چرا باید امام زمان(عج) را بشناسیم
کد خبر: 3962061
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۷

چرا باید امام زمان(عج) را بشناسیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به وظایف فردی منتظران ظهور، یكی از این وظایف را شناخت امام زمان(عج) دانست و در این رابطه به بیان احادیثی از امام صادق(ع) و حضرت علی(ع) پرداخت.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 13 فروردین‌ماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با موضوع «وظایف منتظران» گفت: چنانچه در مباحث پیشین هم گفته شد وظایف منتظران در دو بخش فردی و اجتماعی است و در بخش وظایف فردی هم گام نخست شناخت نسبت به امام عصر(عج) است.

وی با بیان اینكه در حوزه‌ شناخت نسبت به امام عصر(عج)، بایسته‌هایی وجود دارد که هر فردی در عصر انتظار باید معرفت به آن را پیدا کند، افزود: نسبت به شناخت امام هر زمان، روایتی از امام صادق(ع) در جلد اول كتاب كافی آمده است كه حضرت می‌فرماید: امام خودت را بشناس، پیشوای الهی خودت را بشناس که اگر امام خودت را شناختی به تو زیان نخواهد زد، تقدم هذالامر او تأخر، این امر به تأخیر بیفتد یا به تعجیل.

حدائق ادامه داد: کنایه از اینکه اگر کسی امام را شناخت، به او زیان نخواهد زد، این است كه در عصر غیبت که ما هستیم، ظهور اتفاق بیفتد یا ظهور به تأخیر بیفتد، غیبت طولانی شود یا عمر غیبت کاسته شود، در اعتقاد انسان‌ها خللی ایجاد نمی‌شود. در دوران ائمه هم همین‌طور بود یعنی کسانی بودند که در کنار ائمه نبودند و در جاهایی دیگر بودند، اما مورد تأیید ائمه بودند و ائمه برای آن‌ها دعا می‌کردند و بعضی‌ها در کنار امام و در شهری که امام زندگی می‌کرد بودند، امام زمان خودشان را می‌دیدند و با امام زمان خودشان مبارزه می‌کردند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز اضافه كرد: در واقعه‌ عاشورا، بیش از بیست هزار انسان، امام زمان خودشان را در روز عاشورا، در صحرای کربلا دیدند و بر امام خود شمشیر کشیدند و در قتل امام خود شرکت كردند. مشکل در این بود که این‌ها معرفت امام را نداشتند، اما در همان واقعه‌ عاشورا ما تابلوی زیبایی معرفت‌الامام را در اصحاب امام حسین(ع) می‌بینیم  که حتی یک غلام سیاه پوستی مثل جون، غلام ترک و کسانی که دور امام ماندند و دور خورشید ولایت حلقه زدند، جان دادند و دست از امام خود نکشیدند. تفاوت آن گروه کوفیان با این اصحاب معدود و محدود امام حسین در همین معرفت بود.

وی بیان كرد: این همان سخنی است كه امام صادق(ع) می‌فرماید و به‌عنوان یک وظیفه‌ که همه‌ ما بر عهده داریم و تکلیف همه ماست که امام زمان(عج) خودمان را بشناسیم. قطعا اگر امام زمان(عج) را شناختیم، طولانی شدن غیبت در ایمان و اعتقاد ما و در رفتار ما تأثیر منفی نخواهد گذاشت که متأسفانه بعضی‌ها به خاطر ضعف معرفت دچار این آسیب‌ها و آفت‌ها می‌شوند. می‌گویند اگر امام زمان(عج) بود، تا حالا آمده بود و ظهور می‌کرد. چون معرفت این‌ها پایین است دچار خلجان فکری و ذهنی می‌شود.

حدائق یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) در جای دیگر می‌فرماید: ائمه برپادارندگان امر خدا هستند، روی زمین، این‌ها عرفای الهی در بین بندگان هستند؛ یعنی با معرفت‌ترین بندگان خدا بین مردم، ائمه‌ معصومین هستند و کسانی توفیق رفتن به بهشت را پیدا می‌کنند که این عرفای الهی و این نمایندگان خدا را خوب شناخته باشند. بعد حضرت فرمود: داخل بهشت نمی‌شود مگر کسی که بشناسد این ائمه را و بشناسد پروردگار الهی را و داخل دوزخ نمی‌شود مگر کسی که رهبران الهی را انکار می‌کند و این شخصیت‌هایی که در حوزه‌ شناخت، حلقه‌ اتصال انسان‌ها هستند به پروردگار. لذا وقتی که ائمه را شناختیم، نتیجه‌ این شناخت ما را سوق می‌دهد به اینکه از دستورات اولیای الهی تبعیت کنیم، اوامر آن‌ها را اجرا کنیم، نواهی آن را ترک کنیم زیرا اوامر آن‌ها، اوامر الهی است و نواهی و تذکرات ارشادگونه‌ آن‌ها منتسب به خداوند سبحان است.

وی تصریح كرد: همچنین امیرالمؤمنین(ع) در سخنی می‌فرماید: نگاه شما به اهل بیت پیغمبر(ص) باشد و اهل البیت(ع) را الگو قرار دهید. به همان مسیری که آن‌ها حرکت كرده‌اند و گام برداشته‌اند، شما هم حرکت کنید و فعالیت کنید، بعد حضرت می‌فرماید: مراقب باشید که پیشی بر اهل بیت(ع) نگیرید، این سبقت گرفتن بر رهبران الهی سبب گمراهی انسان می‌شود و از اهل بیت عقب(ع) نمانید که این عقب ماندن سبب هلاکت انسان‌ها می‌شود، یعنی پیشی گرفتن بر رهبران الهی سبب ضلالت و گمراهی است، عقب ماندن از الگوهای دینی و ائمه سبب هلاکت است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس گفت: در حوزه‌ شناخت در وظائف فردی، ضرورت امام‌شناسی اینجا احساس می‌شود که قطعاً ما امام را شناختیم، در روش صحیح زندگی دچار انحراف و انحطاط نمی‌شویم و قطعا در آن مسیر، رعایت تقوای الهی را که خواسته‌ ذات مقدس پرودگار و اولیاء‌الهی از ما ست، رعایت پرهیزکاری و تقوا را که آن‌ها اسوه‌ در این جهت هستند، خواهیم كرد و وقتی که رهبران دینی خودمان را شناختیم، در دستگیری از نیازمندان و ضعفا و فقراء هم همانند ائمه که این‌ها در رفع مشکلات و نیازمندی‌های مردم، اسوه و الگو بودند، ما هم مثل آن‌ها ساعی و کوشا خواهیم بود.

وی تأكید كرد: ما پیرو شخصیت‌هایی هستیم که این‌ها بخشی از انفاق های خود را در شب های تاریک انجام می دادند و گاهی اوقات نقاب می‌زدند و صورت را می‌پوشاندند تا دریافت‌کنندگان کمک متوجه نشوند که کمک‌کننده کیست که آثار خجالت و شرمندگی در آن‌ها ایجاد شود. ما هم شایسته است که به سنت آن‌ها عمل کنیم و پایبند باشیم و در این حوزه‌ شناخت در خدمات اجتماعی که ائمه اسوه و الگو بودند به همان نحو عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha