راه‌هایی به سوی تقواپیشگی
کد خبر: 3957624
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰

راه‌هایی به سوی تقواپیشگی

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز به تبیین راه‌های رسیدن به تقوا در آیات و روایات پرداخت و گفت: یکی از راهکارهای رسیدن به تقوا، عبادت و بندگی خداوند است.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس شامگاه پنج‌شنبه، ۱۴ اسفندماه در منبر مجازی خود به تبیین راه‌های رسیدن به تقوا در آیات و روایات پرداخت و گفت: یکی از راهکارهای رسیدن به تقوا، عبادت است.

وی با بیان اینکه خداوند هر جای قرآن وعده داده، به تقوا وعده داده است، افزود: آیه ۱۳ سوره حجرات «... إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ...؛ ... در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست...»، آیه ۹۶ سوره اعراف «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ...؛ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ...»، آیه ۸۳ سوره قصص «... وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛ ... فرجام خوش از آن پرهيزگاران است»، آیه ۳۱ سوره نبأ «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا؛ مسلما پرهيزگاران را رستگارى است» و آیه ۲ سوره بقره «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ؛ اين است كتابى كه در حقانيت آن هيچ ترديدى نيست و مايه هدايت تقواپيشگان است» از جمله این آیات هستند.

حدائق با تأکید بر اینکه معیار و تراز، تقوا است، یکی از راهکارهای مهم با تقوا شدن را بندگی خداوند و عبودیت دانست و افزود: اگر می‌خواهیم باتقوا شویم باید نماز بخوانیم و واجبات را انجام دهیم. عبودیت و بندگی خداوند انسان را با تقوا می‌کند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز روایتی از پیامبر مکرم  اسلام(ص) را یادآور شد و گفت: به رسول‌الله(ص) گفتند: جوانی است که کارهای اشتباه و خلاف می‌کند ولی نماز هم می‌خواند، پیامبر(ص) فرمود به او کاری نداشته باشید. «إنَّ صَلاتَهُ تَنهاهُ يَومًا» بگذارید با این حال، نمازهایش را بخواند، این نمازها نجاتش می‌دهد و این نمازها، از گناهان خارجش می‌کند.

وی بیان کرد: گاهی اوقات برخوردهای غلط بعضی از مردم که سطحی نگاه می‌کنند را می‌بینیم تا می‌بینند طرف اهل نماز است و اهل چند کار خلاف هم هست می‌گویند نمازت به کمرت بخورد، با این نماز خواندنت خجالت نمی‌کشی. در صورتی که در این مواقع باید ببینیم اسوه بشریت چه کردند.

حدائق با بیان اینکه مشکل بعضی از افرادی که غرق در گناه می‌شوند این است که بندگی را رها کرده‌اند، گفت: بندگی را که رها کنیم، شیطان دستمان را می‌گیرد.

مسئول حوزه علمیه مولی‌الموحدین(ع) شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) درباره قلب سیاه، گفت: آن حضرت فرمودند وقتی کسی گناهی از او سر می‌زند، لکه‌ سیاهی روی قلب او نقش می‌بندد «دَخَلَ فی قَلبِهِ نُکتَةٌ سَوداء»؛ ممکن است خودمان متوجه نباشیم ولی نگاه به حرام، یک لکه‌ سیاه روی قلب انسان حک می‌کند.

وی ادامه داد: امام فرمودند: «فَإِن تابَ» اگر به دادِ خودت رسیدی و توبه کردی، پاک می‌شود؛ «وَ اِن زادَ، زادَت» اگر ادامه دادی و توسعه پیدا کرد، یک نگاه شد دو نگاه، دو نگاه شد سه نگاه، رفته‌رفته ادامه پیدا کرد، فضای قلب تو را تیرگی پر می‌کند. قلب تیره، دیگر راه را برای برگشتن انسان به سمت و سوی خدا می‌بندد. بعضی‌ها خودشان راه برگشت را خراب کرده‌اند. قرآن می‌فرماید چشمانتان را کنترل کنید.

انتهای پیام
captcha