روابط عمومی تمرین مردم‌داری است / تأكيد اسلام بر ارتباط متقابل
کد خبر: 3971933
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۸
به‌ بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی /

روابط عمومی تمرین مردم‌داری است / تأكيد اسلام بر ارتباط متقابل

به‌ مناسبت فرا رسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی، ایكنای فارس پای صحبت برخی از مدیران روابط عمومی سازمان‌ها و نهادها نشست تا از اهمیت ارتباطات بیشتر آگاه شویم.

در تقویم رسمی كشورمان 27 اردیبهشت‌ ماه به‌ نام روز ارتباطات و روابط عمومی نام‌گذاری شده است. نقش ارتباطات نه تنها در عصر كنونی بلكه در تمام اعصار زندگی بشر، نقش مبهم، پیچیده و ناشناسی نیست زیرا اساس شكل‌گیری جوامع بر پایه ارتباطات بنا نهاده شده است.

در دهكده جهانی كه اخبار و وقایع به‌ صورت لحظه‌ای به سراسر دنیا مخابره می‌شود و میلیاردها انسان در جریان اخبار و وقایع قرار می‌گیرند، مسلماً نقش ارتباطات و روابط عمومی هم بسیار پررنگ‌تر از اعصار قبل می‌شود. در حقیقت این روابط عمومی‌ها هستند كه می‌توانند با یاری رسانه‌ها اخبار دقیق و صحیح را به دنیا مخابره كنند تا بتوان سره را از ناسره تشخیص داد.

به‌ مناسبت فرا رسیدن روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی ایكنای فارس پای سخنان برخی از مدیران روابط عمومی سازمان‌ها و نهادها نشسته است تا از اهمیت كار خود بگویند.

سرهنگ پاسدار جلال یارمحمدی، معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه فجر، با تأکید بر اهمیت روزافزون حوزه روابط عمومی در سازمان‌ها و نهادها، گفت: در عصر حاضر که با تنوع و تعدد رسانه‌ها در فضای حقیقی و به‌ ویژه فضای مجازی مواجه هستیم موضوع صحت و دقت اخبار منتشره بیش از پیش اهمیت یافته است.

روابط عمومی‌ها از ارتباطات و مردم‌داری می‌گویند / تأكيد اسلام بر ارتباطات متقابل

وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و استفاده از فناوری‌های روز از سوی روابط عمومی‌ها افزود: آنچه روابط عمومی را از سایر رسانه‌ها متمایز می‌کند؛ قابل اعتماد بودن و صحت خبر است. در این برهه زمانی روابط عمومی یک سازمان می‌تواند نخستین و مهم‌ترین منبع قابل اطمینان اخبار مورد استناد افکار عمومی قرار بگیرد.

معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه فجر فارس با اشاره به اینکه جوامع انسانی جوامعی شکل گرفته بر پایه ارتباطات هستند، گفت: بدون شک روابط عمومی رکن اساسی ارتباط بین مسئولان و مدیران با مردم است و هر چه این ارتباط شفاف‌تر و نزدیک‌تر باشد میزان اعتماد و اقبال عمومی جامعه نسبت به سازمان ارتقا پیدا می‌کند.

وی بیان كرد: در مأموریت و رسالت روابط عمومی اگر به شواهد و مدارک دینی مراجعه شود، ملاحظه می‌شود که مبحث ارتباطات و روابط عمومی از حمایت و تأیید اسلام برخوردار است و اساساً موضوع ارتباطات و روابط عمومی از بدو خلقت بشر مورد توجه بوده است زیرا انسان موجودی اجتماعی و از ابتدای خلقت به دنبال زندگی اجتماعی بوده است و اسلام نیز آیینی مبتنی بر ارتباطات متقابل مستقیم و مؤثر است.

یارمحمدی تأكید كرد: مردم‌گرایی و ارتباطات مردمی برای توسعه ارتباط سازمان با مردم و ضرورت ارتباط مستقیم از طریق برگزاری نشست‌ها و جلسات گفت‌وگوی حضوری با گروه‌های مختلف اجتماعی و اقشار مختلف یکی از شیوه‌های مهم روابط عمومی در بخش ارتباطات مردمی است.

معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه فجر فارس یادآور شد: معروف است که روابط عمومی‌ها چشم سازمان برای بهتر دیدن و گوش سازمان برای بهتر شنیدن و زبان سازمان برای بهتر سخن گفتن هستند از طرف دیگر رسانه‌ها را نیز بهترین و گویاترین وسیله انتقال عملکرد، اقدامات و توفیقات سازمان‌ها هستند.

وی با اشاره به حوزه گستره اخبار و فعالیت‌های سپاه و بسیج در استان فارس، گفت: روابط عمومی و تبلیغات سپاه فجر به‌ عنوان مرجع رسمی انتشار اخبار سپاه و بسیج استان فارس به‌ویژه در سال گذشته و ایام سپری شده از سال جدید تمام تلاش خود را در راستای پوشش رسانه‌ای گوشه‌هایی از اهم اقدامات سپاه و بسیج در زمینه امدادرسانی، محرومیت‌زدایی، مقابله با انتشار ویروس کرونا به‌ویژه طرح بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی و رزمایش‌ها و نهضت‌های کمک مؤمنانه و طرح‌های بزرگ دیگری همچون طرح نذر رهایی و آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد، طرح نذر حیا، طرح توکاد یا همان تهیه وسایل کمک آموزشی برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل  به‌کار بسته است .

نقش‌آفرینی مردم در ارتباطات

جواد یزدانی، مدیر روابط عمومی اوقاف و امور خیریه استان فارس، نیز نقش‌آفرینی مردم در ارتباطات را از ضروریات سازمانی دانست و گفت: روابط عمومی عرصه و میدان نهادینه‌سازی مردم‌داری است.

