نگاه انسان‌شناسانه قرآنی پایه تمام حرکت‌های سیاسی باشد / دخالتی در لیست‌های انتخاباتی نداريم
کد خبر: 3972836
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷

نگاه انسان‌شناسانه قرآنی پایه تمام حرکت‌های سیاسی باشد / دخالتی در لیست‌های انتخاباتی نداريم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به آیات 16 تا 18 سوره ق و نكاتی كه در این آیات مطرح شده است،‌ گفت: نگاه انسان‌شناسانه قرآنی، باید پایه همه حرکت‌های سیاسی باشد و غیر از این، جامعه به سرانجام خوبی نمی‌رسد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 31 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به آیات 16 تا 18 سوره ق گفت: خداوند در این آیات می‌فرماید ما انسان را خلقت كردیم، می‌بینیم در دلش چه وسوسه‌هایی می‌گذرد؛ ما از رگ گردن به انسان نزدیك‌تریم. روز قیامت اگر هست كه مسلماً هست و باید جواب‌گو باشیم كسی كه شاهد عمل ماست و آن‌ها را قضاوت می‌كند از رگ گردن به ما نزدیك‌تر بوده است و حتی می‌داند در دلمان چه گذشته است.

وی افزود: گمان نكنیم دادگاه آخرت مانند دادگاه این دنیاست زیرا در قیامت كسی كه قاضی است، حاضر و ناظر بوده است و هر كاری كه انجام می‌دهیم باید مراقبت كنیم.

آیت‌الله دژكام ادامه داد: اضافه بر اینكه خداوند می‌بیند و می‌شنود، دو شاهد هم در سمت راست و چپ ما نشسته است و روز قیامت برای اینكه شهادت دهند، حاضر هستند. باورمان باشد كه ملائكه روی دست راست ما نشسته است و كارهای نیك ما را می‌نویسد و ملائكه‌ای هم در دست چپ ما نشسته است و اگر خلاف و گناهی كنیم، می‌نویسد.

امام جمعه شیراز با ذكر دوباره این نكته كه تمام اعمال و نیات ما در این دنیا ثبت و ضبط می‌شود، گفت: جمع شدن مؤمنان بسیار مهم است زیرا مصاحفه آنان باعث نزول رحمت الهی می‌شود زیرا مؤمن اهل گناه نیست. امام صادق(ع) فرمودند وقتی دو مؤمن با یكدیگر شروع به صحبت می‌كنند، خداوند به ملائكه همراه آنان می‌گوید به كنار بروید چراکه آن‌ها مومنند و احترام دارند و نیازی نیست سخنان آنها را حتی ملائکه نیز بشنوند. خداوند مؤمن را اینچنین اکرام کرده است و امام صادق(ع) پس از این حدیث، اشک بر دیدگان مبارکش سرازیر شد و گفت مومن خدا را می‌بیند و می‌داند که او شاهد است و از خدا حیا می‌کند. این نکته را باید یاد بگیریم.

وی با تصریح اینكه هر لحظه از زندگی ما در حال انتخاب هستیم، گفت: انتخاب ما فقط در انتخابات‌های مرسوم رقم نمی‌خورد ما انسان‌ها در زندگی، در هر لحظه و ساعت در حال انتخاب هستیم.

آیت‌الله دژكام با یادآوری فرازهای دیگر آیات مذكور گفت: انسان‌ها یا طرف خیر می‌روند یا طرف شر. هر کاری می‌کنیم و هر سخنی که می‌گوییم یا انتخاب خیر کرده‌ایم و یا انتخاب شر. انتخاب‌گری یکی از ویژگی‌های انسان از نگاه تعالیم دینی است. اكنون که انتخاب می‌کنیم، تفاوت ما با نظام لیبرال دموکراسی در چیست؟ آن‌ها هم دم از انتخاب و حق انتخاب می‌زنند. فرق ما در این است که ما در قبال انتخابمان مسئولیم و روز قیامت باید بابت این انتخاب جواب بدهیم ولی در نظام لیبرال دموکراسی، می‌گویند هرکس هرچه دلش خواست بدون هیچ‌گونه مسئولیت بعدی انتخاب کند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه ما نمی‌گوییم و عقیده نداریم انتخاب‌گری را باید از انسان سلب کرد، گفت: برخی می‌گویند باید با زور به انسان‌ها گفت چه کسی را انتخاب کنند و کاندید خوب را باید به زور به مردم تحمیل کرد. خیر ما چنین عقیده‌ای نداریم در اسلام نیز چنین چیزی نیامده در عمل هم چنین کاری جواب نمی‌دهد. ما فقط باید به انسان‌ها یادآوری کنیم که در قبال انتخابتان، در قیامت باید به خدا جواب بدهید پس خوب و آگاهانه انتخاب کنید، بنابراین انتخاب بد، هم در دنیا نتیجه‌اش را نشان می‌دهد و هم در آخرت نتیجه خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این نگاه انسان‌شناسانه قرآنی، باید پایه همه حرکت‌های سیاسی باشد و غیر از این، جامعه به سرانجام خوبی نمی‌رسد. برخی شاید از سر دلسوزی می‌گویند جامعه دیکتاتور می‌خواهد، خیر، این درست نیست و اداره جامعه اینچنین به نتیجه خوبی نمی‌رسد، باید احساس مسئولیت را در انسان‌ها ایجاد کنیم.

