28 سال درخشش در عرصه هنر / هنرمند متعهد کیست
کد خبر: 3963434
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹

28 سال درخشش در عرصه هنر / هنرمند متعهد کیست

مریم همایونی، دبیر ستاد اجرایی بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی فارس و رئیس انجمن خوشنویسی سازمان بسیج هنرمندان این استان است که سابقه 28 ساله در عرصه هنر خوشنویسی دارد. به‌مناسبت فرارسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی، دقایقی با این هنرمند شاخص کشورمان هم‌کلام می‌شویم.

28 سال است که قلم می‌زند و کتابت می‌کند. تقریباً می‌توان گفت در هر برنامه هنری ـ مذهبی حضور پررنگی دارد و سعی می‌کند به سهم و وسع خویش در این عرصه نقش‌آفرینی کند. با وجودی که بانویی جوان است اما تجربه‌ای به اندازه پیشکسوتان عرصه هنر خوشنویسی دارد.

نامش را هنرمندان عرصه خوشنویسی استان فارس و بلکه نقاط مختلف کشور شنیده‌اند، چراکه طی این 28 سال آنقدر در جشنواره‌ها و مسابقات خوشنویسی و همچنین عرصه کتابت قرآن خوش درخشیده که شهره خاص و عام شده است. یکی از اساتید وی هم استاد محمد نعمتی، کاتب بزرگ قرآن عصر حاضر است.

علاقه خاصی به هنر کتابت قرآن دارد، به‌طوری که یکی از کاتبان مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است و تاکنون در کتابت حدود شش جلد قرآن به‌صورت جمعی مشارکت داشته است.

مریم همایونی، دبیر ستاد اجرایی بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی فارس و رئیس انجمن خوشنویسی سازمان بسیج هنرمندان این استان است که به‌مناسبت فرارسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی دقایقی با او هم‌کلام می‌شویم.

ایکنا ـ خودتان را معرفی بفرمایید.

مریم همایونی، متولد ۱۳۶۰ شهرستان نی‌ریز، زادگاه بزرگ‌ترین نسخ‌نویس کشورمان و کاتب بزرگ قرآن کریم یعنی استاد میرزا احمد نی‌ریزی هستم و حدود 28 سال در زمینه هنر خوشنویسی فعالیت می‌کنم و در این عرصه دارای مدرک فوق ممتاز هستم ضمن اینکه مدرک تحصیلی من هم مهندسی اقتصاد کشاورزی بوده است، اما از کودکی علاقه فراوانی به هنر خوشنویسی داشتم و لذا تصمیم گرفتم تا این عرصه را ادامه دهم.

ایکنا ـ کمی از سوابق و مسئولیت‌هایی که تاکنون داشته‌اید، بگویید.

مسئول انجمن خوشنویسی سازمان بسیج هنرمندان فارس از سال ۹۰ تاکنون، بازرس انجمن خوشنویسان شیراز، عضو مجمع بدوی نمایندگان انجمن خوشنویسان ایران، نماینده انجمن خوشنویسان شیراز در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و هم‌اکنون هم دبیر ستاد اجرایی بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی استان فارس هستم.

ایکنا ـ درباره فعالیت‌های هنری خود بفرمایید.

دارای بیش از 20 مقام برتر کشوری و یکصد مقام برتر منطقه‌ای و استانی در جشنواره‌های خوشنویسی هستم و تاکنون مدیریت برگزاری حدود 150 برنامه خوشنویسی در شیراز و داوری بخش خوشنویسی مسابقات پرسش مهر ریاست جمهوری و داوری مسابقات خوشنویسی استان فارس را برعهده داشته‌ام.

همچنین مدرس خوشنویسی در مراکز هنری، فرهنگسراها، مدارس شیراز، دانشگاه آزاد یاسوج، انجمن خوشنویسان یاسوج، دانشگاه تربیت معلم شهید باهنر شیراز، آموزشگاه هنرمندان شیراز و سازمان فاوا، مدرس خط نسخ در مراکز هنری شهرستان نی‌ریز، شرکت در بیش از یکصد نمایشگاه خوشنویسی کشوری، منطقه‌ای و استانی بوده و هستم.

علاوه بر این‌ها همکاری با صداوسیمای مرکز فارس در ساخت کلیپ‌های خوشنویسی برنامه‌های شب پارسی و کاشانه مهر نیز داشته‌ام و عضو گروه هنری هیئت فرهنگی ـ مذهبی انصار اباعبدالله‌الحسین(ع) نی‌ریزی‌های مقیم شیراز و همکاری در ترسیم گروهی تابلوهای عاشورایی در دهه محرم در کارنامه فعالیت‌های هنری خود دارم.