روابط عمومی‌ها از ارتباطات و مردم‌داری می‌گویند / تأكيد اسلام بر ارتباطات متقابل

وی با بیان اینکه ارتباطات از پیچیده‌ترین مسائل دنیای امروز است که به واسطه روابط عمومی‌ها در یک سازمان باید مدیریت شود، گفت: از میان انبوه تعاریف و توصیفاتی که برای این نهاد خدمتی در گذشته در نظر گرفته می‌شد؛ شاید از همه معمول‌تر و فراگیرتر همان پل ارتباطی مردم با سازمان و ارتباط میان بیرون و درون سازمان بود و حال آنکه امروز با رشد گسترده دامنه‌ها و شبکه‌های اطلاعات در حقیقت ما با شکل‌گیری جریان‌ها و گفتمان‌های ارتباطاتی مواجه هستیم و روابط عمومی نه یک پل ارتباطی که در اصل خود ارتباط است.

یزدانی افزود: نقش‌آفرینی مردم در ارتباطات که به مدد توسعه علم و فناوری محقق شده است، انکارناپذیر و از ضروریات سازمان‌های امروزی است و از همین رهگذر روابط عمومی میدان مشق و تمرین مردم‌داری است و این بخش فعال و پویا می‌تواند مردم‌داری و حُسن خلق در ارتباط را برای یک سازمان و فراتر از آن جامعه نهادینه کند.

مدیر روابط عمومی اوقاف فارس با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام نیز فراوان بر ارتباط و رفتار شایسته با مردم و حُسن خلق تأکید شده است، گفت: امام صادق(ع) در حدیثی حد و مرز اخلاق نیک را پاک‌سازی کلام و چهره باز و گشاده در برخورد با برادران دینی می‌دانند و قرآن کریم در آیه ۱۵۹ سوره آل‌عمران گشاده‌رویی، نرمی، ملاطفت و مهربانی را عامل روی آوردن مردم به رسول خدا(ص) می‌داند.

وی بیان كرد: شاید در برخی مواقع به دلیل رعایت قوانین و مقررات نتوان همه خواسته‌ها و انتظارات مردم را فراهم کنیم و اینجاست که نقش و فعالیت روابط عمومی کارآمد و حرفه‌ای آن سازمان یا مجموعه چشمگیرتر می‌شود و با یگانه دانستن خود و مردم می‌تواند بهترین ارتباط را رقم زند چنانکه پیامبر اسلام همواره این آموزه را تعلیم می‌دادند که «اى مردم! می‌دانم که نمی‌توانید با اموالتان همه مردم را راضى کنید، ولى با چهره باز و گشاده‌‌رویى و خوش‏ اخلاقى، می‌توانید».

نماینده مدیرکل اوقاف فارس در شورای اطلاع‌رسانی استان با تأکید بر اینکه باید نگاهمان به ارتباطات مردمی باشد، گفت: در عصری که از روابط عمومی و ارتباطات به‌ عنوان هنر هشتم تعبیر می‌شود دیگر هنرمندان این عرصه فقط مدیران و کارشناسان سازمانی نیستند بلکه با توجه به دامنه فراگیر ارتباط همه مردم می‌توانند هنرمندان و نقش‌آفرینان صحنه ارتباط باشند زیرا اکنون یک شبکه ارتباطی از فرد، فرد مردم جامعه شکل یافته است که هر یک در جای خود مؤثر و حتی می‌تواند جریان‌ساز باشد.

یزدانی ادامه داد: تبیین و آموزش این نگاه به مدیران یک مجموعه نیز از رسالت‌های خطیر مدیران، مسئولان و کارشناسان روابط عمومی است که هنرمندانه با دانش و مهارت‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین ابعاد مختلف یک ارتباط از شکل‌گیری پیام و تولید محتوا تا شناخت و مدیریت بحران‌های احتمالی مسیر و نیل به هدف مورد انتظار و بازخوردهای آن را با کمک و حضور مردم در آن عرصه ارتباطی بنمایاند.

مدیر روابط عمومی اوقاف استان فارس در پایان ضمن گرامیداشت ۲۷ اردیبهشت، روز روابط عمومی و ارتباطات گفت: این روز را به هنرمندان عرصه مردم‌داری تبریک و شادباش می‌گویم.

روابط عمومی‌ها از ارتباطات و مردم‌داری می‌گویند / تأكيد اسلام بر ارتباطات متقابل

عباس باباخانی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان فارس نیز گفت: ارتباط مستحکم و مداوم با رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی دقیق از وظایف و مسئولیت‌ها و عملکردهای سازمان و بررسی مداوم و پایش همیشگی در خصوص درخواست‌ها و مطالبات عمومی از سازمان مهم‌ترین اولویت‌های روابط عمومی است که تحقق آن مستلزم وجود نیروی انسانی توانمند در درجه اول و سپس تجهیزات و جایگاه اداری اطمینان‌بخش است؛ چرا که روابط عمومی چهره بیرونی و تصویر عمومی سازمان را ترسیم می‌کند که مهم‌ترین دارایی یک سازمان محسوب می‌شود.

وی افزود: تحقق اهداف روابط عمومی ارتباط وثیقی با دانش و شناخت جامع مدیران این نهاد از ظرایف و ابعاد مختلف کارکرد روابط عمومی داشته و از سوی دیگر مستلزم ساختار شفاف و پاسخگو برای تسهیل و پشتیبانی از فرآیندهای گوناگون روابط عمومی است.

باباخانی در پایان ابراز امیدواری كرد: حرکت رو به رشد و تعالی در خانواده روابط عمومی مستدام بوده و با سرعت بیشتری قله‌های موفقیت را فتح کند.

انتهای پیام
captcha