تبلور آموزه‌های مکتب امام صادق(ع) در 15 خرداد / روزی که بزرگداشت ارزش‌ها رقم خورد
کد خبر: 3975664
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸

تبلور آموزه‌های مکتب امام صادق(ع) در 15 خرداد / روزی که بزرگداشت ارزش‌ها رقم خورد

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم 15 خرداد سال 42 را عاشورای ملت ایران اسلامی توصیف کرد و گفت: در این روز ملت ایران با پیروی از نهضت سیدالشهدا(ع) و بهره‌مندی از آموزه‌های مکتب امام صادق(ع) توانستند حماسه‌ خلق کنند و در حقیقت باید گفت که بزرگداشت ارزش‌های انسانی در طول تاریخ در این روز رقم خورد.

جرقه طلوع فجر انقلاب اسلامی از همان روزها زده شد. شاید در آن سال‌ها هیچکس تصور نمی‌کرد که این جرقه‌ها روزی تبدیل به شعله فروزانی خواهند شد که ظلم و ستم و تاریکی‌های رژیم ستم‌شاهی و طاغوتیان زمان را از بین می‌برد اما هرچه بود تلاش‌های یک ملت که به مرور زمان تک به تک به صف انقلاب پیوستند به ثمر نشست.

به دلیل همین مسائل بود که قیام خونین ملت ایران در 15 خرداد سال 1342 را نقطه عطفی در تاریخ ایران می‌دانند. روزی که آغازگر قیام یک ملت بود تا بتوانند سرنوشت خود را آن‌گونه که می‌خواهند رقم زنند و مملکت خویش با اراده و همت والای خود نه با زور و اراده بیگانگان و دشمنان دین و اسلام آباد کنند.

به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز قیام خونین ملت ایران در 15 خرداد سال 42 دقایقی را با حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم همکلام می‌شویم تا کمی بیشتر درباره اهمیت این رخداد تاریخی بدانیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا فارس، 15 خرداد را نقطه عطف در تاریخ ایران و یادآور قیام خونین ملت دانست و افزود: در این روز ملت ایران به نام اسلام و برای اسلام به میدان آمدند تا سلطه طاغوتیان را از خاک ایران برچینند.

رصاف اظهار کرد: 15 خرداد یادآور روزی است که مردم ایران با گلوله‌های آتشین رژیم طاغوت در خاک آرمیدند و نطفه‌های خفته‌ای که در دل خاک کردند بعد از 15 سال در 22 بهمن 57 به ثمر نشست.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس به تقارن 15 خرداد امسال با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و گفت: آنچه که قیام 15 خرداد 42 را رقم زد، برگرفته از مکتبی بود که امام صادق(ع) در زمان خودشان پایه‌ریزی کرده بودند. بین این دو رویداد یعنی 15 خرداد و شهادت امام صادق(ع) باید این مطلب را متذکر شویم که اگر آن تعالیم امام صادق(ع) در حفظ مکتب تشیع نبود، مسلماً قیامی هم در 15 خردادماه شکل نمی‌گرفت چرا که تمام مبارزات امام(ره) برگرفته از مکتب اسلام و تشیع بود.

خروجی مکتب شیعه جعفری

وی با یادآوری دوران امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) از فرصتی که ایجاد شده بود، بیشترین بهره را برای پایه‌ریزی مکتب تشیع برد و آنچه که نیاز بود شیعه را هوشیار و بیدار کند تبدیل به یک مکتب دقیق با معارف روشن کرد و خروجی این مکتب هم تربیت فردی مانند امام خمینی(ره) بود که وقتی مشاهده کرد کشور در شرایط بحرانی قرار گرفته و همه چیز آن در حال از دست رفتن است، علیه ظلم و جور برای اسلام و به نام آن قیام کرد.

رصاف برخی از وقایع سال 41 و 42 را یادآور شد و افزود: امام راحل در آن زمان به برخی از علما نامه نوشتند و توضیح دادند که دستگاه حاکمه می‌خواهد احکام ضروری اسلام را از بین ببرد و هم اکنون اسلام در خطر است لذا امام(ره) عید نوروز را به عنوان عزا و تسلیت امام عصر(عج) اعلام کردند و از علما هم خواستند تا این مسیر را ادامه دهند.

