عالمی كه دغدغه دین و مردم داشت / بازخوانی سرگذشت مرحوم آیت‌الله ایمانی
کد خبر: 3970088
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷

عالمی كه دغدغه دین و مردم داشت / بازخوانی سرگذشت مرحوم آیت‌الله ایمانی

مرحوم آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه فقید شیراز در 17 اردیبهشت‌ سال 1397 به ملكوت اعلی پیوست. به همین مناسبت مروری می‌کنیم بر فعالیت‌های آن عالم ربانی كه علاقه فراوانی به قرآن و به نوعی در تفسیر هم دستی بر آتش داشت.

به گزارش ایكنا از فارس، مرحوم آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه فقید شیراز، یكی از علمای نام‌آشنای استان فارس و كشورمان محسوب می‌شود. آن عالم ربانی در تاریخ 17 اردیبهشت‌ماه سال 1397 بر اثر بیماری كلیوی كه سال‌های سال با آن درگیر بود، در یكی از بیمارستان‌های شیراز به ملكوت اعلی پیوست.

مرحوم آیت‌الله ایمانی، مردی از جنس مردم و بسیار قرآن‌دوست بود. به‌طوری كه همواره در طول عمر پربركتش عنایت ویژه‌ای به فعالیت‌های قرآنی داشت و هر جا نامی از فعالیت‌های قرآنی به میان می‌آمد، حتماً حضوری مؤثر داشت. آن مرحوم، نخستین نماینده ولی‌فقیه در کشور بود که به تأسی از مقام معظم رهبری به عضویت خبرنگاری افتخاری ایکنا در آمد و پس از ایشان ائمه جمعه شهرهای تبریز و یزد نیز به این فیض نائل آمدند. او بزرگ‌مرد انقلابی و مبلغ دینی بود كه لحظه به لحظه عمر پربركتش سرشار از خدمت به خلق خدا و عبادت و بندگی خدا بود و واژه «عبد صالح خدا» به راستی برازنده‌اش بود.

آن عالم ربانی در سال 1326 در خانواده‌ای متدین و ولایی در شهرستان کازرون به دنیا آمد. پدرش حجت‌الاسلام شیخ محمدصادق ایمانی از چهره‌های مذهبی و روحانیون کازرون بود. وی تحصیلات خود را تا پایان دوره ابتدایی در زادگاه خود گذراند و سپس برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه های  علمیه صالحیه کازرون و شهر مقدس قم شد و به فراگیری دروس از محضر آیات عظام گلپایگانی، محقق داماد، میرزا هاشم آملی و مکارم شیرازی پرداخت.

فلسفه اسفار را از محضر آیت‌الله جوادی آملی فرا گرفت و در دروس اخلاق از شاگردان آیت‌الله شب‌زنده‌دار بود. دو دوره خارج اصول و همزمان فقه را نزد اساتید بزرگواری مانند حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمد محقق داماد، حضرت آیت‌الله‌العظمی میرزا هاشم آملی، حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمد رضا گلپایگانی و همچنین حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی سپری کردند و به درجه اجتهاد نایل آمدند.

آن مرحوم همچنین دارای یک بردار شهید به نام  شهید نصرالله ایمانی بود که در دوران دفاع مقدس به فوز عظیم شهادت نائل یافت؛ گرچه خود آیت‌الله ایمانی فیض حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را در کارنامه درخشان زندگی خود دارد.

ایشان یکی از اعضای تیم گردآورنده تفسیر نمونه آیت الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان بودند که در این راستا در طول عمر مبارکشان نیز صاحب کرسی‌های ثابت هفتگی تفسیر در شیراز بودند.

آن عالم ربانی در کنار دروس فقه و اصول از مباحث فلسفی آیت‌الله حاج شیخ یحیی انصاری و همچنین حضرت آیت‌الله جواد آملی بهره بردند. به مباحث اخلاقی حضرت آیت‌الله شب زنده‌دار اهتمام ویژه‌ای داشتند و از مباحث علمی، اجتماعی، سیاسی حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله ربانی شیرازی استفاده وافری کردند.

مرحوم آیت‌الله ایمانی مبارزات سیاسی خود را همزمان با آغاز نهضت اسلامی حضرت امام آغاز کرد ولی اوج فعالیت‌های سیاسی وی در سال‌های دهه 1350 به بعد بود. در آن سال‌ها نقش مهمی در گسترش پیام نهضت اسلامی در شهر کازرون داشت. در سال 1355 و در پی شدت بخشیدن به فعالیت‌های سیاسی خود، توسط ساواک دستگیر شد.او در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، کمک به خانواده‌های مبارزان کازرونی را وجهه همت خود قرار داد و هم‌زمان به ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه علیه رژیم پهلوی پرداخت که منجر به دستگیری وی شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با حکم حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان اولین امام‌جمعه کازرون منصوب شد و همزمان نماینده جامعه روحانیت در دانشگاه‌های کشور و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه شیراز بود.

آیت‌الله ایمانی در اولین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، از طرف مردم استان فارس به نمایندگی مجلس برگزیده شد و تا پایان عمر پربرکت خود در همه ادوار منتخب مردم استان فارس در مجلس خبرگان بود. با شروع جنگ تحمیلی، بارها در صحنه‌های نبرد علیه دشمن تجاوزگر حضور یافت. در تیر ماه 1380 از طرف مقام معظم رهبری به سمت نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه بوشهر منصوب و منشا خدمات ارزشمند و بی‌سابقه‌ای در استان بوشهر بود.

آیت‌الله ایمانی در کنار مسئولیت‌های دینی، به تدریس و نیز تألیف کتب مختلف نیز اهتمام می‌ورزید که از آن جمله می‌توان به عضویت او در جمع ده نفره مؤلفان تفسیر نمونه اشاره کرد. تألیف و نشر جزوات فروع دین و تقریرات درس خارج از دیگر تألیفات ایشان است. وی کتاب «الیهود فی القرآن» را به فارسی ترجمه کرد. علاوه بر آن برگزاری ده دوره یادواره فرهنگی علامه طباطبایی از دیگر فعالیت‌های شاخص علمی وی بود.

آن عالم ربانی از کارهای عام‌المنفعه نیز غافل نبود که از آن جمله می‌توان به تأسیس دانشکده علوم پایه وابسته به دانشگاه شیراز، بیمارستان و نیز زایشگاه فاطمیه، تأسیس و راه‌اندازی دانشکده پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی و تجدید بنا و توسعه مدارس علمیه شیراز، بوشهر و کازرون اشاره کرد. آیت‌الله ایمانی در سال 1388 به‌عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب و امام‌جمعه شیراز منصوب شد. این عالم مجاهد و ربانی در 17 اردیبهشت 1397 به لقاء‌الله پیوست. پیکر مطهر ایشان در صحن مطهر حضرت معصومه(س) شهر مقدس قم مدفون است.

انتهای پیام
captcha