گروه‌های جهادی؛ مؤلفه قوی شدن در گام دوم انقلاب / تقدیم 45 شهید جهادگر
کد خبر: 3969623
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰

گروه‌های جهادی؛ مؤلفه قوی شدن در گام دوم انقلاب / تقدیم 45 شهید جهادگر

رئیس سازمان بسیج سازندگی كشور، گروه‌های جهادی را مؤلفه قوی شدن ایران اسلامی در گام دوم انقلاب توصیف كرد و گفت: در این راستا اقدامات متنوعی را در سازمان بسیج سازندگی انجام داده و آن‌ها را تداوم می‌دهیم.

به گزارش ایكنا از فارس، سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی كشور شب گذشته، 15 اردیبهشت‌ماه در نشست مجازی با خبرنگاران در شیراز با یادآوری اینكه در سال 79 با دستور رهبر معظم انقلاب این سازمان تأسیس شد، گفت: بیش از 20 سال از عمر بسیج سازندگی می‌گذرد و این سازمان در حقیقت فرمان معجزه‌گونه رهبر معظم انقلاب است همان‌طور كه بسیج فرمان معجزه‌گونه امام خمینی(ره) بود.

وی، بسیج را تشكیلات انقلاب توصیف كرد و افزود: بسیج وزارتخانه و دستگاه اجرایی نیست بلکه انقلاب برای حفظ ارزش‌ها و گسترش دستآوردهای خودش و برای انجام منویات امام امت، بسیج را راه‌اندازی کرد.

زهرایی با بیان اینكه بسیج تبدیل‌کننده تهدیدها به فرصت‌ها است و مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان فرمودند که منطق بسیج تبدیل تهدید به فرصت است، گفت: هر جا تهدیدی برای انقلاب است بسیج حضور دارد، اگر اقتصاد و حاشیه نشینی و... تهدید باشد بسیج در آنجا ورود خواهد داشت.

رئیس سازمان بسیج سازندگی كشور همچنین بسیج را عینیت بخشیدن مردم‌سالاری و فریاد مردم و خدمت بی‌منت به ولی‌نعمتان یعنی مردم توصیف كرد و گفت: در تئوری مدیریت اصیل و وکیل و خادمیت و عاملیت است لذا مردم اصل و همه کار هستند و به وکالت از مردم عده‌ای کارها را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینكه امروز با خطای محاسباتی مواجه هستیم و اینکه امروز جای اصیل و وکیل عوض شده است و در حل مشکلات می‌خواهند یک نقشی بگیرند، گفت: در نظام جمهوری اسلامی همه چیز مردم هستند و اگر مسئولان بتوانند نقش خودشان را درست انجام دهند، هنر کرده‌اند.

زهرایی با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی امروز گفت: در جنگ اقتصادی برخی از مسئولان اعتقادی به مردم ندارند و مردم خودشان هم باور ندارند که در این جنگ می‌توانند نقشی ایفا کنند در صورتی كه اگر امروز می‌خواهیم در جنگ پیروز شویم باید نگاه‌ها تغیر كند و مردم به خودشان در این راه امیدوار شوند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی كشور با تأكید بر اینكه نمی‌توان بدون تعامل با مردم پیش رفت، گفت: بسیج حلقه میانی امام و امت و امتداد مردمی در دستگاه‌های اجرایی است.

وی با اشاره به فعالیت 160 هزار رده شبكه بسیج در تمام اقشار در كشورمان گفت: این شبكه از دل مردم هستند و در آن‌ها كسی به دنبال حقوق نیست و همگی داوطلبانه به میدان آمده‌اند.

زهرایی در ادامه گروه‌های جهادی را مؤلفه قوی شدن ایران اسلامی در گام دوم انقلاب توصیف كرد و گفت: در این راستا اقدامات متنوعی را در سازمان بسیج سازندگی انجام داده و آن‌ها را تداوم می‌دهیم كه از جمله آن‌ها تلاش‌هایی برای ایجاد اشتغال است.