طراحی دکور برای هیئت‌های مذهبی شیراز جهت مراسم ماه محرم، کتابت خطبه غدیر به خط نسخ در کتاب «بر کرانه غدیر» به سفارش مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس، دبیر هنری جشنواره استانی «ترسم نور» سازمان بسیج هنرمندان فارس، دبیر برگزاری جشنواره کشوری خوشنویسی «قداست قلم» سازمان بسیج هنرمندان فارس و دبیر برگزاری جشنواره استانی خوشنویسی «مشق مقاومت» را در کارنامه فعالیت‌هایم دارم.

ایکنا ـ شنیده‌ایم علاقه خاصی به کتابت قرآن دارید، کمی از فعالیت در این عرصه هم بگویید.

بله، من یکی از کاتبان مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران هستم که تاکنون در کتابت جمعی حدود شش جلد قرآن در این مرکز مشارکت داشته‌ام که از این قرآن‌های کتابت شده، دو جلد در موزه آستان قدس رضوی نگه‍داری می‌شود و یک جلد هم به حوزه حرم حضرت اباالفضل(ع) اهدا شده و یک جلد هم در بعثه مقام معظم رهبری نگهداری می‌شود.

همچنین دعوت به کتابت جمعی قرآن کریم در حرم مطهر امام رضا(ع) و اهدای قرآن کتابت شده به موزه حرم و دعوت به کتابت جمعی قرآن کریم در حرم مطهر حضرت اباالفضل(ع) و اهدای قرآن کتابت شده به موزه حرم از دیگر فعالیت‌هایم در این عرصه بوده است.

ایکنا ـ از ویژگی‌های هنر و هنرمند متعهد و نقش هنر خوشنویسی در این عرصه بگویید.

هنر متعهد هنری است که انسان‌ساز باشد و فرد هنرمند را به درجات بالای کمال انسانی سوق دهد، همان‌گونه که بسیاری از هنرمندان پیشین انسان‌های فاضل و عارف بوده و از نظر روحی دارای روحیه و معنویت خاصی بودند که این حاصل تقوا و تعهدشان بوده است.

هنرمند متعهد هم به‌دلیل ارزش و قداستی که برای هنر خودش قائل است هنرش را با ابتذال آلوده نمی‌کند و از هنر در راستای فطرت انسانی برای رسیدن به کمال و آگاهی و بیداری انسان‌ها بهره می‌گیرد.

خوشنویسی هم هنری اصیل و نجیب است که با گذشت زمان دستخوش انحراف نشده و بالاترین افتخار این هنر مقدس کتابت قرآن کریم است.

ایکنا ـ اشاره‌ای هم به برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در استان داشته باشید.

از 18 تا 25 فروردین‌ماه با عنوان هفته هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده که روز 20 فروردین هم به نام سالروز بسیج هنرمندان نامگذاری شده است که روز شهادت شهید آوینی است.

نخستین اقدامی که برای این هفته انجام دادیم، معرفی شهید هنرمند شاخص سال بوده است که برای سال جاری شهید حسین فهیمی را انتخاب کردیم و یک سری برنامه‌هایی هم در این راستا اجرا می‌شود که نامگذاری یکی از میادین یا بلوارهای سطح شهر به نام شهیدان فهیمی و نقاشی دیواری تصویر چهره شهید شاخص سال بر دیوار ابتدای کوچه منزل شهید دکتر حسین فهیمی از جمله این برنامه‌هاست.

از دیگر برنامه‌های این هفته می‌توان به دیدار با جانبازان هنرمند، تجلیل از هنرمندان فرهیخته استان، تجلیل از خانواده 113 شهید هنرمند استان، کارگاه‌های آموزشی در فضای مجازی به‌صورت آنلاین، مستندسازی، برگزاری نشست‌های هنری با ارگان‌های فرهنگی ـ هنری، برگزاری جشنواره آواها، پخش فیلم شهدای شاخص سازمان بسیج هنرمندان شهید شاخص سال گذشته شهید شیرعلی سلطانی بوده است، ساخت سردیس شهدا و نصب آن در مکان‌های فرهنگی ـ هنری شیراز، مراسم عطرافشانی و ترمیم نوشته‌های قبور شهدا، بداهه‌نویسی خوشنویسی در گلزار شهدا و چاپ کتاب 113 شهید هنرمند اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha