سند امضا شده ایران و چین، سند ارتباطی است نه قرارداد / مشکل اصلی در تأمین کالاهای اساسی چیست
کد خبر: 3961831
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۵

سند امضا شده ایران و چین، سند ارتباطی است نه قرارداد / مشکل اصلی در تأمین کالاهای اساسی چیست

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به سند همکاری ایران و چین اشاره کرد و گفت: آن چیزی که اکنون بین ایران و چین به امضا رسیده است، از جنس ارتباط است نه از جنس قرارداد و توافقنامه.

به گزارش ایکنا از فارس، ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، شامگاه 10 فروردین، در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به سند همکاری ایران و چین اشاره کرد و گفت: در این مسئله باید بدانیم که این موضوع با قرارداد، موافقت‌نامه و عهدنامه متفاوت است بلکه یک سند همکاری است و آن چیزی که اکنون بین ایران و چین به امضا رسیده است، از جنس ارتباط است نه از جنس قرارداد و توافق‌نامه.

وی با بیان اینکه دولت در این زمینه می‌گوید سند همکاری با چین امضا کرده است، افزود: پیش از این وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس آمده و مواردی را اعلام کرده است و برای مراحل بعد هم باید به مجلس بیاید. البته دولت اختیار دارد که مذاکره کرده و اسناد اولیه را آماده کند و هیچ دولتی منع این کار را ندارد.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه موضوع مطرح شده در این مرحله یک سند همکاری از جنس ارتباط است و نباید به آن قرارداد یا موافقت‌نامه بگوییم، گفت: سند ارتباط و همکاری قطعاً زمینه رشد اقتصاد و ارتباطات اقتصادی را فراهم می‌کند و این‌ها برای هر کشوری فرصت است و کشورها نباید مردم خود را از این فرصت‌ها محروم کنند و باید تلاش کنیم موجبات عزت، پیشرفت و تعالی کشور فراهم شود.

عزیزی با یادآوری اینکه بخشی از شکوفایی اقتصادی کشور در گرو ارتباطات است، بیان کرد: سال‌هاست که تنها به ارتباطات با غرب و اروپا فکر می‌شود در صورتی که ارتباطات طیف وسیعی از همکاری را می‌طلبد. سؤال اینجاست علت اینکه کعبه آمال و آرزوهای عده‌ای غرب و آمریکا شده است چیست در صورتی که همه مشاهده کردیم که با ما چگونه برخورد کردند.

وی تأکید کرد: نباید بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرق را به عنوان یک راهبرد جدی در این سند همکاری نادیده بگیریم و این برای ما یک دست برتر است. همین که رئیس جمهور آمریکا اکنون از این سند همکاری اظهار نگرانی می‌کند و غرب‌گرایان همه به تکاپو افتاده‌اند، نشان می‌دهد این سند برای راهبرد سیاست‌های ما ضروری است.

انتقاد از اظهارنظرهای غیرکارشناسی

عزیزی از اظهارنظرهای غیرکارشناسی در این زمینه انتقاد کرد و گفت: برخی از اشخاص و جریان‌هایی که دارند این موضوع را یک‌طرفه می‌بینند و قضاوت‌های یک‌طرفه می‌کنند به این سؤال پاسخ دهند که تاکنون مردم ما چه بهره‌ای از توافقات و مذاکرات با غرب و اروپا دیده‌اند و نمونه آن را در برجام مشاهده کردیم لذا کسانی که تنها یک بعد کار را می‌بینند و فقط در جهت تخریب حرکت می‌کنند باید بدانند که نمی‌توانیم تنها تکیه خود را به غربی‌ها دهیم زیرا آنان بیشترین خیانت‌ها را در موضوعات اقتصادی به ما کرده‌اند.

