مهم‌ترین ساختار در انتخابات؛ معرفی معروف‌ها و منكرها / به شعارهای زودگذر توجه نكنیم
کد خبر: 3968583
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
انتخابات ۱۴۰۰؛ اخلاق حکمرانی / ۶

مهم‌ترین ساختار در انتخابات؛ معرفی معروف‌ها و منكرها / به شعارهای زودگذر توجه نكنیم

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینكه در دین مبین اسلام توصیه‌های جدی به مبحث انتخاب شده است، مهم‌ترین ساختار در انتخابات را معرفی معروف‌ها و منكرها برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق مهرابی، مدیركل تبلیغات اسلامی فارس،  در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به مبانی دینی در بحث انتخابات گفت: به‌طور كلی در بحث انتخاب در دین مبین اسلام توصیه‌های جدی شده است كه در یك تقسیم‌بندی به معروف و منكر این تقسیم را داریم  یعنی معروف‌ها كه لازم و واجب است انجام شوند و منكرها كه لازم و ضرورت دارد كه انسان از آن نهی شود.

وی افزود: در همین راستا نیز حضرت علی(ع) در روایتی فرمودند من در بحث معروف و منكرها كه انتخاب ماست هرگز كسی را امر به انجام معروفی نكردم مگر اینكه قبل از آن خودم عامل به آن معروف بوده‌ام و كسی نهی از منكر نكردم مگر اینكه قبل از آن خودم ناهی از منكر بودم.

مهرابی با تأكید بر اینكه امروز مهم‌ترین ساختار در انتخابات معرفی معروف‌ها و منكرهاست، گفت: باید ببینیم كسانی كه می‌خواهیم به آن‌ها رأی دهیم عامل به معروف هستند و یا منكر. اگر دقت در این امر مهم نكنیم قطعاً با انتخاب خود شریك در ترویج منكرها یا معروف‌ها هستیم كه یك امر حیاتی و مهم است یعنی انتخابات به عاقبت بخیری انسان گره خورده است اگر انسان در ماه رمضان با زبان روزه و همه اطاعت‌ها و عبادت خدای نكرده در بحث انتخابات به سراغ شناخت معروف‌ها و منكرها نرود، ممكن است با هر اطاعت و عبادتی در جریان منكر قرار گرفته و خواسته یا ناخواسته حامی جریان منكر قرار گیرد.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس بیان كرد: در انتخابات پیش‌رو و به‌طور كلی همه انتخابات پیش‌رو در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی دو جریان بیشتر نداریم یا جریانی كه مروج منكر یا مروج معروف هستند این ما انسان‌ها هستیم كه باید دقت و تحقیق كامل داشته باشیم و معروف‌ها و منكرها را بشناسیم.

وی نقش رسانه‌ها را در این عرصه یادآور شد و گفت: جریان‌های جریان‌ساز در كشور مثل جریان‌های تبلیغی و صدا و سیما و رسانه و مطبوعات و شبكه‌های اجتماعی هم در این راستا وظیفه سنگینی دارند كه به استناد آیات و روایات معروف‌ها و و منكرها را بشناسند و بستر را برای شناخت مردم برای شناخت معروف‌ها و منكرها فراهم كنند.

مهرابی تأكید كرد: موضوع اول و مهم در هر انتخابی به ویژه انتخابات پیش‌روی ما این است كه بدانیم مبنای بر چه اساسی می‌خواهیم انتخاب كنیم، مبنای ما چون حكومت اسلامی و ولایی است، قطعاً مبنای دینی باید باشد و شیوه و روش در دین معروف‌ها و منكرها هستند پس مبنا باید بشناسیم كه دینی است و شیوه معروف و منكرهاست.

