اعطای بسته‌های معیشتی نقدی به بهره‌برداران سیستم حمل و نقل عمومی در شیراز
کد خبر: 3971793
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
در ایام شیوع كرونا انجام شد؛

اعطای بسته‌های معیشتی نقدی به بهره‌برداران سیستم حمل و نقل عمومی در شیراز

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شیراز با اشاره به تعطیلی سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی در ایام پیك كرونا گفت: در ایامی كه ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس‌ها هیچ فعالیتی در سطح شهر نداشتند، بسته‌های معیشتی به‌صورت نقدی به بهره‌برداران و شركت‌ها به‌صورت هر 10 روز یك بار اعطا كردیم.

به گزارش ایكنا از فارس، پیمان باباخانی، سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شیراز امروز، 26 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینكه به‌دلیل شیوع كرونا شاهد تعداد مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم، گفت: در ایامی كه ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس‌ها هیچ فعالیتی در سطح شهر نداشتند بسته‌های معیشتی به‌صورت نقدی به بهره‌برداران و شركت‌ها به‌صورت هر 10 روز یك بار اعطا كردیم و اجازه ندادیم تا آنان مشكلی در این زمینه احساس كنند.

وی افزود: با توجه به وضعیت شیوع كرونا كه شاهد افزایش یا كاهش تعداد مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی بودیم هر زمان كه وضعیت حادتر می‌شد مبلغ بیشتری را به بهره‌برداران و شركت‌ها پردات می‌كردیم.

باباخانی همچنین این نكته را یادآور شد كه سیستم حمل و نقل در كل دنیا یارانه‌بگیر هستند و تمام ناوگان اتوبوسرانی شیراز هم یارانه دریافت می‌كنند كه این یارانه با تجه به هزینه و درآمدی اتوبوس‌ها و عمر آن‌ها متفاوت است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شیراز با بیان اینكه دو نوع یارانه نقدی و غیرنقدی داریم، گفت: یارانه‌های غیرنقدی مثل لاستیك، روغن و تعمیرات است و به‌همین دلیل رقم یارانه‌ها به اتوبوس‌ها متفاوت است.

وی همچنین در خصوص واكسن كرونا رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی نیز گفت: رانندگان سیستم حمل و نقل عمومی در اولویت 3 واكسن كرونا قرار دارند و هنوز هیچ‌كدام واكسن نزده‌اند.

باباخانی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینكه این سازمان تلفیق سازمان اتوبوسرانی، تاكسیرانی و جایگاه‌های سوخت است، گفت: در شهر شیراز قریب 800 اتوبوس، 10 هزار تاكسی و سه پایانه عمده برون شهری در حال فعالیت هستند.

وی از فعالیت مجدد ناوگان اتوبوسرانی و مینی‌بوس از امروز خبر داد و افزود: به‌دلیل موج چهارم كرونا این ناوگان تعطیل شده بود كه از امروز فعالیت خود را بدون هیچ محدودیتی آغاز كرد.

باباخانی  از ورود 50 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شیراز خبر داد و گفت:‌ این اتوبوس‌ها دارای رمپ‌های ویژه برای جانبازان و معلولان و استاندارد آلایندگی یورو 4 هستند كه 50 دستگاه دیگر اتوبوس هم تا آخر امسال به ناوگان اتوبوسرانی شیراز اضافه خواهد شد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شیراز با ذكر این نكته كه یكی از اولویت‌های این سازمان نظافت روزانه ناوگان اتوبوسرانی است، از شهروندان نیز درخواست كرد تا در این زمینه همكاری‌های لازم را داشته باشند.

وی همچنین به بحث تعرفه هوشمند ناوگان حمل و نقل شیراز اشاره كرد و گفت: فاز اول بی ام اس را در سال 99 در اتوبوسرانی راه‌اندازی كردیم اما فاز دوم هنوز به بهره‌برداری نرسیده است كه از مزایای این طرح هم می‌توان به حذف توقف‌های خارج از ایستگاه اتوبوس‌ها اشاره كرد چرا كه در تعرفه هوشمند تمام اتوبوس‌های مانیتورینگ می‌شوند.