وی تأکید کرد: باید بپذیریم که ماهیت همکاری ایران و چین در این مرحله موافقت‌نامه نیست بلکه یک نقشه راه است و چارچوب روابط بلند مدت ایران و چین را معین می‌کند و اکنون موضوع عدد و رقم و واگذاری اینجا و آنجا نیست.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس به نقش مجلس در این رابطه اشاره کرد و گفت: بر اساس اصل 77 قانون اساسی همه امضای عهدنامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای دولت بعد از تصویب مجلس انجام می‌شود و همه مسئولان نظام به این قائل هستند و چنانچه این سند همکاری و این نقشه راه همکاری بلندمدت ایران و چین بخواهد تبدیل به موافقت‌نامه، قرارداد یا سندهای اجرایی دارای تعهدات طرفینی شود باید مسیر قانونی خود را بر اساس اصل 77 قانون اساسی طی کند و در آنجا نمایندگان مجلس حتماً بر اساس منافع ملی تصمیم می‌گیرند.

تحقق بخش اعظم مطالبات جامعه کارگری در سال 1400

عزیزی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از فعالیت‌های انجام شده در مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که در مجلس انجام دادیم این بود که بخش اعظم مطالبات جامعه کارگری در بودجه 1400 پیش‌بینی شد.

وی از تخصیص قریب 89 هزار میلیارد تومان اعتبارات از سهم محل تبصره 2 (بند و) برای تأمین اجتماعی به‌منظور حل مشکلات کارگران، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و غیره در بودجه 1400 خبر داد و افزود: سال‌ها مطالبه کارگران انباشته شده بود و دولت هم به نوعی دست در جیب تأمین اجتماعی کرده و حقوق حقه کارگران که ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند را برداشته است، لذا مجلس این مبلغ را در بودجه 1400 پیش‌‌بینی کرد تا سفره این قشر زحمت‌کش خالی نباشد.‌

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در تاریخ 29 اسفندماه سال 99 وضعیت بودجه 1400 را مشخص کردیم و از فروردین هم این بودجه باید عملی شود، گفت: در بخش یارانه هم قریب 19 هزار میلیارد تومان برای گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و غیره در نظر گرفتیم.

عزیزی با بیان اینکه در حوزه حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر تلاش می‌کنیم تا در بستر قوانین این اتفاق افتد نه در بستر تشکیلات اجرایی که یک وزارت‌خانه متولی است، بیان کرد: اقشار آسیب‌پذیر و کارگران باید مورد حمایت باشند ضمن اینکه کارفرما و واحدهای تولیدی هم باید دیده شوند و باید کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند حمایت شود اما اگر آن ظرفیت‌ها بیاید ولی نیروی انسانی انگیزه نداشته باشد، طبیعتاً تحقق شعار سال هم راه به جایی نمی‌برد.

وی تأکید کرد: در سال 1400 باید در کنار حمایت از کارفرما و پیمانکار و سایر رده‌های مرتبط، کارگر هم به خوبی دیده شود و بهترین کار این است که قوانین حمایتی را تقویت کرده و در بودجه پشتیبانی کرده و اجازه دهیم انگیزه کار در واحدهای تولیدی ما تقویت شود.

رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به مشکلات معیشتی مردم و تأمین کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل از آنجا شروع شد که برای تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی تکیه خود را بیرون از مرزهای جغرافیایی قرار دادیم و اگر در این سال‌ها همان فرمایش مقام معظم رهبری را در مورد اقتصاد مقاومتی دنبال کرده بودیم، امروز دچار این مشکلات نبودیم.

وی با بیان اینکه در مجلس بر روی این قضیه ایراد گرفتیم که چرا باید ارز 4200 تومانی به تعداد واردکننده‌ای تخصیص داد که معلوم نیست کالا را به دست مصرف‌کننده برساند، تصریح کرد: راه حل این مشکلات آن است که نهادهای اصلی و تأمین نهاده‌ها را از مسیر تولید داخلی پشتیبانی و حمایت کنیم نه از محل تأمین ارز 4200 تومانی که معلوم نیست به افراد زیاده‌خواه، رانت‌خوار و ویژه‌خوار تعلق می‌گیرد.

