فعالیت‌های قرآنی در زندگی مردم نمود داشته باشد
کد خبر: 3962431
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
آیت‌الله دژكام:

فعالیت‌های قرآنی در زندگی مردم نمود داشته باشد

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس خواستار مانع‌زدایی در انجام فعالیت‌های قرآن و عترت شد و گفت: كارهای قرآنی كه انجام می‌دهیم باید در زندگی سیاسی و اجتماعی مردم نمود داشته باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله د‍ژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 15 فروردین در پنجمین نشست شورای قرآن و عترت این استان، همكاری و همیاری در این شورا را بسیار چشم‌گیر توصیف كرد و آن را مایه قدردانی دانست.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال به نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب، خواستار مانع‌زدایی در انجام فعالیت‌های قرآن و عترت شد و گفت: اگر برای این جمعی كه 50 نفر هستند، حتی یک هزار محفل قرآنی هم داشته باشیم، باز تغییر خاصی رخ نمی‌دهد. لذا، باید هر كدام از اعضای شورا مروج فعالیت‌های قرآن و عترتی باشند و به‌صورت هرمی این نوع فعالیت‌ها تكثیر شود تا نهایتاً شاهد نمود این فعالیت‌ها در زندگی و مراوادت فرهنگی مردم باشیم و در این صورت می‌توانیم بگوییم كه كار نتیجه داده است.

آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه در سال 57، انقلابیون در كلاس‌های آموزش قرآنی تربیت شده و بر علیه رژیم ستم‌شاهی به پاخاستند، گفت: امروز هم باید این‌گونه كار قرآنی انجام دهیم كه در زندگی سیاسی و اجتماعی مردم نمود داشته باشد.

امام‌جمعه شیراز از مسئولان خواست تا به جوان‌ترها در این عرصه اعتماد كنند و سپس ادامه داد: طبق آمارها حدود 10 هزار نفر از جوانان استان فارس طلبه هستند كه از این تعداد پنج تا شش هزار نفر در مدارس استان مشغول تحصیل هستند و باید این‌ها را برای آموزش فعالیت‌های قرآن و عترتی به‌كار گیریم.

وی با شاره به اجرای طرح قرآنی 1400 سپاه فجر به‌مناسبت ماه مبارک رمضان، گفت: هم‌اكنون دو هزار و 500 مسجد در سطح استان داریم و تعداد مساجدی كه بتوان در آن‌ها حلقه قرآنی تشكیل داد به 400 مسجد نمی‌رسد، اما با این حال ظرفیت كار زیاد داریم؛ مسجد ساخته شده و آماده است كه كسی در آن‌ها كار نرم‌افزاری انجام دهد.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید در گام دوم انقلاب اسلامی این كار را به سرانجام برسانیم،‌ گفت: هر كسی كه می‌تواند در این عرصه فعالیت كند، حضور یابد. در اینجا بحث شكل اداری ندارد، درست است كه سازماندهی داریم، اما اداره نیستیم و می‌خواهیم فعالیت‌های قرآن و عترتی مردمی باشد و همه ادارات هم باید به مردم كمک کنند.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با بیان اینكه باید در نیمه شعبانی كه در اسفندماه سال جاری در پیش داریم، آشنایی مردم با قرآن كریم و فعالیت‌های مهدوی وسعت پیدا كرده و جواب آن را هم بگیریم، گفت: قطعاً خداوند هم به چنین فعالیت‌های خالصانه‌ای بركت عنایت می‌كند.

وی اظهار كرد: برای كمک‌های مالی هم زمینه تغییر می‌كند. زمانی بحثمان این است كه آن مقدار بودجه دولتی در این عرصه چه شده است اما زمانی خود مردم این نوع فعالیت‌ها را راه‌اندازی می‌كنند و در این صورت قطعاً امام زمان(عج) هم حمایت می‌كند.