باباخانی همچنین از تلاش برای راه‌اندازی مركز معاینه فنی خودروهای سنگین در این سازمان خبر داد و گفت: معاینه فنی خودروهای سنگین در حال حاضر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود اما ما تجهیزات این لازم برای این مركز را خریداری كرده و تلاش می‌كنیم تا آن را با مشاركت سرمایه‌گذار راه‌اندازی كنیم.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شیراز، احداث جایگاه سوخت سی ان جی نصر را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان كرد و گفت: یكی دیگر از اقداماتی خوبی که در سازمان حل و نقل مسافر پیگیری شده احداث خانه خدمات است که در آن خدمات فنی و رفاهی به ناوگان تاکسیرانی ارائه خواهیم داد که در دو نقطه شهر یکی در میدان شهید شیرودی و دیگری در مطهری جنوبی کنار جایگاه سی ان جی احداث خواهند شد.

وی پرداخت الكترونیكی كرایه تاكسی در ایام شیوع كرونا را از دیگر برنامه‌های این سازمان اعلام كرد و گفت: این سیستم پرداخت الكترونیكی كارت شهروندی را دربرمی‌گیرد تا شاهد حذف پول خرد در تاكسی‌ها بوده و علاوه بر آن تاكسی‌متر هم راه‌اندازی كنیم.

باباخانی بیان كرد: برای نخستین بار نیز آیین‌نامه برگزاری انتخابات رانندگان تاکسی را مصوب کردیم تا نمایندگانی را برای رانندگان تاکسی در نظر بگیریم که بتوانند تمام مسائل و مشکلاتی که این رانندگان دارند را پیگیری و حل كند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شیراز از دیگر اقدامات این سازمان را برون‌سازی اعطای مجوزی رانندگان تاكسی به دفاتر پیشخوان برشمرد و گفت: در این راستا با 32 دفتر پیشخوان تفاهم‌نامه منعقد كردیم تا از این طریق مراجعه 10 هزار راننده تاكسی به این سازمان برای اخذ مجوز حذف شود و همین كار را هم برای اتوبوس‌ها انجام خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عمر مفید اتوبوس‌ها اشاره كرد و گفت: عمر مفید اتوبوس‌های دیزلی 12 سال، سی ان جی 10 سال و برقی 20 سال است كه می‌توان گفت میانگین سنی اتوبوس‌های شیراز اكنون 6 و نیم سال است اما در سال جاری 100 دستگاه اتوبوس را به ناوگان اتوبوسرانی اضافه كرده تا بتوانیم اتوبوس‌های فرسوده را از رده خارج كنیم و از این تعداد 50 دستگاه اتوبوس برقی و 50 دستگاه هم موتور دیزل خواهند بود.

باباخانی گفت: همچنین اتفاق خوبی که در یک هفته اخیر افتاده  این است که مرکز کنترل را  به دوربین‌های نظارتی سطح شهر اتصال دادیم كه در مرکز مدیریت مسافر حمل و نقل راه‌اندازی شده است و سامانه ثبت تخلف در این مرکز راه اندازی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینكه دو خط مصوب بی آر تی نیز در شیراز یكی از پایانه شهرك گلستان تا نمازی و دیگری از پایانه استقلال تا میدان احساس مصوب شده است، گفت: تجهیزات این خط خریداری شده و مناقصات آن در حال برگزاری است تا بتوانیم ظرف سه ماه آینده آن را راه‌اندازی كنیم.

باباخانی همچنین از اعطای تسهیلاتی به رانندگان تاكسی ها برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی شیراز خبر داد و گفت: این تسهیلات شامل 80 درصد قیمت خودروهایی نظیر پژو و سمند است البته در چند ماه اخیر 200 ناوگان تاكسی نوسازی شده است ولی با این وجود 65 درصد ناوگان تاكسیرانی شیراز فرسوده هستند.

انتهای پیام
captcha