شیوع کرونای انگلیسی در همه شهرهای زنجان
کد خبر: 3963201
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

شیوع کرونای انگلیسی در همه شهرهای زنجان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با ابراز تأسف از کاهش 52 درصدی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی گفت: در حال حاضر کرونای انگلیسی در همه شهرهای استان شیوع پیدا کرده و نیازمند اقدامات پیشگیرانه است.

شیوع کرونای انگلیسی در همه شهرهای زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، فتح‌الله حقیقی، استاندار زنجان، امروز، 19 فروردین‌ماه در جلسه ستاد پیشگیری و مدیریت کرونا استان زنجان اظهار کرد: با توجه به قرمز شدن وضعیت شیوع کرونا در زنجان، باید طبق دستورالعمل، اصناف و مکان‌های اعلام شده تعطیل شود و در این بین هیچ کسی حق جسارت به مسئولان نظارتی و نیروی انتظامی را ندارد.

وی با اشاره به اینکه کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام سفرهای غیرضروری نتیجه خود را در افزایش روند شیوع کرونا نشان می‌دهد، ابراز کرد: تمام این افراد باید به دقت بررسی شده و تست PCR  از آن‌ها گرفته شود و در صورت مثبت شدن به مراجع قضایی استان پاسخگو باشند. همچنین با مبتلایان کرونا در صورت تمکین نکردن به نکات بهداشتی باید برخرد جدی صورت گیرد.

این مسئول بیان کرد: در شرایط بد کرونایی موجود در استان از برخورد و رفتار احساسی باید خودداری شود و باید صبور بود و به شاخص‌های موجود، اعتماد داشت و مردم باید بدانند که با رعایت بالای ۹۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های استان تغییر پیدا می‌کند.

استاندار زنجان با اشاره به افزایش بستری بیماران کرونایی و کمبود تخت‌های ویژه تصریح کرد: در این زمینه، مسئولان مربوطه در حوزه نقاهتگاه‌ها باید وظایف محوله خود را به صورت جدی اجرا کنند و از طرفی آموزش سالمندان، مراکز نظامی و تجمعی، اطلاع‌رسانی توسط معلمان در اپلیکیشن شاد، تقویت محتوای استودیو سلامت و تبلیغات بیشتر در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای شهری بیشتر شود.

وی به تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز شهروندان از جمله ماسک و کنترل قیمت‌ها تأکید کرد و افزود: داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی نیز باید در بالاترین حد ممکن در اختیار بیماران قرار داده شود و در خصوص تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران نیز اکسیژن‌سازها باید به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کنند.

حقیقی در مورد محدودیت‌های تردد تصریح کرد: منع تردد خودروها در استان و اِعمال قانون برای متخلفان با جدیت کنترل شود و از مردم هم تقاضا داریم برای حفظ سلامت خود و دیگران پایند به دستورالعمل‌ها باشند.

افزایش 5 برابری مبتلایان به کرونا

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به کاهش 52 درصدی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اظهار کرد: تمام شهرستان‌های استان، درگیر کرونای جهش‌یافته انگلیسی هستند و این ویروس سرعت انتقال بیشتری دارد و اکنون شاهد ابتلای خانوادگی افراد به این ویروس هستیم.

وی با بیان اینکه بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کرونا طی هفته گذشته در استان 5 برابر افزایش یافته است، ابراز کرد: طی هفته گذشته بیش از ۱۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری شده و در بخش سرپایی نیز علی‌رغم ورود و فعالیت بخش غیردولتی درمانگاه‌های ۱۶ ساعته کووید- ۱۹، شاهد افزایش مراجعه‌کنندگان با فشار کاری بالا هستیم.

این مسئول یادآور شد: سه سد در راستای مبارزه با کرونا در استان وجود داشت که اکنون فقط بیمارستان‌ها به عنوان سد آخر، باقی مانده که با همکاری بیمارستان‌های خصوصی از شکستن سد آخر پیشگیری می‌کنیم. در شرایط قرمز کرونایی موجود، بیماریابی هوشمند به خصوص برای گروه‌های آسیب‌پذیر (سالمندان، زنان باردار و بیماران زمینه‌ای) از جمله اقدامات اساسی در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بیان کرد: با توجه به افزایش تست‌های سرپایی و هزینه‌های ناشی از آن و خرید تجهیزات مربوط به ICU بیمارستان‌ها از مسئولان استانی درخواست می‌کنیم منابع مالی مورد نیاز تامین شود تا مشکلی در امر خدمت‌رسانی به مردم به وجود نیاید.

وی تصریح کرد: با توجه به تجربه استان خوزستان، پیش‌بینی می‌شود به ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی در استان زنجان نیاز داشته باشیم و تأمین این تعداد تخت امکان‌پذیر نیست و از طرفی نمی‌توان بخش‌های مهم بیمارستانی را تعطیل کرد.

انتهای پیام
captcha