نقشه باستان‌شناسی 36 شهرستان فارس رونمایی شد
کد خبر: 3973262
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸

نقشه باستان‌شناسی 36 شهرستان فارس رونمایی شد

همزمان با هفته بزرگداشت میراث فرهنگی، طی مراسمی از نقشه باستان‌شناسی 36 شهرستان استان فارس با حضور مسئولان مربوطه در شیراز رونمایی شد.

به‌ گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس، جمشید معینی، سرپرست اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس امروز، 2 خرداد در آیین رونمایی از نقشه باستان‌شناسی 36 شهرستان این استان گفت: استان پهناور فارس مهد تمدن و فرهنگ با تقدیم 15 هزار شهید به‌عنوان میراث معنوی ۳ هزار و 41 اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی و ۴ پرونده آثار جهانی در قالب 11 اثر، رتبه اول ثبت آثار تاریخی در کشور را دارد و با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین می‌توان علاوه بر رونق کسب‌وکارهای توریستی و گردشگری زمینه معرفی بیش‌ازپیش تمدن، تاریخ و فرهنگ مردم این دیار فراهم می‌شود.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در باب راه‌اندازی پنجره واحد دستگاه‌ها، ادامه داد: این نقشه باستان‌شناسی به تفکیک 36 شهرستان استان فارس تهیه‌شده است که با تلاش مداوم و خستگی‌ناپذیر همکاران و مشاور این پروژه به اتمام رسید.

سرپرست اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس تصریح کرد: استان فارس تنها استانی است که به تفکیک شهرستان‌ها، یعنی ۳۶ شهرستان، نقشه باستان‌شناسی تهیه‌کرده است.

معینی به الگو بودن استان فارس در بخش‌های مختلف بیان کرد: با انجام این پروژه پاسخ‌گویی و اخذ استعلام در اسرع وقت برای متقاضیان و سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد و این‌چنین کارهای پژوهشی و تحقیقاتی حائز اهمیت زیادی هستند.

وی اضافه کرد: به کمک این نقشه افراد برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در محدوده آثار تاریخی نیاز به گرفتن استعلام‌های متعدد نخواهند داشت و کارشناس مربوطه با استفاده از همین نقشه می‌تواند اعلام نظر کند.

معینی گفت: علاوه بر رونمایی از نقشه باستان‌شناسی ۳۶ شهرستان استان فارس به مناسبت هفته میراث ‌فرهنگی و روز موزه از ۷ موزه برتر فارس که د‌‌‌‌‌‌ر بخش‌های مختلف د‌‌‌‌‌‌ر کشور رتبه برتر را کسب کرد‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌ از جمله نخستین موزه بین‌المللی مطبوعات در کشور تقد‌‌‌‌‌‌یر به عمل آمد‌‌‌‌‌‌.

وی اضافه کرد: نخستین موزه بین‌المللی مطبوعات ایران د‌‌‌‌‌‌ر شیراز با مد‌‌‌‌‌‌یریت آقای غلامحسین واحد‌‌‌‌‌‌ی پور د‌‌‌‌‌‌ر شاخص بازد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ مجازی، موزه هنر مشکین فام د‌‌‌‌‌‌ر شاخص تلاش برای بقا، موزه مردم‌شناسی اوز د‌‌‌‌‌‌ر شاخص معرفی آثار، موزه مردم‌شناسی لپویی د‌‌‌‌‌‌ر شاخص موزه روستایی، موزه خط و کتابت نی‌ریز د‌‌‌‌‌‌ر شاخص آموزش، موزه کرباسی د‌‌‌‌‌‌ر شاخص پژوهش و موزه جندی‌شاپور د‌‌‌‌‌‌ر شاخص توسعه فیزیکی، رعایت استاند‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌های فنی و حفاظت و مرمت عنوان موزه‌های برتر کشور معرفی شدند.‌‌‌

سرپرست اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس بیان کرد: استان فارس دارای 45 باب موزه دولتی و خصوصی است که از این تعداد 16 باب موزه دولتی، 18 باب خصوصی و 11 باب موزه مشارکتی است که 12 باب آن مربوط به شهر شیراز و 6 باب دیگر در دیگر نقاط استان فارس فعالیت دارند.

معینی ادامه داد: امید داریم باهمت علاقه‌مندان به تاریخ ایران‌زمین و همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی طرح‌های آغازشده به سامان برسد از جمله موزه منطقه‌ای فارس، باغ‌موزه مشاهیر، موزه پاسارگاد، موزه مفسران جهان اسلام، موزه زندیه، موزه حافظ و موزه سعدی راه‌اندازی شود.

کوروش کمالی سروستانی، نایب‌رئیس ایکوم ایران و مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي مركز فارس نیز در این مراسم بیان کرد: حدود 42 سال پيش در دوازدهمين مجمع عمومي كميته بين‌المللي موزه‌ها در مسكو پايتخت روسيه، روز هجدهم مي برابر با بيست و هشتم ارديبهشت به‌عنوان روز جهاني موزه نام‌گذاری شد.

وی ادامه داد: ژاك دمورگان به نمايندگي از دولت فرانسه در سال 1889 ميلادي به ايران آمد و در سال 1895 امتياز حفاري در ايران را به‌صورت انحصاري از ناصرالدین‌شاه گرفت و بعدازآن در زمان مظفرالدين شاه آن را تمديد كرد كه اين امر در راستاي غني‌سازي موزه لوور صورت گرفت.

مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس بيان كرد: در ايران نخستين بار به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار در داخل كاخ سلطنتي گلستان، تالاري به موزه اختصاص يافت كه «موزه همايوني» خوانده مي‌شد، همچنين در سال 1295 و در دوره مشروطه، صنيع‌الدوله وزير معارف وقت، اداره عتيقيات را به وجود آورد و هم‌زمان در ضلع شمالي مدرسه دارالفنون، موزه معارف ايران تأسیس شد.

كمالي سروستاني با بیان اینکه با طراحي موزه ايران باستان توسط آندره گدار در سال 1316، يكي از مهم‌ترين موزه‌هاي ايران سامان يافت، گفت: داشته‌های غنی استان فارس سال علاوه بر سنجش کمی سنجش کیفی هم رشد داشته باشیم اشتیاق بخش خصوصی در بعضی بخش‌ها درخشان بوده است و نیاز به حمایت دارد.

انتهای پیام
captcha