توصیه‌های بهداشتی را در شب‌های قدر جدی‌ بگیریم / اعلام آمار تجمعی مبتلایان كرونا در فارس
کد خبر: 3969496
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

توصیه‌های بهداشتی را در شب‌های قدر جدی‌ بگیریم / اعلام آمار تجمعی مبتلایان كرونا در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به وضعیت شیوع كرونا در فارس به مردم توصیه كرد تا آنجا كه می‌توانند مراسم شب قدر را به‌صورت مجازی و در خانه برگزار كنند و در غیر این صورت توصیه‌های بهداشتی را برای حضور در مراسم‌ها جدی بگیرند.

به گزارش ایكنا از فارس، عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، 15 اردیبهشت‌ماه در استودیو سلامت فارس با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران در این ایام توصیه کرد تا مراسم شب قدر را به ‌صورت مجازی در خانه و با استفاده از برنامه‌های تلویزیونی برگزار كنند.

وی افزود: در غیر این صورت به متدینان توصیه می‌شود در آئین‌های برگزار شده بیشتر از دو ساعت در مراسم حضور نداشته باشند و در فضای باز با رعایت فاصله فیزیکی دست کم یک و نیم متر، با استفاده مداوم از ماسک حضور یابند و همچنین برای حفظ سلامت و اطرافیان، از خوردن و آشامیدن و پخش مواد خوراکی در این آئین بپرهیزند.

همتی بیان كرد: همانطور که بارها اعلام شده است، میان کاهش عمل به توصیه‌‌های بهداشتی و افزایش موارد بستری و به دنبال آن افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز افزود: با وجود هشدارهای متعدد مسئولان استانی و دانشگاهی، به دنبال عادی‌انگاری شرایط بیماری و کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، شاهد وقوع خیز سنگین چهارم بیماری شدیم و خانواده‌های بسیاری، گرفتار عوارض و مصایب آن شدند.

وی با تأکید بر اینکه نباید فراموش کنیم که برگزاری هرگونه مهمانی و دورهمی خانوادگی حتی برای مدت زمان کوتاه نیز می‌تواند سبب انتقال کروناویروس شود، اضافه کرد: حضور در فضاهای سَربسته، خطر انتقال به کرونا را به‌شدت افزایش می‌دهد و استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی دست کم یک و نیم متر در چنین فضاهایی الزامی است.

همتی، شرکت در هر نوع مهمانی و دورهمی، اعم از مراسم‌های جشن، ترحیم، عیادت و مهمانی را یکی از عوامل اصلی ادامه چرخه انتقال ویروس در جامعه برشمرد و هشدار داد: در حال حاضر اغلب موارد انتقال به کرونا در منازل صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینكه فضای سر بسته و فاقد تهویه مناسب، خطر ابتلا به کووید ۱۹ را به شدت افزایش می‌دهد، تأکید کرد: در صورت اجبار به حضور در فضاهای سربسته لازم است علاوه بر استفاده از ماسک، فاصله فیزیکی دست کم یک و نیم متر نیز رعایت شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشضكی شیراز با تصریح اینکه دریافت واکسن کرونا به معنی بی نیاز بودن به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست، یادآور شد: در صورت مشاهده علایم کرونا تا زمان دریافت نتیجه آزمایش، ساکنان منزل باید از ماسک استفاده کنند.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۸۴۷ هزار و ۴۵۱ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۲۴۵ هزار و ۶۰۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۹۵ هزار و ۳۰۸ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۳ هزار و ۶۲۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۵۹ هزار و ۲۳۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند را نیز دو هزار و ۱۰۴ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۲۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

همتی در ادامه با اعلام جان باختن ۲۴ هم‌استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید ۱۹ را از ابتدای شیوع بیماری تا کنون چهار هزار و ۱۵۱ اعلام کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز همچنین از بهبودی ۲۳۳ هزار و ۲۴۰ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

وی با اعلام بیماران شناسایی شده از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به تفکیک شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: از مجموع بیماران شناسایی شده، ۱۱۴ هزار و ۵۵۰ مورد مربوط به شیراز؛ کازرون ۸ هزار و ۱۶۸ مورد؛ مرودشت ۶ هزار و ۴۹۸ مورد؛ ممسنی پنج هزار و ۳۱۱ مورد؛ داراب ۴ هزار و ۸۰۹ مورد؛ فیروزآباد ۴ هزار و ۲۵۴ مورد؛ کوه چنار ۳ هزار و ۵۸۵ مورد؛ آباده ۳ هزار و ۴۳۵ مورد؛ کوار ۳ هزار و ۹۵ مورد؛ استهبان دو هزار و ۹۴۶ مورد؛ سپیدان دو هزار و ۶۷۱ مورد؛ اقلید دو هزار و ۶۶۵ مورد؛ لامرد دو هزار و ۵۴۸ مورد؛ نی ریز دو هزار و ۳۹۹ مورد؛ زرین دشت دو هزار و ۲۶۸ مورد؛ فراشبند دو هزار و ۲۰۹ مورد؛ قیروکارزین دو هزار و ۱۶۲ مورد؛ رستم دو هزار و ۱۰۹ مورد؛ ارسنجان هزار و ۹۸۷ مورد؛ زرقان هزار و ۸۵۵ مورد؛ خرم بید هزار و ۷۲۶ مورد؛ پاسارگاد هزار و ۶۲۳ مورد؛ خرامه هزار و ۶۱۵ مورد؛ مُهر هزار و ۳۵۱ مورد؛ بوانات هزار و ۶۶ مورد؛ سروستان هزار و ۱۹ مورد را به خود اختصاص داده است.

همتی، بختگان با ۹۹۰ مورد؛ بیضا ۹۴۶ مورد و سرچهان ۵۷۴ مورد را دیگر موارد ابتلا در استان برشمرد و اضافه کرد: دیگر آمار موارد ابتلا در استان فارس نیز مربوط به دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بوده است.

انتهای پیام
captcha