اما و اگرهای برخی شرکت‌کنندگان در آزمون قرآن و عترت
کد خبر: 3972376
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰

اما و اگرهای برخی شرکت‌کنندگان در آزمون قرآن و عترت

نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار به‌صورت مجازی برگزار شد که دارای نقاط قوت و ضعفی بود.

نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای هشتم تا دهم اردیبهشت‌ماه همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد.

این دوره از آزمون در ۱۴ رشته شامل ترجمه و مفاهیم قرآن در دو رشته ترجمه سوره بقره و تفسیر سوره بقره، بخش معارف اهل‌بیت(ع) در سه رشته حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه حفظ و مفاهیم صحیفه سجادیه و سبک زندگی معصومان، حفظ قرآن کریم در رشته‌های حفظ و مفاهیم جزء ۳۰، حفظ و مفاهیم جزء اول، حفظ و مفاهیم سوره بقره، حفظ و مفاهیم پنج جزء اول، حفظ و مفاهیم ۱۰ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۱۵ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۲۰ جزء اول و حفظ و مفاهیم کل قرآن برگزار شد که متاسفانه میانگین درصد قبولی کشور ۳۱ درصد بود.

علی امینی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، گفت: علی‌رغم اینکه در مهلت تعیین شده، رکوردشکنی از سوی ثبت‌نام‌کنندگان در استان رخ داد و تعداد ثبت‌نامی‌ها از چهارمحال و بختیاری ۱۳۴۳ نفر بود، اما متاسفانه در کشور میانگین درصد قبولی ۳۱ درصد بود و به تبع آن، درصد قبولی‌های استان هم کاهش داشت.

تعدادی از شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف در این آزمون از کمبود وقت برای پاسخ به هر سؤال یا مشکلات دیگر گلایه داشتند.

زهرا عالی‌پور، یکی از شرکت‌کنندگان رشته حفظ و مفاهیم کل قرآن در گفت‌‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، می‌گوید: سال‌های گذشته در دوره‌های مختلف آزمون قرآن و عترت شرکت می‌کردم و امسال سطح دشواری و راحتی همانند سال‌های گذشته بود، اما به دلیل مجازی بودن با وجود اینکه زمان کافی برای پاسخ به سؤالات داشتم، اما به محض خواندن، باید پرسش بعدی را جواب می‌دادم، حتی چندین سؤال گزینه ثبت و ادامه برای انتخاب را نداشت.

تاکنون برایم پیش نیامده بود که آزمونی شرکت کنم و قبول نشوم، در این آزمون برای اولین بار است که قبول نشدم‌، البته اگر این آزمون به‌صورت مجازی برگزار نشده بود، حتما قبول می‌شدم چون تلاشم به اندازه آزمون‌های گذشته بود.

ریحانه توکلی، دیگر شرکت‌کننده در رشته حفظ و مفاهیم جزء اول بود که در این آزمون قبول شده است، می‌گوید: دوره‌های گذشته شرکت می‌کردم اما قبول نشدم، در این دوره به دلیل مجازی برگزار شدن، زمان خاصی برای آزمون اختصاص داده شده بود که باید سریعاً به سؤال‌ها پاسخ می‌دادم و از نظر من آزمون خوبی بود.

هر کسی به طور دقیق برای آزمون خود را آماده کرده بود، می‌توانست با تمرکز و توجه به زمان، به راحتی به سؤالات پاسخ دهد و قبول شود، گرچه قبولی در آزمون به مربی قرآن هم بستگی دارد که چقدر قرآن‌آموزان را برای شرکت در آزمون آماده کرده باشد.

مرضیه سلیمی‌فر، شرکت‌کننده در رشته حفظ و مفاهیم سوره بقره نیز می‌گوید: سختی آزمون، زمان کم و عدم برگشت به سؤال قبلی را از نقاط ضعف این آزمون برشمرد، با توجه به قبولی در آزمون سال گذشته، اگر آزمون حضوری برگزار شده بود، قبول می‌شدم.

مریم طاهری‌مقدم، که در رشته سبک زندگی معصومان شرکت کرده بود، می‌گوید: آزمون مشکلی نداشت، تنها مشکل این بود که‌ منبع خاصی برای این رشته معرفی نشد و با استفاده از دانسته‌های خودم به سؤالات پاسخ می‌دادم، البته حضوری برگزار شدن در قبولی آزمون هم تاثیرگذار است اما معرفی منبع برای قبولی، مهم‌تر است.

انتهای پیام
captcha