آیت‌الله دژكام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در طول چهل و چند سال گذشته از انقلاب اسلامی شاهد بوده‌ایم مردم ما با همه تلاش‌های شیاطین برای دلسرد کردن و ایجاد مانع برای حضور در انتخابات ایجاد کرده‌اند، دیده‌ایم که مردم انقلاب خود را حفظ کرده‌اند. در وصیت‌نامه امام خمینی(ره) نیز چنین آمده که که مردم وظیفه دینی انقلابی و وطن‌دوستانه خود را شناخته و به آن عمل کرده‌اند و اینک، با تغییر نسلی که رخ داده است، آن‌هایی که انقلاب را در سال ۵۷ درک کردند این فرهنگ را به نسل‌های بعد منتقل کردند که اگر می‌خواهیم امنیت کشور و آینده کشور تضمین شود، باید پای صندوق رأی حاضر شویم و رأی دهیم، بنابراین حضور پرشور مردم را همچون همه انتخابات ها خواهیم داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: مردم ما در اصل حفظ نظام اسلامی و پیشبرد اهداف کشورشان همفکر و همدل هستند و مؤمنین نیز موظف هستند، مسئله مهم حضور در انتخابات را برای آحاد مردم تشریح کنند.

وی همچنین گفت: مسئله دیگر این است که ما یک انتخاب برای ریاست جمهوری خواهیم داشت که نتیجه آن در طی ۴ سال و یا شاید ۸ سال آینده خود را نشان خواهد داد. در اینکه چه کسی را انتخاب می‌کنیم باید دقت کنیم. رهبر انقلاب فرمودند هم انتخاب پرشور نیاز داریم و هم انتخاب خوب. انتخاب خوب یعنی انتخابی که پشیمانی به همراه نداشته باشد. دلسوزان و نخبگان و فرهیختگان باید مردم را راهنمایی کنند تا فردی متدین، حزب اللهی، پای کار و در میدان انتخاب شود و مردم کسی را که انتخاب خواهند کرد، باید این را شایستگی داشته باشد که زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) باشد.

آیت‌الله دژكام تصریح كرد: به نظر می‌رسد طیف‌های متدین و حزب‌اللهی و بقیه طیف‌های جامعه دارند گزینه خود را انتخاب می‌کنند باید تلاش نیز داشته باشیم که این فرد با رای خوب انتخاب شود.

وی با بیان اینكه انتخابات شورای شهر نیز انتخابات کم اهمیتی نیست و باید اهمیت آن را مورد توجه قرار داد، گفت: من فقط تأثیر اقتصادی شورای شهر را عرض می‌کنم که در شهری مانند شیراز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بودجه سال جاری این مجموعه است. برای شورای شهر، اداره شهر و چنین بودجه کلانی باید انسان‌های عالم و متخصص و خداترسی انتخاب شوند که بتوانند به خوبی از عهده اداره شهر برآیند.

امام جمعه شیراز در ادامه گفت: گاهی به نظر می‌رسد یک لیست انتخاباتی مربوط به امام جمعه است. نمی‌دانم چرا این ذهنیت در برخی‌ها ایجاد شده است اما امام جمعه در این قبیل مسائل هیچ‌گونه دخالتی ندارد. فعالان سیاسی اجتماعی و فرهنگی و یا حتی برخی روحانیان اگر لیست می‌دهند ایرادی ندارد اما اینکه به نظر برسد امام جمعه دارد در تعیین افراد در لیست دخالت می‌کند، چنین نیست و امام جمعه در حق انتخاب مردم هیچ دخالتی ندارد. پیشتر در انتخابات مجلس هم عرض کرده‌ام هیچ دخالتی نداشتم هم اکنون نیز در انتخابات شورا نیز هیچ دخالتی ندارم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها گفت: ما مظلومیت مردم فلسطین را در طول ۷۳ سال گذشته دیده‌ایم و اینک نیز رژیم صهیونیستی با چنگال های خون آلودش دارد گلوی زنان و مردان و کودکان فلسطینی را می‌فشارد چرا که آن‌ها فقط می‌خواهند در تعیین حق سرنوشت خویش سهیم باشند.

آیت‌الله دژكام اضافه كرد: ضمن محکوم کردن اعمال ننگین رژیم صهیونیستی به همه کسانی که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند، می‌گوییم ای دروغ‌گوها، وقتی می‌بینید بیش از ۳۰۰ نفر از مردم مظلوم فلسطین طی همین چند روز با بمب‌ها و موشک‌های آمریکایی کشته می‌شوند دست کم شما هم باید موضعی بگیرید و کاری کنید. از انسان‌ها و وجدان‌های بیدار و آگاه تقاضا می‌کنیم در این زمینه ساکت ننشینند و اقدام فوری و عاجل از خود نشان دهند.

انتهای پیام
captcha