شاخص‌های انتخابات در دین

وی با بیان اینكه در دین اسلام یا در روایات و آیات برای انتخاب احسن شاخص‌هایی تعریف كردند و به شكلی الگوهایی در این حوزه برای ما آمده است، نخستین شاخص در انتخاب در مبانی دینی توحید محوری دانست و گفت: یعنی افرادی كه انتخاب می‌كنیم واقعاً باید اعتقاد به خداوند سبحان و خالق داشته باشند؛ این‌ها شعار نیستند بلكه مبانی هستند كه اگر كسی مقید به بحث توحیدمحوری باشد دیگر اختلاس و تبعیض و تصرف بیت‌المال و تعدی به حقوق دیگران در حوزه تصمیم‌گیری این انسان معنا ندارد و این‌ها در حوزه توحیدمحوری خط بطلان بر روی آن كشیده شود لذا یكی از شاخص‌ها و الگوهایی كه می‌تواند بر مبنای دین و آیات و روایات ما موفق باشد این است كه كسانی انتخاب كنیم كه مبنای توحیدمحوری داشته باشند یعنی ملاكشان این باشد كه خدا را در هر حال و در تصمیم‌گیری‌های خود احساس كنند.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس با تصریح اینكه اگر این مبنا در انتخاب بود قطعاً تكریم و تعظیم و توجه به حقوق و بیت‌المال این‌ها می‌آید، گفت: كار شبانه‌روزی و جهادی و در خدمت مردم بودن و هم رنگ بودن فقط در مبنای توحیدمحوری صدق می‌كند وگرنه اگر در انتخاب‌های خود انتخاب غیرتوحیدی را لحاظ كردیم نتیجه همین می‌شود كه اكنون می‌بینیم همگی از فساد و تبعیض گلایه داریم و این‌ها انتخاب‌های ماست زیرا این افراد را كه از بیرون نیاوردند كسانی هستند كه ما مردم انتخاب كردیم اما چون به مبانی توجه نكردیم و به شعارها و مباحث زودگذر و احساسی توجه كردیم و مبانی احساسی را بر مبانی منطقی و عقلانی ترجیح دادیم، خروجی كار می‌شود انسان‌هایی كه امروز در جامعه می‌بینیم.

وی همچنین گفت: نكته دیگر در بحث انتخاب كه حضرت علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه به آن توجه دارند، انتخاب انسان‌های اصیل و موضوع خانواده آن‌هاست. انسان‌هایی كه در خانواده‌های بزرگ و اصیل و نجیب بر سر سفره و لقمه حلال پدر و مادر تربیت شدند.

نظر مولا علی(ع) در انتخاب كارگزاران

مهرابی با بیان اینكه در روایتی از حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه 4 عامل باعث اضمحلال حكومت‌ها و هر تمدن و جریانی حتی خانواده می‌شود برشمرده شده است،  گفت: حضرت علی(ع) می‌فرماید اگر 4 اتفاق در یك جامعه‌ای بیفتد كه نتیجه انتخاب مردم است آن تمدن، كشور و انقلاب و آن خانواده از بین می‌رود. اولین عامل اگر شما انسان‌های نجیب، اصیل و پاكدست را رها كردید و به سمت انسان‌هایی رفتید كه اصالت و نجابت ندارند، این‌ها كسانی هستند كه به تناسب وقت امرار معیشت می‌كنند. اگر اكنون دین حاكم باشد می‌گویند ما دیندار هستیم و اگر حاكمیت غیردینی باشد خود را غیردین معرفی می‌كنند، پس یكی از موضوعات در بحث انتخاب توجه به انسان‌های اصیل و نجیب و پاكدست است و حضرت علی(ع) می‌فرماید اینكه انسان‌های نجیب و اصیل را در جامعه خود مظلوم كرده و كنار گذاشته و در كنارش انسان‌های غیراصیل و غیرنجیب حاكم كنید و در انتخاب به شعارهای زودگذر توجه كرده و اصول را رها كنیم، موجب اضمحلال خواهد شد.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس تأكید كرد: به‌طور كلی در بحث انتخاب و شرایط انتخاب مباحث زیاد است اما آنچه مهم است نخست توجه به توحیدمحوری و دوم توجه به اصالت و عقلانیت است كه مورد تأكید دین و قرآن است و سومین موضوع هم در بحث انتخاب كه مورد توجه است ولایت‌محوری است یعنی در عصر غیبت توجه به این جایگاه امری ضروری و مهم است كه برخی‌ها فكر می‌كنند این جزو مباحث حزبی و گروهی هست در حالی كه جزو مبانی توحیدی و دین ماست كه باید بدان توجه شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha