سال قرآنی را از عید مبعث آغاز کنیم / غفلت از تجربه پیشکسوتان قرآنی
کد خبر: 3958229
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس:

سال قرآنی را از عید مبعث آغاز کنیم / غفلت از تجربه پیشکسوتان قرآنی

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس با بیان اینکه همه روزهای خود را به نام قرآن بنامیم، گفت: ما ایرانی‌ها سال نو خود را با عید نوروز آغاز می‌کنیم و می‌گوییم که ان‌شاءالله سالی پربرکت و سلامتی داشته باشیم اما در کنار این سال، باید یک سال قرآنی هم داشته باشیم که با عید مبعث امسال آغاز شده و تا مبعث آینده ادامه داشته باشد.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به لزوم توجه به آیات وحیT گفت: نیاز اصلی بشر تمسک به قرآن و عمل کردن به آیات آن است و برای برون‌رفت از جهالت و مشکلاتی که در کل جهان‌ گریبان‌گیر جوامع بشری است، هیچ چیزی جز تمسک به قرآن و عترت نمی‌تواند نجات‌دهنده انسان باشد.

وی با اشاره به نام‌گذاری روز مبعث پیامبر(ص) به نام روز جهانی قرآن از سوی حرم مطهر امام حسین(ع)T افزود: این نام‌گذاری از سوی حرم مطهر امام حسین(ع) یک اتفاق مبارک و فرخنده است و در حقیقت همراهی و انس عترت با قرآن کریم را یادآور می‌شود چنانچه امام حسین(ع) در شب عاشورا به قرآن تمسک جست و حتی سر آن حضرت بر بالای نیزه آیات قرآن را زمزمه می‌کرد و این‌ها همگی نشان‌دهنده این است که حتی در سخت‌ترین و بدترین شرایط هم تلاوت قرآن و توجه به آن یک موضوعیت و ارزش است.

اسلامی بیان کرد: اگر بخواهیم گره از مشکلات مردم و جامعه باز شود، راهی جز عمل به قرآن کریم نداریم و اگر به آموزه‌های این کتاب آسمانی عمل شود، قطعاً می‌توانیم بسیاری از معضلاتی که  امروز در سطح کشور وجود دارد را برطرف کنیم و این مشکلات امروز همگی به‌دلیل دوری از قرآن و عمل نکردن به آموزه‌های آن است.

مسئول قرآن شورای قرآن و عترت فارس ادامه داد: ارزش خواندن قرآن و عمل کردن به آموزه‌های آن در زندگی‌های روزمره امروز بسیار مهم است و برای تحقق این مسئله هم باید قرآن را در بطن جامعه و خانواده‌ها ترویج و گسترش دهیم و راهی جز این نداریم.

وی بیان کرد: اگر امروز در جامعه شاهد گسترش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی، اعتیاد، طلاق و... هستیم، ریشه تمام این‌ها غفلت از آموزه‌های قرآن کریم است و به‌همین دلیل معتقدیم نه یک روز بلکه همه روزها را باید به نام قرآن بنامیم و آن را یک الگو سنبل قرار دهیم.

اسلامی اظهار کرد: ما ایرانی‌ها سال نو خود را با عید نوروز آغاز می‌کنیم و می‌گوییم که ان‌شاءالله سالی پربرکت و سلامتی داشته باشیم اما در کنار این سال، باید یک سال قرآنی هم داشته باشیم که با عید مبعث امسال آغاز شده و تا مبعث آینده ادامه داشته باشد. بنابراین، اگر بخواهیم برکتی در زندگی روزمره خود داشته باشیم، باید نه تنها روز قرآن، بلکه روزهای قرآنی در طول سال در نظر بگیریم و به آن توجه داشته باشیم و قطعاً هم خداوند برکت در زندگی‌ها می‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس عید مبعث را روز عظیمی توصیف کرد که ائمه(ع) نیز بر عظمت آن احادیث تأکید بسیار زیادی فرموده‌اند و گفت: باید فرصت مبعث را برای گرامیداشت و تکریم قرآن کریم غنیمت بشماریم و یک سال قرآنی را برای خود آغاز کنیم و قطعاً این کار گام بسیار مؤثری در ترویج فرهنگ قرآن در جامعه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد ایکنا مبنی بر تجلیل از نخبگان قرآنی استان، گفت: قطعاً نقشه راه قرآنی برای استان باید ترسیم کنیم و یکی از کارهایی که باید برای آن انجام شود، توجه ویژه به پیشکسوتان قرآنی است اما متأسفانه از این موضوع در استان فارس غفلت کردیم و به نخبگان و پیشکسوتان قرآنی توجه نکردیم.

اسلامی اضافه کرد: به‌عنوان یک منتقد شرایط قرآنی استان اگر بخواهیم بررسی کنیم که چرا وضعیت قرآنی استان این‌گونه شده است، باید بگوییم یکی از مسائل مهم و بزرگ آن این است که در تصمیم‌گیری‌ها از پیشکسوتان و بزرگانی قرآنی استان استفاده نکرده و نمی‌کنیم و این خود یک ضعف و خلل بزرگی است.

وی با بیان اینکه متولیان امور قرآنی باید به این نکته توجه داشته باشند، گفت: نسل امروز نیاز به تجربه و هدایت پیشکسوتان قرآنی دارد تا بتوانند خود را به‌خوبی در میان جامعه قرآنی کشور و دنیا مطرح کند و یکی از کارهایی که باید در این راستا انجام دهیم همین بحث تجلیل از پیشکسوتان و نخبگان قرآنی است و باید به شکلی این غفلت را جبران کنیم.

مسئول قرآن شورای قرآن و عترت فارس گفت: امیدواریم که سال آینده، سال پر رونقی برای این قصه باشد تا هم بتوانیم از حضور پیشکسوتان، مربیان، اساتید، داوران و قاریان و کسانی که در بحث قرآنی نقش ایفا کردند، استفاده کنیم و هم اینکه در هر ماهی بتوانیم از یک گروهی از این افراد بهره ببریم و از زحمات آنان تجلیل کنیم.

انتهای پیام
captcha