كارنامه ضعیف مسلمانان در امر به معروف
کد خبر: 3970553
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴

كارنامه ضعیف مسلمانان در امر به معروف

شهید آیت‌الله مطهری، یكی از متفكران بزرگ انقلاب اسلامی سخنانی درباره روح امر به معروف و نهی از منكر، این واجب فراموش شده دارند و معتقدند كه مسلمانان در این زمینه كارنامه ضعیفی دارند.

به گزارش ایكنا از فارس، شهید آیت‌الله مطهری، یكی از متفكران بزرگ انقلاب اسلامی سخنانی درباره روح امر به معروف و نهی از منكر، این واجب فراموش شده دارند. در این مجال بدان اشاره می‌كنیم:

«معروف و منكر از نظر اسلام محدود به حدّ معین نمى‌‏شود. تمام هدف‌هاى مثبت اسلامى داخل در معروف و تمام هدف‌هاى منفى اسلامى داخل در منكر است، روح امر به معروف و نهى از منكر عبارت است از لزوم استفاده از هر وسیله مشروع براى پیشبرد اهداف اسلامى.        

متأسفانه كارنامه ما مسلمین در این زمینه كارنامه درخشانى نیست؛ اولاً ما آن حساسیتى را كه اسلام در این زمینه دارد نداریم، یعنى آن اهمیتى را كه اسلام به این موضوع داده است درك نكرده‌‌ایم و ثانیاً در حدودى هم كه به حساب و خیال خودمان به اهمیت این موضوع پى برده‏‌ایم، واجد شرایط آن نبوده‏‌ایم.                        

كارنامه ما در زمینه همبستگى، همدردى و تعاون اسلامى، در زمینه تعارف (به تعبیر قرآن) یعنى شناسایى اسلامى كه یكدیگر را بشناسیم، به احوال یكدیگر آگاه و به سرنوشت‌هاى یكدیگر علاقه‏‌مند باشیم، كارنامه بسیار بسیار ضعیفى است، اگر نگویم تاریک و ننگین‏ است.

اسلام براى امر به معروف و نهى از منكر ارزش درجه اول قائل است، یعنى آن را یكى از اركان تعلیمات خودش مى‏‌داند، اگر این ركن نباشد سایر تعلیمات نمى‏‌توانند كار كنند.

اگر مى‌ خواهیم به خودمان ارزش بدهیم، اگر مى‏‌خواهیم قیمت پیدا كنیم، اگر مى‏‌خواهیم در نزد خدا و پیغمبر خدا محترم باشیم، در نزد ملل جهان محترم باشیم، باید اصل امر به‌ معروف و نهی از منکر را زنده كنیم».

منبع: مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (حماسه حسینى(1 و 2))، جلد ‏17، صفحه 293-281- با تلخیص و ویرایش

انتهای پیام
captcha