فضیلت ماه رمضان در قرآن و روایات / روزه زمینه‌ساز هدایت انسان‌هاست
کد خبر: 3964853
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۳

فضیلت ماه رمضان در قرآن و روایات / روزه زمینه‌ساز هدایت انسان‌هاست

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در سلسله مباحث اخلاقی ماه مبارک رمضان با یادآوری آیات و روایات اسلامی به بیان نكاتی درباره فضیلت این ماه مبارک پرداخت.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، 27 فروردین‌ماه در سلسله مباحث اخلاق در قرآن كه به‌مناسبت ماه مبارک رمضان در بستر فضای مجازی برگزار شد، به بیان نكاتی درباره روزه‌داری و فضیلت این ماه مبارک پرداخت.

وی با اشاره به آیه 185 سوره بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَینَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ...؛ ماه رمضان همان ماه است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است، كتابى كه مردم را راهبر و متضمن دلایل آشكار هدایت و میزان تشخیص حق از باطل است...»، افزود: در این آیه جایگاه ماه رمضان یکی از ماه‌های الهی است و در روایت ما هم تعبیر به شهرالله شده است، در سخنی رسول خدا(ص) می‌فرماید رمضان را از این خاطر رمضان می‌گویند چون در این ماه، گناهان از بین می‌روند و سوخته و از انسان‌ها جدا می‌شود. ماه رمضان یک ماه پالایشی است. یک ماه جدا شدن از همه‌ عیب‌های اخلاقی و رفتاری است. فرصت خوبی برای همه‌ مردم است که برسند به آنچه که خدا از آن‌ها انتظار دارد.

حدائق، ماه رمضان را یک دوره‌ ضمن زندگی برای نوع زندگی صحیحی که خدا می‌پسندد، توصیف كرد و افزود: ما در ماه مبارک رمضان می‌آموزیم که چگونه سخن بگوییم، چگونه زندگی کنیم، روابطمان با دیگران چگونه باشد که برای 11 ماه دیگر ما درس زندگی شود.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز فرازی از خطبه جمعه پایانی ماه شعبان را یادآور شد و گفت: در این خطبه پیامبر(ص) ده‌ها نكته ارزشمندی كه باید در ماه رمضان مورد عمل قرار گیرد را به‌عنوان توصیه نام برده است؛ لذا رمضان از ماده‌ رمض به معنای سوزاندن است، یعنی همه‌ عیب‌ها و بدی‌ها در این ماه باید سوزانده شود آن هم با روزه گرفتن و مباحث اخلاقی.

وی با تأكید بر اینكه در ماه رمضان باید ورود ما با خروج ما متفاوت باشد، گفت: رسول‌الله(ص) فرمودند شقی یعنی بدبخت و شقاوتمند کسی است که یک ماه ضیافت الهی را بگذراند و خودش را مشمول رحمت و مغفرت الهی قرار ندهد. حال اینکه این ماه، ماهی است که پیغمبر(ص) فرمود شروع ماه رمضان با رحمت شروع می‌شود، وسط ماه رمضان مغفرت و آمرزش است و پایان این ماه هم رهایی و آزادی است از اسارت‌هایی که انسان‌ها نسبت به وسوسه‌ها و مکائد شیطانی گرفتار بودند.

حدائق همچنین روایتی از امام صادق(ع) را درباره ماه مبارک رمضان و قدرشناسی این فرصت یادآور شد و گفت: در یکی از توصیه‌هایی که امام صادق(ع) به فرزند خودشان هنگامی که ماه رمضان وارد شده بود، فرمودند در این ماه خیلی تلاش کنید كه آن چیزهایی را که به‌دست نیامده بود را از نظر اخلاقی و رفتاری به‌دست آورید. ماه رمضان ماهی است که ارزاق شما تقسیم می‌شود. كسانی كه دنبال رزق فراوان‌تر و بیشتر هستند، ماه رمضان فرصت این کار را برایشان فراهم می‌كند و در این ماه رقم می‌خورد. مقدرات در این ماه رقم می‌خورد اعم از عمرها و اجل‌ها و در این ماه کسانی که میهمان خدا هستند و بر خدا وارد می‌شوند، نام این‌ها در همین ماه ثبت می‌شود.

وی با طرح این سؤال كه خداوند چه كسانی را در این ضیافت به میهمانی می‌پذیرد، گفت: رسول‌الله(ص) فرمودند همه شما دعوت شدید، اما در این دعوت عمومی که همه را دعوت کرده‌اند، چه کسانی آن صلاحیت میهمان خدا بودن را و لیاقت میهمانی را برای خودشان ثبت می‌کنند؟ این فرصت را باید در این ماه به‌دست آورد و امام صادق(ع) در ادامه سخنانشان فرمودند در این ماه همان لیلة‌العمل یعنی شب کار و تلاش که همان شب قدر است، می‌باشد که در آن شب، تلاش و کوشش و عبادت و کارهای شایسته ارزشش از هزار ماه برتر و بیشتر است.

حدائق در بخش دیگری از سخنان خود یكی دیگر از امتیازات ماه مبارک رمضان را در آیه مذكور نزول قرآن كریم برشمرد و گفت: یکی از امتیازات ماه رمضان این است که قرآن کاملاً در این ماه نازل شده و بر پیامبر(ص) نزول پیدا کرد.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس همچنین ادامه آیه مذكور را یادآور شد و افزود: نكته دیگر اینكه خداوند احکام را به آسانی رقم زده است «...یرِیدُ اللَّهُ بِكُمُ الْیسْرَ وَلَا یرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ...؛ ... خدا براى شما آسانى مى‏‌خواهد و براى شما دشوارى نمى‏‌خواهد...»؛ اصلا دین اسلام، دین آسانی است.

وی ادامه داد: فقها و بزرگان درباره همین ماه مبارک رمضان می‌فرمایند کسانی که از نظر سلامت جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارند، این‌ها تکلیفی به روزه گرفتن ندارند و قرآن هم می‌فرماید: بگذارید «فَعِدَّةٌ مِنْ أَیامٍ أُخَرَ». كسانی مسافر هستند و ناتوانی دارند و توانایی جسمانی ندارند، در ایام دیگر روزه بگیرند و خدا به آسانی کار را رقم زده است و دین اسلام، دین سهل و سمحه و دین آسان است و خداوند به سختی کار را نگرفته است و قطعاً هدایت و توفیق در انجام واجبات را از طرف خداوند باید خواست و تقاضا کرد که همه‌ توفیقات از اوست و خداوند هدایت‌کننده‌ بشریت است و روزه‌داری هم زمینه‌ساز است.

حدائق با تأكید بر اینكه روزه در ماه رمضان زمینه‌ساز هدایت انسان‌ها و سپاسگزاری از نعمت‌های وافر خدا می‌شود، گفت: میزبان در این ماه پر خیر و رحمت خداوند است. وسیله‌ پذیرایی، شب قدر، نزول قرآن، فرود آمدن فرشتگان از آسمان بر زمین، استجابت دعا و آن تلطیف روح و معنویت و دوری از دوزخ است.

انتهای پیام
captcha