راه‌اندازی 25 هزار صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار اشتغال‌زا در كشور

رئیس سازمان بسیج سازندگی كشور از راه‌اندازی 25 هزار صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار اشتغال‌زا در كشور خبر داد و افزود: بسیج سازندگی نقشه راه ۵ ساله تدوین کرده و با برنامه پیش می‌رود لذا بیهوده در هرکاری ورود نمی‌کند؛ در برنامه ۵ ساله چند اولویت جریان جهادی کشور، محرومیت‌زدایی، اقتصاد مقاومتی و خدمت‌رسانی وجود دارد.

وی، جهادگران را هوای بسیج سازندگی توصیف كرد و گفت: كار جهادی از اردو شروع شد و به گروه جهادی، حركت جهادی و در نهایت به جریان جهادی تبدیل شد و پس از جریان جهادی به فناوری انقلاب همانند حماسه اربعین، راهیان نور و...  تبدیل شد.

زهرایی همچنین گفت:رهبر انقلاب در بخش دستآوردهای معنوی از گروه‌های جهادی در بسیج سازندگی نام بردهاند لذا جریان جهادی کشور اکنون فناروی انقلاب است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی كشور اظهار كرد: جریان جهادی کشور به‌عنوان فناوری انقلاب مسیر خودش را به سمت جبهه‌سازی خدمت‌رسانی پیش برده است و می توان گفت روی دیگر سکه جبهه مقاومت و کار خدمت‌رسانی با تفکر جهادی، جهانی شود.

وی همچنین از تقدیم 45 شهید در راه جهاد محرومیت‌زدایی در كشورمان خبر داد و افزود: قانون بسیج سازندگی که در مجلس به تصویب رسیده چند اشکال داشت و به مجلس برگشت و ما منتظر اصلاحیه هستیم یکی از این اصلاحیه‌ها شهدای جهادی هستند که در قانون بسیج سازندگی مصوب نیستند.

فعالیت 800 هزار جهادگر

زهرایی از فعالیت 800 هزار جهادگر در گروه‌های جهادی كشورمان خبر داد و بیان كرد: امروز 12 هزار گروه جهادی ثبت‌شده در اطلس جهادی كشورمان وجود دارد كه هنوز انسجامشان مشخص نیست اما 50 هزار گروه جهادی شناسنامه‌دار داریم كه 10 هزار گروه جهادی مجوز فعالیت دائمی ندارند.

وی با بیان اینكه ۹۲ قرارگاه جهادی استانی و ۸ قرارگاه ملی جهادی در سامانه اطلس جهادی به ثبت رسیده‌اند و در حال فعالیت هستند، گفت: به دنبال تخصصی کردن گروه‌های جهادی هستیم مثل نوسازی مدارس و... لذا  اقشار تخصصی بسیج در سال ۱۴۰۰ برنامه مشخص خواهند داشت.

رئیس سازمان بسیج سازندگی كشور تصریح كرد: دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند پروژه‌های کوچک را به بسیج سازندگی بسپارند لذا  ۱۹۵ هزار پروژه کوچک، زود بازده و عام‌المنفعه توسط بسیج سازندگی تاکنون کار شده است.

وی در عین حال با ذكر این نكته كه بستر کار را در همه روستاها قرار نداده‌ایم و از ۴۰ هزار روستای کشور چند هزار روستا در جامعه هدف جهادگران قرار گرفته‌اند، گفت: فعالیت محرومیت‌زدایی را در 325 محله در سطح كشور شروع كردیم.

زهرایی همچنین مسکن محرومین روستایی، جاده بین مزارع و روستا، کارگاه زیر ساخت اشتغال را از جمله فعالیت‌هایی دانست كه در روستاها دنبال می‌كنند و سپس گفت: در سال گذشته ۱۵ هزار پروژه توسط بسیج سازندگی کار شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی كشور در ادامه با بیان اینكه در سال ۱۴۰۰ ظرفیت بودجه‌ای خوبی دیده شده است و با موافقت سردار سلامی جدول مربوط به آب روستایی در بودجه 1400 کاملا به بسیج سازندگی واگذار شد، گفت: از ۲۰ درصد متوازن‌سازی استان‌ها و ۶ درصد از پول قیر به بسیج سازندگی واگذار می‌شود.