مرور وقایع سال 42

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه در روز 2 فروردین سال 42 فجایع اسفناکی در مدرسه علمیه فیضیه قم رقم خورد و عمال پهلوی عزاداران و طلاب را در این مدرسه به خاک و خون کشیدند. امام در این رابطه فرمود دستگاه حاکمه با این جنایت خود را رسوا کرد و ماهیت خود را نشان داد. ما پیروز شدیم زیرا از خدا می‌خواستیم که این دستگاه ماهیت خود را نشان دهد و اکنون وظیفه ماست که در برابر خطراتی که متوجه اسلام و مسلمین است، ایستادگی کنیم و دستگاه حاکمه را رسوا کنیم.

وی اظهار کرد: در 13 خرداد سال 42 توسط یاران امام(ره) اعلام می‌شود که امام(ره) تصمیم دارند بعد ازظهر عاشورا در مدرسه فیضیه سخنرانی کنند و به دنبال این خبر افرادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شکل‌های مختلف امام را از این کار برحذر کردند اما امام(ره) کار خود را انجام داد و در آن روز با سخنان افشاگرانه خویش چهره وابسته شاه و مزدوری او برای آمریکا و اسرائیل برای مردم روشن کرد.

رصاف ادامه داد: امام سخنرانی بسیار تأثیرگذاری را در این روز انجام دادند و بعد از آن رژیم طاغوتی درصدد آمد که به شکلی با امام(ره) برخورد کند لذا ایشان را دستگیر کرد. بعد از دستگیری امام(ره)، مردم عکس‌العمل شدیدی نشان دادند و قیام 15 خرداد در سال 42 شکل گرفت.

اعتقادات دینی؛ خاستگاه قیام 15 خرداد

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: شعارهایی که در قیام 15 خرداد سال 1342 از حنجره‌های مردم ایران بلند شد، همه نشانه آن آموزه‌هایی بود که امام صادق(ع) برای این مردم پی‌ریزی کرده بود و در واقع خاستگاه قیام 15 خرداد اعتقادات دینی و مذهبی مردم بود که عملاً در مکتبی تنظیم شده بود که اگر امام صادق(ع) در آن زمان برای پی‌ریزی این مکتب اقدام نکرده بود، از شیعه اثری نبود که بخواهد این‌گونه بر علیه کسانی که می‌خواهند اساس اسلام و شیعه و مکتب را از بین ببرند، قیام کند.

وی، 15 خرداد سال 42 را عاشورای ملت ایران اسلامی توصیف کرد و گفت: در این روز ملت ایران با پیروی از نهضت سیدالشهدا(ع) و بهره‌مندی از آموزه‌های مکتب امام صادق(ع) توانستند حماسه‌ خلق کنند و در حقیقت باید گفت که بزرگداشت ارزش‌های انسانی در طول تاریخ در این روز رقم خورد.

رصاف بیان کرد: آن تعالیمی که امام صادق(ع) عملاً طراحی و برنامه‌ریزی کرده بود، در این روز برجسته شد و تبلور پیدا کرد بنابراین روز 15 خرداد روزی است که برای مردم ما مثل یک شمع برای زندگی و حیات انسانیت دارد روشنگری می‌کند و بر پیشانی تاریخ این روز درخشید.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس یادآور شد: اگر بخواهیم بفهمیم 15 خرداد چه روزی است، سزاوار است که به کلام امام(ره) مراجعه کنیم که فرمودند قیام 15 خرداد اسطوره قدرت ستم‌شاهی را در هم شکست و افسون‌ها را باطل کرد. شهادت جوانان رشید و زنان و مردان در آن روز سد عظیم قدرت شیطانی را از بنیان سست کرد و خون سلحشوران کاخ‌های ستم را در هم کوبید.

وی تأکید کرد: امروز باید بتوانیم بیشترین بهره را از چنین روزی ببریم و بدانیم که بزرگداشت قیام 15 خرداد، بزرگداشت تمام آموزه‌های مکتب امام صادق(ع) است و باید همواره آن را گرامی داریم و آموزه‌های آن را به نسل‌های آینده انتقال دهیم.

انتهای پیام
captcha