برنامه‌های پیشنهادی کارگروه شورای قرآن خوزستان برای ماه رمضان
کد خبر: 3958221
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶

برنامه‌های پیشنهادی کارگروه شورای قرآن خوزستان برای ماه رمضان

مسئول امور قرآنی دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان برنامه‌های پیشنهادی ادارات عضو کارگروه شورای توسعه فرهنگ قرآن کریم خوزستان را در دومین جلسه این شورا مطرح و بر تعیین مجری برنامه‌ها و بازه زمانی اجرا در موضوعات مورد نظر شورا تأکید کرد.

برنامه‌های پیشنهادی کارگروه شورای قرآن خوزستان برای ماه رمضان

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام محمدعلی بلادیان، مسئول امور قرآنی دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان، در شورای توسعه فرهنگ قرآن کریم خوزستان که عصر امروز ۱۷ اسفندماه با حضور، اعضای شورا در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تشکیل شد، گفت: روز گذشته جلسه کارگروه قرآنی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط به فعالیت‌های قرآنی با موضوع برنامه‌های ماه مبارک رمضان تشکیل شد.

وی ادامه داد: چند برنامه کلی قرآنی مد نظر است که برگزاری آنها منوط به تشکیل جلسات تقریباً ۱۰۰ نفر یا ۱۳۰ نفره است که به دلیل شرایط کرونایی این جلسات به تعویق افتاده است. یکی از این جلسات مربوط به پیشنهاد مدیر کل صدا و سیما است که مسئولان مرتبط با ارزیابی صوت و لحن(شرایط پخش تلاوت قاریان بومی از شبکه استانی خوزستان) را به استان دعوت کنیم و جلسه پرسش و پاسخ با حضور قاریان و استادان صوت و لحن تشکیل دهیم تا مسائل مربوطه حل و فصل شود، چرا که محور اصلی اعتراض و سوالات است.

بلادیان ادامه داد: جلسه دیگری که برگزاری آن منتظر اجازه رئیس شورای قرآن استان است، افتتاحیه دوره تربیت مربی و استاد تفسیر در حوزه‌های علمیه برادران است. مقدمات برگزاری دوره و ثبت‌نام‌ها انجام شده است. برگزاری یک افتتاحیه به منظور تبیین طرح و ایجاد انگیزه یک ضرورت است که شیوع کرونا دست ما را بسته است.

مسئول امور قرآنی دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: جلسه سوم که به نظر ضروری می‌رسد مربوط به خیرین و اوقاف است. خوزستان با توجه به وسعت و استعدادهای قرآنی، تشنه‌ وقف قرآنی است که لازم است اهتمام ویژه‌ای به آن داشته باشیم. پیشنهاد شد در ماه رمضان جلسه‌ای برای ترویج وقف قرآنی با دعوت از خیرین برگزار شود.

بلادیان در ادامه گفت: همچنین پیشنهاد شد که محافل تلاوت قرآن کریم در مساجد یا فضای باز در اهواز و شهرستان‌ها در ماه رمضان برگزار شود و همانطور که در ماه محرم مراسم عزاداری در فضای باز داشتیم، این کار نیز در ماه رمضان انجام شود.

وی افزود: یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح در کارگروه قرآن از طرف آموزش و پرورش بود که اعلام آمادگی کردند چندین دوره آموزش عمومی قرآن را ضبط کنند و به صورت رایگان در اختیار ادارات مساجد و سایر سازمان‌ها قرار دهند تا از این آموزش مجازی برای برگزاری دوره‌ها و مسابقات استفاده کنند. همچنین از طرف آموزش و پرورش اعلام آمادگی شد که برنامه جزءخوانی را ۳۰ روز در سطح استان با استفاده از قاریان خود اجرا کنند.

این عضو شورای گسترش فرهنگ قرآن کریم استان، گفت: طرح دیگری که سپاه پیشنهاد داد که شاید برای بقیه ادارات قابل استفاده باشد، رصد و پایش حُسن قرائت افراد است. سپاه با طرح حلقه‌های صالحین تقریبا چندین هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است، می‌توان در ماه مبارک رمضان ۲۰ تا ۳۰ استاد قرآن را معین و معرفی کرد و این افراد به صورت منظم و در یک‌ برنامه زمانبندی شده، این پایش را اجرا کنند و قرائت جوانان ما را در مساجد و دیگر نقاط ارزیابی کنند و برای افرادی که نیاز به آموزش دارند، برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: برنامه پیشنهادی شهرداری اهواز برگزاری جُنگ قرآنی است، اگر فضای اجرای برنامه عمومی فراهم باشد، در شب‌های ماه مبارک رمضان، این جُنگ با برنامه‌هایی چون تلاوت قرآن، اجرای تواشیح، حفظ، داستان‌گویی و ... برگزار شود و اگر کرونا مانع از اجرای چنین برنامه‌ای شود، صدا و سیما می‌تواند به صورت زنده و با جمعیت مختصری این برنامه را برگزار کند.

به گفته بلادیان، مشکل کلیدی که در جلسات شورای قرآن ذکر می‌شود، عدم تعیین مجری برای اجرای کارهای برنامه‌ریزی شده است. برای مثال از سال ۹۰ همه مسئولان بارها در مورد اینکه بانک اطلاعاتی گردآوری نشده است، گلایه کردند، اما مشخص نشد تبلیغات، ارشاد، اوقاف و آموزش و پرورش  کدام قسمت از بانک اطلاعاتی را در چه بازه زمانی جمع‌آوری کنند. هر کدام از اینها باید تعیین و تصویب شوند و در جلسه بعد مورد مطالبه قرار گیرند.

انتهای پیام
captcha