احیای كاركردهای آیینی آرامستان تاریخی دارالسلام شیراز با همكاری اصفهان
کد خبر: 3957942
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶

احیای كاركردهای آیینی آرامستان تاریخی دارالسلام شیراز با همكاری اصفهان

معاون فرهنگی شهرداری شیراز با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همكاری با معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان با موضوع آرامستان‌های تاریخی دارالسلام و تخت فولاد گفت: شهرداری شیراز درصدد است که با زیباسازی تعریف فضای سبز و یادمان برنامه معنوی و احیای کارکردهای آیینی دارالسلام شیراز را در قالب یک تفاهم‌نامه با اصفهان احیا کند.

به گزارش ایكنا‌ از فارس، آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سازمان‌های فرهنگی دو کلان‌شهر شیراز و اصفهان با موضوع آرامستان‌های تاریخی دارالسلام شیراز و تخت فولاد اصفهان امروز، 16 اسفندماه به‌همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این كلان‌شهر برگزار شد.

مرتضی جعفری، معاون فرهنگی شهرداری شیراز در این مراسم با بیان اینکه موضوع آرامستان‌های تاریخی موضوع بسیار جذابی است، گفت: معتقدیم آرامستان‌ها تاریخ مکتوب گذشتگان است و می‌توان نشانه‌هایی از وقایع گذشته و حتی آمار جمعیتی را از آن‌ها کسب کرد.

وی با بیان اینکه در عالم ادبیات و در باورهای دینی خوابیدن را مرگ کوچک می‌خوانند، افزود: وقتی روح از بدن جدا می‌شود وارد عالم مثال می‌شود و بعد زمان دیگر وجود ندارد. روح با جدا شدن از بدن می‌تواند حقیقت‌های انتزاعی و‌ مجرد را ببیند.

جعفری با تصریح اینکه نمادها در جوامع مختلف متفاوت است، گفت: آرامستان بر خلاف گذشته محلی برای آرامش به شمار می‌رود دارای ویژگی‌های از نظر تاریخی، باستان شناسی، معماری و هنر قابل توجه هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: قبور نمادی از دوره‌های زمانی هستند که توسعه یافتند و از نظر هنری مجموعه‌ای ماندگار و نقوشی پر معنا بر آنها حک کرده‌اند که بازتاب فرهنگ هستند.

وی با بیان اینكه آرامستان مکانی است که میعادگاه ما با هزاران تن از علما و مشاهیر است و سند هویت فرهنگی ما به شمار می‌رود و معنایی آشنا در مجموعه خاطرات جمعی مردمان شهر دارد، گفت: زمان آن فرا رسیده تا همگام با یکدیگر آرامستان‌های خود را به قطب گردشگری تبدیل کنیم و شهرداری شیراز درصدد است که با زیباسازی تعریف فضای سبز و یادمان برنامه معنوی و احیای کارکردهای آیینی دارالسلام شیراز را در قالب یک تفاهم‌نامه با اصفهان احیا کند.

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شهر موجود زنده‌ای است، گفت: شهرها زبان خاص خود را دارد و برای اینکه زیست فرهنگی در شهر ایجاد شود مدیران شهری باید شنوندگان خوبی باشند.

وی با تأکید بر اینکه پیوند وسیعی بین نمادهای شهری و امنیت شهروندی وجود دارد، افزود: وقتی این پیوند وجود دارد هزینه‌های تعاملی و استرس در شهر کاهش می‌یابد.

عیدی با بیان اینكه شهر بی‌نماد، شهر خسته‌کننده است که جرم و جنایت در آن بیشتر می‌شود، گفت: شهرهای جدید ما بدون نماد هستند و یکرنگ شده‌اند هویت خود را نمی‌توانند حفظ کنند.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با تصریح اینکه یکی از این نمادها گورستان‌ها هستند، گفت: امروز علما معتقدند هرچه در حوزه مرگ‌اندیشی، آگاهی از مرگ افزایش می‌یابد به همان میزان نشاط اجتماعی بهزیستی فرهنگی و امید به زندگی افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینكه با مرگ‌هراسی آسیب‌ها افزایش می‌یابد چون مردم سعی می‌کنند از یک واقعیت زندگی فرار کنند، گفتك نمادهای زیبا روی سنگ‌های قبر قدیمی با روایت‌های سترک آن باعث انتقال معنا می‌شود و از آنجایی که نمادها فرصت گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها را بیشتر می‌کند حائز اهمیت است.