عزیزی ادامه داد: متأسفانه برخی‌ها آنقدر جوسازی کردند که مجلس تصمیم گرفت باز هم برای مدت 6 ماه همان روال قبل تأمین نهاده‌ها را مصوب کند و منابع مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی را در اختیار دولت قرار دهد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، مشکل اصلی را در تأمین کالاهای اساسی بی عملی، بی‌برنامگی و بی‌نظمی دولت دانست و گفت: اگر دولت از بی‌عملی و وادادگی خارج می‌شد و کعبه آمال و آرزوهایش خارج از مرزها نبود و همه مشکلات اقتصادی کشور را به بیگانگان گره نمی‌زد، امروز نباید مشکل روغن، مرغ و تخم مرغ داشته باشیم زیرا خودمان می‌توانیم این‌ها را تولید کنیم لذا تنها راه برون‌رفت از این وضعیت تکیه بر توانمندی‌های داخلی و حذف رانت‌های ویژه است.

وی با بیان اینکه آقایان ارز 4200 تومانی گرفتند اما کالاهای اساسی را وارد نکردند و در جای دیگری خرج کردند لذا مناسب است دستگاه قضایی به این قضایا ورود کند، افزود: به طور قطع و یقین باید در آینده دولتی مؤمن، متعهد، متخصص، مردمی، اهل کار و تلاش بر روی کار آیند و بتواند این مشکلات را برطرف کند.

عزیزی در ادامه به طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) و حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) اشاره کرد و گفت: تصمیماتی را مجموعه تولیت حرم‌ها گرفتند و جلساتی هم در این رابطه در تهران با وزارت راه و شهرسازی داشتیم و همه تلاش‌ها بر این است که بتوانیم پروژه‌ای واقعی که به نام «بین‌الحرمین» است، اجرایی کنیم و احتمالاً آخرین اقدامات کارشناسی این طرح هم به اتمام رسیده و به مراحل اجرایی می‌رود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه‌ای در این رابطه با وزیر راه و شهرسازی داشتیم و باید برای اجرای پروژه آینده‌ساز بین‌الحرمین چند دستگاه اجرایی به خوبی همکاری کنند که یکی از آن‌ها میراث فرهنگی است. برخی از اماکن در بافت بین‌الحرمین جنبه تاریخی و فرهنگی ندارند بلکه معضلاتی هم درست کرده‌اند و این اماکن نباید به عنوان اماکن میراثی مانع اجرای پروژه شوند و این مسئله را هم مردم نمی‌پسندند و باید از این نوع نگاه پرهیز کرد.

تخصیص بودجه به طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)

وی سال جاری را فرصت خوبی برای بازگشایی و اجرای پروژه بین‌الحرمین دانست و ادامه داد: در سال 1400 اعتبارات و منابعی برای این پروژه پیش‌بینی و صندوق‌هایی تشکیل شده است که به کمک اماکن مقدسه بیاید تا به یاری آینده شیراز بهتر باشد.

عزیزی در ادامه به بحث شفافیت آرای نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: نباید شفافیت آرا را تنها به رأی نمایندگان مجلس تقلیل دهیم. گرچه این طرح در مجلس برای تصویب تنها 3 رأی کم آورد اما به معنای خارج شدن طرح از دستور کار مجلس نیست بلکه برخی از نمایندگان یکسری اشکالاتی از این طرح گرفتند که بعد از برطرف شدن اشکالات، این طرح دوباره در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد لذا طرح شفافیت آرا هنوز در دستور کار مجلس قرار دارد البته به شکلی که ایرادات قبلی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه موضوع شفافیت نباید تنها برای مجلس باشد بلکه امروز باید مردم بتوانند همان‌طور که مذاکرات مجلس را از رادیو گوش می‌کنند، مذاکرات دولت هم گوش دهند و برخی از جلسات مدیران و مسئولان به نوعی در معرض دید عموم مردم قرار گیرد، گفت: باید به موضوع شفافیت مقداری عمیق‌تر نگاه کرد و امروز شفاف شدن قراردادها و موافقت‌نامه‌ها و تصمیماتی که دولت در پستوها می‌گیرد بسیار مهم‌تر است و باید مدنظر قرار گیرد.

مسئولان شهری شیراز اولویتی برای امور قائل نیستند

عزیزی همچنین به برخی از اقدامات شهرداری شیراز در انجام پروژه‌های خیابان‌های این کلان‌شهر اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسئولان شهری شیراز هیچ‌گونه اولویتی برای امور قائل نیستند و وقتی اولویتی برای امور قائل نباشند، کارهای فاقد اولویت اجرایی شده و اولویت‌دارها فراموش می‌شوند.

