مسابقات قرآن ارشاد از منظر شرکت‌کنندگان / انتقاد به زمان 1 دقیقه‌ای پاسخگویی به سؤالات
کد خبر: 3971966
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳

مسابقات قرآن ارشاد از منظر شرکت‌کنندگان / انتقاد به زمان 1 دقیقه‌ای پاسخگویی به سؤالات

برگزاری نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار به‌صورت مجازی دارای نقاط قوت و ضعفی بود که اغلب شرکت‌کنندگان همدانی در این آزمون به در نظر گرفتن زمان یک دقیقه‌ای برای هر سؤال انتقاد داشتند، از طرفی سامانه بدون نقص آزمون نیز از نقاط قوت آن بود.

چند و چون مسابقات قرآن ارشاد از منظر شرکت کنندگان / انتقاد به زمان 1 دقیقه‌ای سوال‌هانوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای هشتم تا دهم اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد که در مجموع از استان همدان دو هزار و 420 نفر ثبت نام کرده بودند.

به گفته سرپرست کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان 545 قرآن‌آموز از استان همدان در این آزمون پذیرفته شدند.

نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد در ۱۴ رشته برگزار شد، برای ارزیابی ابعاد مختلف این آزمون که برای اولین بار به‌صورت مجازی برگزار شد به سراغ جمعی از شرکت‌کنندگان در این مسابقه رفتیم.

مرضیه یزدی، قرآن‌پژوه همدانی و از شرکت‌کنندگان در این آزمون در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه این شیوه برگزاری آزمون گیج‌کننده و در سطح بسیار بالایی طراحی و اجرا شد، گفت: در دوره‌های پیشین آزمون هم شرکت کرده بودم و البته حائز رتبه هم بودم اما از نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت رضایت نداشتم.

وی که در رشته ترجمه و حفظ سوره بقره این مسابقات شرکت کرده بود، ادامه داد: سیستم به صورت خودکار برای هر سؤال یک دقیقه زمان تعیین کرده بود که پس از گذشت یک دقیقه سؤال حذف و سؤال دیگری بر روی سامانه قرار می‌گرفت، این شیوه سرعت عمل بسیار بالایی برای پاسخگویی به سؤالات می‌خواست.

یزدی با بیان اینکه برگزاری مجازی این مسابقات تأثیر منفی در پذیرش قرآن‌آموزان داشت، افزود: سطح ترجمه آیات برای کسانی که هنوز اوایل راه ورود به عرصه قرآن هستند و می‌خواهند با این مصحف شریف انس بگیرند بسیار بالا بود و به نوعی انگیزه لازم را از ادامه راه برای قرآن‌آموزان می‌گرفت.

سؤالات از نظر فنی مشکلی نداشت

مهدی برنده، حافظ کل قرآن کریم و دیگر شرکت‌کننده در این مسابقه بیان کرد: برخی سؤالات تقریباً یک دقیقه زمان می‌خواست تا سؤال را مطالعه و با تمرکز کافی به آن پاسخ بدهیم، اما متأسفانه پس از پایان یک دقیقه سؤال حذف و سؤال دیگری بر روی سامانه قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: اگر همه سؤالات به‌صورت یکجا برای متسابقان قابل مشاهده بود فرد خودش می‌توانست زمان را تنظیم کند چراکه برخی سؤالات به بیش از یک دقیقه زمان و برخی به کمتر از یک دقیقه زمان نیاز داشت.

برنده با اشاره به اینکه آزمون در سطح بالایی برگزار شد و سؤالات از نظر فنی هیچ مشکلی نداشت، افزود: این ویژگی را نمی‌توان به‌عنوان یک انتقاد در نظر گرفت چراکه ارزش و اعتبار یک آزمون به بالا بودن سطح آن است.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های این آزمون این بود که با وجود حجم زیادی از افراد شرکت‌کننده سامانه با هیچ مشکل فنی مواجه نشد و این موفقیت بزرگی در شیوه برگزاری مجازی آزمون بود.

برنده اضافه کرد: در این مسابقه در رشته حفظ کل قرآن شرکت کردم که در مرحله کتبی پذیرفته شده و وارد مرحله شفاهی شدم.

وی اظهار کرد: این آزمون برای همه گروه‌های سنی برگزار می‌شود، در حالی‌ که برای یک فرد زیر 12 سال امکان شرکت در آزمون به تنهایی وجود ندارد و نیاز به فرد ثانویه وجود دارد که این امر آزمون را از منظر اعتبار و ارزش پایین می‌آورد، باید ترتیبی اتخاذ شود که افراد زیر 12 سال آزمون خود را به‌صورت شفاهی ارائه دهند.

شرکت‌کنندگان بر اساس داشته‌های خود مورد ارزیابی قرار نگرفتند

طاهره روشنیان، مسئول جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان و شرکت‌کننده در آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز با تأکید بر غیر استاندارد بودن آزمون، گفت: برخی سؤالات تا نیم صفحه فقط آیات قرآن بود چگونه یک فرد می‌تواند این سؤال را در یک دقیقه پاسخ دهد در صورتی‌ که بیش از یک دقیقه تنها برای خواندن سؤال زمان لازم است.

وی تأکید کرد: متأسفانه استرس گذر زمان و ارائه سؤالات در یک دقیقه و سپس حذف آن از روی سامانه موجب شد تا شرکت‌کنندگان نتوانند بر اساس داشته‌های خود مورد ارزیابی قرار بگیرند، اگر سؤالات به‌صورت کلی ارائه می‌شد و مدیریت زمان بر عهده شرکت‌کننده قرار می‌گرفت بهتر بود.

روشنیان پیچیده بودن سؤالات و فنی بودن بیش از حد آن را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: برای خردسالان برگزاری چنین آزمونی سخت و سنگین بود.

وی تأکید کرد: متأسفانه این آزمون با شرایطی که برگزار شد انگیزه قرآن‌آموزان را کاهش داد و حالت دل‌زدگی برای آن‌ها به‌وجود آورد، خردسالان و همچنین والدین آن‌ها بسیار در شرایط کرونایی برای کلاس‌های مجازی قرآن وقت گذاشتند و تلاش کردند که متأسفانه با دل‌زدگی بچه‌ها همراه بود.

انتهای پیام
captcha