به باور عیدی حتی در فرم و ساماندهی شهرهای مان به گورستان‌ها چندان توجهی نداریم در حالی که در بستر آثار فرهنگی این خلاقیت وجود دارد. امروز در قبرستان‌ها هیچ خلاقیتی دیده نمی‌شود و همه چیز دستوری و بخشنامه‌ای است.

وی تأكید كرد: اگر می ‌واهیم شهری داشته باشیم که در آن بهزیستی فرهنگی باشد باید سر یک میز بنشینیم و بسترساز سخن گفتن نهادهای مدنی باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: وظیفه ما در شهرداری‌ها ایجاد گفتمان عمومی است اگر فضای گفتمان عمومی را باز کردیم تقاضاهای مردمی موجب اصلاح خطاهای مدیریتی خواهد شد.

سیدعلی معرك‌نژاد، مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان نیز در این مراسم گفت: در کشور ما گورستان‌های تاریخی زیادی وجود دارند که متأسفانه بهره‌برداری از ظرفیت‌های آنان مورد غفلت قرار گرفته است.

وی به نقش ارزنده گورستان‌ها در جذب گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرد و افزود: گورستان‌های تاریخی در کشورهایی نظیر ایتالیا و فرانسه به یک قطب مهم گردشگری تبدیل شده‌اند که هر ساله هزاران نفر از آن‌ها بازدید می‌کنند، اما متأسفانه در کشور ما سرمایه‌گذاری‌های لازم برای بذل توجه افکار عمومی به این سرمایه‌های تمدنی و تاریخی و فرهنگی صورت نگرفته است.

معرك‌نژاد، انعقاد تفاهمنامه با شهرداری شیراز را گامی مثبت برای ارتقا این ظرفیت تاریخی ارزیابی کرد و افزود: معماری‌ها و نقش‌ها و خطوط در آرامستان‌های تاریخی ایران جای بسی تامل و بذل توجه دارد و بسیاری از مشاهیر این سرزمین در آن‌ها آرمیده‌اند که می‌توانند به‌عنوان الگوی مناسبی برای مردم مورد کنکاش و بازشناسی قرار گیرند.

وی با آسیب‌شناسی اقداماتی که در گورستان تاریخی اصفهان صورت گرفته است، گفت: در دهه 70 اولین اقدام برای بازآفرینی تخت فولاد انجام گرفت که منحصر به زدودن نازیبایی‌ها می‌شد. متأسفانه درزمان اجرای پروژه صدماتی هم به آثار تاریخی وارد شد و اکنون مدیریت شهری به دنبال حفظ و شناسایی آن‌ها برای مردم است.

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان همچنین گفت: بستر گورستان‌های تاریخی فضای مناسبی برای نمایش قدمت تاریخی و تمدنی و هنرهای نهفته در ایران زمین هستند. در تخت فولاد اصفهان میزبان آرامگاه ابدی مشاهیری از شیراز هستیم و با تمام توان تجربیاتی را که طی این چهارساله برای بازآفرینی گورستان های تاریخی به دست آورده‌ایم را در اختیار شهرداری شیراز قرار خواهیم داد.

معرک نژاد در پایان با اشاره به این نکته که در کمیسیون گردشگری سندی برای نگهداری از گورستان‌های تاریخی وجود دارد، افزود: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با مجموعه توانمند شهرداری شیراز می‌تواند نکات مثبت زیادی را برای هر دو طرف به همراه داشته باشد و در نهایت کشور و مردم شریف آن از برکات مادی و معنوی و تمدنی و فرهنگی آن برخوردار شوند.

انتهای پیام
captcha