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری در عدم رسیدگی به مناطق جنوب شهر شیراز، بیان کرد: امروز اگر شهرداری می‌خواهد بر اساس رویکرد انسان‌محور حرکت کند، پس چرا به افراد جنوب شهر توجهی ندارد، مگر افرادی که در جنوب شهر شیراز هستند، انسان نیستند، مگر آن‌ها نیازمند بهره‌گیری از فرصت‌ها نیستند. کسانی که در شرق شیراز از کمترین امکانات رفاهی برخوردار هستند، نمی‌توانند از ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند و کسانی که در غرب شیراز زندگی می‌کنند، دچار معضلاتی نظیر ترافیک شدید هستند.

عزیزی با بیان اینکه اگر بخواهیم کارکرد یک مجموعه را در قالب یکسری شعارهای توخالی بیاوریم، محصولش همین عملکرد شهرداری می‌شود، گفت: بی‌عملی امروز بلیه‌ای است که گریبان‌گیر برخی از مدیران دولتی و شهری شده است و اگر قرار باشد کار در چارچوب فکری، منطقی و هوشمندانه انجام شود باید اقداماتی عمیق‌تر از این‌ها شاهد بودیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه از اولویت‌های شهرداری نقد داریم، اظهار کرد: باید پروژه‌های شهری کارشناسی می‌شد اما هیچکدام از آن‌ها کارشناسی شده نیست و اولویت‎‌های مردم نیست و مردم همچنان اعتراض دارند لذا به عنوان نماینده مردم مصرانه از دستگاه‌های مسئول به خصوص دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی می‌خواهم که به این مسئله رسیدگی کنند که چرا کارهای فاقد اولویت با هزینه‌های سنگین به مردم تحمیل شده است.

وی اظهار کرد: شیرازی که دارای منابع درآمدی بین 3 تا 4 هزار میلیارد تومان است، سزاوار انجام این اقدامات سطحی و روگذر نیست و باید کارهای بزرگ‌تر و عمیق‌تر و برجسته‌تری برای آن انجام داد اما به یکسری کارهای شعاری و فانتزی رسیده‌ایم که نمونه آن همین پروژه محدود کردن و کم عرض کردن خیابان‌ها به نام لاین دوچرخه‌سواری است که نه تنها ترافیک شهری و آلودگی هوا را کم نکرده بلکه بیشتر هم کرده است.

خیری از طرح‌های تقلیدی شهری ندیدیم

عزیزی تأکید کرد: مردم شیراز هیچ خیری از این طرح‌های تقلیدی کورکورانه که برگرفته از طرح‌های شکست خورده کلان شهر و سایر شهرها بوده و راه به جایی نبردند، ندیدند و بهتر است مسئولان شهری از این طرح‌های تقلیدی بدون اثر و نتیجه برای آحاد مردم دست بردارند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در ادامه با بیان اینکه در مجمع نمایندگان بر روی 5 موضوع مهم و راهبردی تمرکز کرده‌ایم، آب؛ خطوط ریلی؛ آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها؛ نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع نفت و گاز و حوزه بهداشت و درمان و سلامت را این 5 موضوع اعلام کرد.

رئیس مجمع نمایندگان فارس، آب را از مشکلات بسیار جدی این استان توصیف کرد و گفت: اگر بخواهیم آینده استان را در حوزه‌های مختلف ببینیم باید به سراغ موضوع آب برویم و اگر می‌خواهیم صنعتی شویم نیاز به آب داریم و باید این مشکل را حل کنیم.

وی به بحث انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مختلف اشاره و اظهار کرد: دولت حتی یک ریال هم برای این کار هزینه نکرده است. ما در استان فارس از صنعتگران خواستیم تا به این قضیه ورود کنند اما هیچکدام حاضر به سرمایه‌گذاری نشدند زیرا فرهنگ مشارکت، سرمایه‌گذاری و حضور در صحنه در استان فارس بسیار ضعیف است.

انتهای پیام
captcha