وی همچنین به موضوع مسكن محرومین نیز اشاره كرد و گفت: در موضوع مسکن محرومین ۵۰ هزار مسکن مددجویان کمیته امداد با حضور مدیران اجرایی در میلاد امام حسن مجتبی(ع) کلنگ‌زنی شد و در ۲ سال این مسکن‌ها با کار اجرایی بسیج سازندگی محقق خواهد شد.

زهرایی با بیان اینكه در طرح حاشیه‌نشینی، الگوی انقلاب در چابهار ۱۰۰۰ واحد به یک شهرک تبدیل می‌شود و کار پزشکی، مذهبی، اشتغال و... انجام خواهد شد، به زلزله سی‌سخت نیز اشاره كرد و گفت: در سی سخت با هماهنگی بنیاد مسکن ۲۳۰ واحد توسط جهادگران ساخته خواهد شد و در محرومیت‌زدایی کار مردمی است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فعالیت دیگر این سازمان یعنی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و گفت: در بخش اقتصاد مقاومتی صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار اشتغال‌زا با یک میلیون و ۱۰۰ هزار عضو بالغ بر ۱۰۰ هزار فرصت شغلی با کمک مردم اشتغال شده است.

وی با بیان اینكه همچنین از تبصره۱۶ پنج هزار میلیارد تومان به بسیج سازندگی برای اشتغال زایی واگذار شده است و  ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات استان فارس خواهد داشت، گفت: به دنبال قطب صنایع تبدیلی هستیم یعنی به‌صورت هدفمند در هر شهرستان با توجه به قطب آن اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

راه‌اندازی 190 هزار كارگاه اقتصاد مقاومتی

زهرایی از راه‌اندازی 190 هزار كارگاه اقتصاد مقاومتی در 7 سال گذشته در كشور خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۱۲ هزار فرصت شغلی ایجاد و و تثبیت شغل انجام شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی كشور با تأكید بر اینكه در اقتصاد مقاومتی به دنبال ۴۰ قطب پایتخت هستیم که در استان فارس ۳ قطب پایتخت خواهیم داشت، گفت: خدمت‌رسانی در کشور نیاز به یک مدیریت واحد دارد و قرارگاه‌ها برای خدمت رسانی ایجاد شده است. در بحران‌ها شناسایی اولیه برای بلوک‌بندی صورت می‌گیرد.

وی همچنین به مباحث اسكان موقت و دائم آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی هم اشاره كرد و گفت: در زلزله سرپل ذهاب ۱۶ هزار کانکس مستقر شد. البته در اسکان دائم متولی بنیاد مسکن است و خارج از دایره بنیاد مسکن ورود نمی‌کنیم اما با تعامل می‌توان بسیج سازندگی وارد عرصه خواهد شد.

زهرایی در ادامه به رزمایش كمك‌های مؤمنانه هم اشاره كرد و گفت: نهضت کمک مومنانه برگ زرینی در گام دوم انقلاب بود و رهبر انقلاب کمتر جایی است که از این نهضت نام نبرند اما زیاد به آن پرداخته نشد؛ این موضوع مصداق بارز انقلابی‌گری است لذا نهضت کمک مومنانه در سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا خواهد کرد.

وی بیان كرد: ۱۵ میلیون بسته معیشتی، ۴۰ هزار جهیزیه، ۳۰ میلیون پرس غذای گرم، بیش از یک میلیون تبلت در ایام  شیوع بیماری کرونا در قالب نهضت کمک مومنانه اهدا شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی كشورهمچنین به نیاز كنونی دانش آموزان به آموزش‌های مجازی اشاره كرد و گفت: اگر دانش‌آموزان از تحصیل به هر دلیل باز بمانند نهضت سوادآموزی در کشور دوچندان خواهد شد که این موضوع چندان خوب نیست و تبدیل به بحران می‌شود لذا درحال برنامه‌ریزی برای  حضور جهادگران در این عرصه هستیم.

انتهای پیام
captcha