آیت‌الله دژكام تأكید كرد: ما واقعاً قرآن‌خوان می‌خواهیم و گزارش نمی‌خواهیم. در این عرصه می‌خواهیم تبلیغ قرآن كرده و با خدا معامله كنیم و در این فضا دشمن تلاش می‌كند تا به هر طریق جوانان و نوجوانان ما را فریب دهد، باید آنان را بازسازی كنیم و جامعه را از نظر فكری و فرهنگی به بركت قرآن بازسازی كنیم و این كاری است كه باید پیگیری شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برای این كار نباید فرصت ماه رمضان را از دست دهیم و بگوییم كه طبق برنامه اجرای برنامه قرآن و عترت ما مثلاً در تیرماه خواهد بود. فرصت دیگری تا ماه رمضان نداریم و این ماه مبارک، بهار قرآن است و باید از آن به بهترین شكل در عرصه فعالیت‌های قرآن و عترت بهره بگیریم و این فعالیت‌ها را توسعه دهیم و تمام نهادها هم در این عرصه ورود كنند.

وی ادامه داد: تابستان هم فرصت بعد از ماه مبارک رمضان است كه باید از هم‌اكنون برای آن برنامه‌ریزی انجام دهیم و برنامه‌های تابستان را به این برنامه‌ها وصل كنیم.

آیت‌الله دژكام در خصوص برنامه‌های راهبردی و چشم‌انداز قرآنی استان نیز گفت: برنامه‌های راهبردی عملی و میدانی را كه هم‌اكنون می‌توانیم شروع كنیم و معطل كار دیگری نشویم و به موازات آن هم با توجه به امكاناتی كه داریم برنامه راهبردی استان را در یک فرصت چند ماهه تدوین كرده و در یک مناسبت مثل عید غدیر آن را ابلاغ می‌كنیم.

امام‌جمعه شیراز در عین حال خواستار ارائه آمارهای واقعی محافل، قاریان و مربیان قرآنی در سطح استان شد و گفت: این كار كیفی است، لذا باید واقعیت‌ها منعكس شوند تا بتوانیم تجمیع اطلاعات صحیح داشته باشیم و اصلاً لازم نیست مطالب غیرواقعی بگوییم. حتی اگر یک مورد موفق هم داشته باشیم برای دنیا و آخرت ما كافی است.

وی بیان كرد: نباید كلاس‌های قرآن را تنها به صرف اینكه تعداد آن‌ها كم است تعطیل كنیم، پیامبر(ص) فرموده است حتی اگر یک نفر را هدایت كنیم، ارزش دارد لذا این فعالیت‌ها را محدود نكنیم و نباید كمیت غلبه كند و در باب تبلیغ قرآن محدودیت ایجاد نكنیم. به خصوص اینكه در ایام شیوع كرونا هرچه تعداد افراد در كلاس‌ها كمتر هم باشد، بهتر است.

آیت‌الله دژكام در ادامه از صدا و سیما خواست تا برنامه‌ای تدارک ببیند كه در آن هر 15 روز یک بار ابعاد مختلف فعالیت‌های شورای قرآن و عترت استان به مردم اطلاع‌رسانی شود و مردم هم مستمراً در جریان این امور قرار گیرند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه خواستار به‌كارگیری ظرفیت اساتید احكام حوزه‌های علمیه برای آموزش عمومی احكام در جامعه شد و گفت: اگر عرفان می‌خواهیم باید احكام یاد بگیریم و اگر می‌خواهیم قرآن عملیاتی شود، باید احكام را فرابگیریم و بدون احكام همه این‌ها از دیده عمل زندگی ما دور می‌شود.

وی با بیان اینكه اگر نیاز به بازآموزی مربیان وجود دارد، این كار انجام شود، گفت:‌ از سوی دیگر یک كار حسابی در مجموعه مدارس بانوان و آقایان برای كمک به آموزش‌های قرآنی و احكام انجام شود. زیرا از این منظر در جامعه بسیار مشكل داریم و بسیاری از مشكلات سیاسی و اقتصادی ناشی از درست بلد نبودن احكام است.

انتهای پیام
captcha