كتابت بزرگ‌ترین قرآن خط نسخ بر روی كاغذ در شیراز
کد خبر: 3959785
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳

كتابت بزرگ‌ترین قرآن خط نسخ بر روی كاغذ در شیراز

استاد محمد نعمتی، کاتب قرآن عصر حاضر در حال کتابت بیست و سومین قرآن خویش با خط نسخ و بر روی کاغذ ۱۰۰ در ۷۰ است که برای نخستین بار در تاریخ نسخ‌نویسی بر روی چنین کاغذی با قلم به پهنای ۷ میلی‌متر کتابت می‌شود.

كتابت بزرگ‌ترین قرآن خط نسخ بر روی كاغذ در شیرازاستاد محمد نعمتی، كاتب بزرگ قرآن عصر حاضر در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، از كتابت بیست و سومین قرآن خویش خبر داد و گفت: چند ماهی است كه این قرآن را شروع به كتابت كرده‌ام و تاكنون قریب 4 جزء آن را به اتمام رسانده‌ام.

وی در خصوص ویژگی‌های این نوع كتابت از قرآن گفت: این قرآن را بر روی كاغذ 100 در 70 با قلم به پهنای 7 میلی‌متر با خط نسخ كتابت می‌كنم كه برای اولین بار در تاریخ نسخ‌نویسی این قرآن به این اندازه آن هم بر روی كاغذ و با خط درشت كتابت شده است.

نعمتی بیان كرد: بعد از خط كوفی معمولاً قرآن‌ها را در كشورهای اسلامی با خط محقق و ریحان می‌نوشتند كه چون جاگیری بسیار داشت خط نسخ از قرن ششم هجری تدریجاً جایگزین این دو خط شد و به شرف كتابت قرآن نائل آمد.

این كاتب قرآن عصر حاضر با یادآوری اینكه خط نسخ خط كتابت است و از حدود قرن ششم هجری برای كتابت قرآن كریم به كار گرفته شد، گفت: در طول تاریخ از آن زمان تا امروز قرآ‌ن‌هایی داریم كه به خط ثلث یا خط محقق نوشته شده و بزرگ است ولی به خط نسخ قرآن خیلی بزرگ نداریم و یكی دو مورد در همین قرن اخیر روی بوم نوشتند یعنی بوم پارچه‌ای را آهار دادند و رنگ كردند و مثل تابلو نقاشی بر روی آن كار كردند كه این ارزش هنر خطی ندارد زیرا بوم یک چارچوب دارد و یك تابلوی نقاشی است.

وی همچنین این نكته را یادآور شد: در كتابت قرآن جدید از خط نسخ كه معمولاً برای درشت نوشتی نمی‌توان استفاده كرد و همچنین از بزرگترین كاغذی كه در بازار است یعنی 100 در 70 است به‌ صورت كامل از قابلیت آن استفاده كردم و حتی اگر قرار است چاپ شود باید به حاشیه آن اضافه شود.

نعمتی به اهداف كتابت این قرآن اشاره كرد و گفت: با این كار می‌خواستم هم قدرت قلم را نشان دهم و هم كار جدیدی در این عرصه كرده باشم ضمن اینكه چشمانم مقداری ناراحت است و بعد از كتابت چندین قرآن به خط ریز، تصمیم گرفتم قرآنی با خط درشت كتابت كنم.

وی با بیان اینكه به یاری خدا تا سال آینده كتابت این قرآن به اتمام می‌رسد، گفت: بینایی امروز چشمانم از فروغ قرآن است وگرنه چشمانم خیلی مشكل دارند و این نعمتی است كه خداوند عنایت كرده تا بتوانم قرآن كتابت كنم.

انتهای پیام
captcha