متأسفانه در این زمینه نیرو کم داریم، گفت: البته منظور نیروی انسانی شایسته برای پیشبرد اهداف انقلاب است نه کسی که هنوز بر روی صندلی پستی و منصبی ننشسته است، اقدام به دزدی و دست درازی می‌کند یا اینکه به دنبال رأی آوردن برای دور آینده است.

آیت‌الله دژکام اهمیت اخلاص در کارها را یادآور شد و افزود: در انجام کارها تنها به این اکتفا کنیم که خدا اعمال ما را می‌بیند و به دنبال خودنمایی در برابر مردم نباشیم، زیرا میز و صندلی و پست و مقام‌ها همگی فانی و زودگذر هستند و باید به فکر توشه آخرت بود. اما متأسفانه برخی به محض اینکه به منصبی می‌رسند مردم را فراموش می‌کنند و حتی برای چند قران پول مردم را می‌فروشند؛ همان کاری که بنی صدر کرد و در قضایای لانه جاسوسی مشخص شد که ماهی یک هزار دلار می‌گرفته است.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به مناظرات کاندیدای انتخابات اشاره کرد و گفت: در این مناظرات باید مراقب باشیم که چه خبر است. یک نفر هنوز نیامده است می‌گوید در آلمان به من چیزی گفته‌اند که می‌خواهم آن را اجرا کنم. در پاسخ باید گفت این سخنان بس است ملت گرفتار هستند و ما نیاز به نیروی خدمتگزار داریم و باید آدم تربیت کنیم چنانچه شهید مطهری فرمود اگر می‌خواهیم انقلاب را به دست امام زمان(عج) برسانیم باید آدمش را تربیت کنیم.

وی اظهار کرد: 80 سال پیش این حرف‌ها را می‌زدند که می‌خواهیم فلان فناوری را به کشور بیاوریم و هنوز هم می‌خواهند ما را با این وعده‌ها فریب دهند در صورتی که طبق اذعان متخصصان علوم و فناوری کشورمان دیگر امروز این‌گونه نیست که فناوری در یک کشور بیاید و دیگر کشورها از آن محروم باشند، حداکثر تا 6 ماه آینده همان فناوری هم در کشورمان توان ساخت دارد.

آموزش انسانیت و مردانگی در مکتب امام صادق(ع)

آیت‌الله دژکام ادامه داد: چیزی که امروز در کشورمان نیاز داریم، فوق تکنولوژی است و جز در مکتب امام صادق(ع) در جای دیگر یاد گرفته نمی‌شود و آن آدمی‌گری، انسانیت، اخلاق، مروت، مردانگی و راستگویی است لذا کسی نیاید به اسم تکنولوژی تمام کشور را به دست بیگانگان دهد و دلار 3 هزار تومانی را 28 هزار تومان کند و طلبکار هم باشد و بگوید اجازه نمی‌دهید تکنولوژی را اجرا کنیم. این افراد باید آنقدر مردانگی داشته باشند که بگویند جز اینکه در مقابل آمریکا سر تعظیم فرود آوریم کار دیگری بلد نیستیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه از نظر عده‌ای ایران باید همیشه فقط در حلقوم آمریکا باشد و جای دیگری باشد غلط است، گفت: ملت ایران این همه خون داده است که زیر بار استبداد و استکبار جهانی نباشد اما چرا امروز عده‌ای اینقدر دلخوش به استکبار دارند.

وی با تأکید بر اینکه تربیت نیروی تراز تنها در مکتب امام صادق(ع) صورت می‌گیرد، فرازهایی از وصیت امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب که یکی از شاگردان ویژه این امام بوده، به طوری که به دو امام بعد از ایشان یعنی امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) هم خدمت کرده است، یادآور شد.

روزانه خود را محاسبه کنیم

آیت‌الله دژکام افزود: امام صادق(ع) خطاب به عبدالله بن جندب فرمود هر مسلمانی که ما را به امامت خودش می‌شناسد لازم است که در پایان هر روز به حساب خودش رسیدگی کند که در 24 ساعتی که گذشت چه کرده‌ام. علمای اخلاق به این کار محاسبه می‌گویند یعنی مراقب باشیم که برای توشه آخرت چه می‌فرستیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اگر امروز هر کسی از خودش حساب می‌کشید، اینگونه مردم در فشار اقتصادی نبودند، گفت: باید توجه داشته باشیم که کار خوب را خدا نقد می‌کند نه مردم. کار خوب کاری است که خدا قبول می‌کند نه کاری که پُز دارد پس در تمام اعمال خود همواره نظر خدا را مدنظر قرار دهیم و مراقب باشیم فریب شیطان را نخوریم.

در مقابل خدا لج نکنیم

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) در ادامه وصیت خود فرمودند اگر اعمال خود را محاسبه کردید و دیدید کار خوبی کردید بگویید خدایا باز هم توفیق ده که بتوانم کار خوب انجام دهم و اگر خطا کردید از خدا طلب استغفار کنید. توبه و استغفار را حضرت آدم(ع) که همگی اولاد ایشان هستیم به ما یاد داده است. پس اگر اشتباهی کردیم لج نکنیم و در مقابل خدا قیافه نگیریم و استغفار کنیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امروز نیاز به موعظه داریم و سخنرانی و خطابه به تنهایی فایده‌ای ندارد، گفت: امروز صدای موعظه‌های شهید آیت‌الله دستغیب را کم داریم که چگونه ما را به سوی خدا و ضرورت استغفار و بازگشت به درگاه الهی دعوت می‌کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تصریح اینکه امام صادق(ع) در ادامه سخنان خود فرمودند اگر کسی استغفار کرد روز قیامت روسیاهی نمی‌کشد، گفت: برخی از این حرف‌ها امروز در گوشی تعدادی از افراد سنگینی می‌کند در صورتی که اینها سخنان امام صدق(ع) است و باید بدان‌ها توجه کنیم.

حسرت مال حرام نخوریم

وی بر ضرورت پرهیز از حسرت زندگی افرادی که اموال خود را از راه حرام به دست آورده‌اند، تأکید کرد و گفت: پول‌های حرام انسان را بدبخت می‌کند اما متأسفانه امروز مشاهده می‌کنیم که تفریح عده‌ای مرفه چشم و هم چشمی بر سر ماشین لاکچری شده است و به اموال خود افتخار می‌کنند. پولی که معلوم نیست از کجا آمده است، مایه بدبختی است نه وسیله‌ای برای پز دادن.

آیت‌الله دژکام با یادآوری سرنوشت قارون که در قرآن کریم آمده است، گفت: زمانی عده‌ای حسرت قارون را می‌خوردند که کاش جای او بودیم اما خداوند به زمین دستور داد که قارون و همه گنج‌های قارون را در خود فرو ببر. این سرنوشت افراد ظالم و کافر و اهل فساد است و به همین دلیل می‌گوییم پول‌های حرام انسان را بدبخت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه سخنان امام صادق(ع) را یادآور شد و گفت: امام صادق(ع) در این وصیت انسان تربیت می‌کند پس برای انتخاب هم مراقب باشیم چه کسی را انتخاب می‌کنیم که سر ملت کلاه نگذارد و شاگرد مکتب امام صادق(ع) باشد.

وی تأکید کرد: ما انقلاب کرده‌ایم که مکتب امام صادق(ع) میدان‌دار باشد، اما امروز یکی می‌گوید تکنوکرات‌ها به درد می‌خورند؛ تکنوکرات‌ها همان‌هایی هستند که امروز این وضعیت اقتصادی را برای کشور ایجاد کرده‌اند، پس مراقب باشیم که چه کسی را انتخاب می‎کنیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امام صادق(ع) در ادامه وصیت خود فرمودند خوشا به حال آن بنده‌ای که به دنبال تأمین حیات آخرتش است و برای آن تلاش می‌کند و چراغ راه شدند، یاد شهدای انقلاب، شهید آیت‌الله دستغیب، شهید فخری‌زاده و همچنین شهید سلیمانی را گرامی داشت و گفت: این‌ها همگی چراغ راه ما شدند و با کارهای خوبشان مردم را دعوت کردند که شیعه و پیرو امام و رهبر باشید. مانند شهید سلیمانی که پیوسته سفارش می‌کرد پیرو رهبر باشید.

چراغ راه امروز

وی با تصریح اینکه امروز چراغ راه ما بدن تکه تکه شده شهید سلیمانی است، گفت: مراقب باشیم که فریب نخوریم و راه دیگری برویم. مسیر واضح است و همان است که شهید سلیمانی و امثال او برای ما مشخص کرده‌اند. اگر در کشورمان 4 مرد مانند شهید سلیمانی در عرصه اقتصاد، معیشت، اشتغال و مسکن داشتیم، دیگر جوانان ما امروز این همه مشکلات نداشتند.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) بیان کرد: امام صادق(ع) در فراز پایانی سخنان خویش گله کرده است که عده‌ای کاری می‌کنند که دین و مکتب ما پیش نرود که امروز هم متأسفانه به این افراد مبتلا هستیم. این دو گروه در رقابت آخرالزمانی روبه‌روی هم هستند پس مراقب باشیم که به کدام سمت می‌رویم.

انتهای پیام
captcha