سخن حق را تبلیغ کنیم / ضرورت توجه به هویت ایرانی - اسلامی در فعالیت‌های بین‌المللی
کد خبر: 3957607
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
آیت‌الله دژکام:

سخن حق را تبلیغ کنیم / ضرورت توجه به هویت ایرانی - اسلامی در فعالیت‌های بین‌المللی

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه اگر فکری و سخن حقی در جایی وجود دارد باید تبلیغ شود، گفت: قرآن‌ کریم کسانی که تبلیغ ارزش‌های دینی و رسالات الهی می‌کنند را مدح کرده است.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، ۱۴ اسفندماه در نخستین نشست تخصصی فعالان و مسئولان عرصه بین‌الملل استان با اشاره به  آیه 39 سوره احزاب می‌فرماید «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ…؛ همان كسانى كه پيام‌هاى خدا را ابلاغ مى‌كنند و از او مى‏‌ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند...»، گفت: اگر فکری و سخن حقی در جایی وجود دارد باید تبلیغ شود و قرآن‌ کریم کسانی که تبلیغ ارزش‌های دینی و رسالات الهی می‌کنند را مدح کرده است.

وی با بیان اینکه مسائل مربوط به تبلیغ و پیام‌رسانی همیشه داشته است، افزود: کار تبلیغ هم ابزار می‌خواهد یعنی تریبونی که در عالم و در میان دیگر ملل شنیده شود و هم اینکه مشکلاتی که ‌مانع اقدام و عمل ما هستند باید برطرف شود. در تبلیغ رسالت‌های الهی، شک نکنید که دشمنان قسم خورده اسلام در برابر شما می‌ایستند. دشمنان اسلام عمدتاً در ابتدا مبلغان حقیقی اسلام را تهدید می‌کنند و کار به جایی می‌رسد که با اسلحه برای نابودی آن‌ها اقدام می‌کنند و همانند سردار اسلام حاج قاسم سلیمانی را به شهادت می‌رسانند و نمی‌خواهند پیام ما به دنیا برسد.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه خدای متعال در رابطه با کسانی که این رسالت و این پیام مقدس را حمل می‌کنند فرموده ویژگی‌هایی دارند که «وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ» از غیر خدا نمی‌ترسند، گفت: این موضوع در روزگار ما خیلی مصداق پیدا می‌کند، مسلما نهادهای بین‌المللی ازجمله سازمان ملل که بعد از جنگ جهانی دوم که برپا شد؛ بحث بر سر این بود که چه کسی بر دنیا سلطه دارد و وقتی دیگر آتش جنگ تمام شد آن‌هایی که پیروز جنگ جهانی بودند مبنا و اساسی را چیدند برای اینکه خودشان بر دنیا حکومت کنند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: قطعاً این دولت‌ها که امروز ناکارآمدی بسیاری از آن‌ها اثبات شده است اگر مجموعه یا کشور دیگری غیر از صاحبان اصلی حق وتو بخواهند حرفی بزنند یا اقدام جدی در عرصه جهانی انجام دهند جلوی آن‌ها را می‌گیرند و وضع امروز دنیا این است. حال اگر مانع حرف زدن و اقدام و عمل شما  شدند باید چه روحیه‌ای داشته باشید؟ خدای متعال فرموده که مومنان به او، از هیچ کسی جز خدا حساب نمی‌برند.

وی تأکید کرد: اگر امروز می‌خواهیم تبلیغ رسالت الهی کنیم ویژگی اول ما باید این باشد که از غیر خدا نترسیم. هر کسی جز این باشد چون از آن‌ها می‌ترسد در خدمت آن‌ها خواهد بود ولو اینکه نخواهد خدمت کند ولی ناچارا خدمت می‌کند و رفتارش مطابق میل دشمن می‌شود. دیپلماسی جمهوری اسلامی دقیقاً بر همین مبناست که از شرق و غرب نمی‌ترسد و رفتارش و کنش خود را بر مبنای خوشامد آن‌ها تنظیم نمی‌کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم همایش بین‌المللی برگزار کنیم و با نهادهای بین‌المللی ارتباط بگیریم، آن نهادها متناسب با اهداف خودشان چارچوبی دارند و همان‌طور که آن‌ها می‌گویند باید عمل کنیم، گفت: نهاد فرهنگی این است اما نهاد فرهنگی در خدمت صاحبان قدرت و سلطه جهانی هستند، یعنی خود صاحبان قدرت این نهادها را برای انجام همین کار تأسیس کرده‌اند و نتیجه هرکاری که شما در این نهاد فرهنگی بین‌المللی تعریف کنید همین می‌شود بنابراین یک حریت و آزاداندیشی و نترسیدن از غیر خدا در ابتدا باید برای خودمان فرض کنیم.

وی نخستین شرط فعالیت در عرصه بین‌الملل را این دانست که برای مسلمان بودن و ایرانی بودن خودمان آن‌قدر ارزش قائل باشیم که با هیچ چیز دیگری آن را عوض نکنیم. یعنی هر تعامل و معامله بین‌المللی که می‌شود ببینیم آیا آن ایرانی و اسلامی بودنمان را زیر سئوال می‌برد یا خیر.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: نکته دومی که باید مدنظر قرار دهیم این است که وقتی با مجموعه بزرگ جهانی درگیر می‌شویم و به نوعی آن‌ها قدرت خود را به رخ می‌کشند سئوالی مطرح می‌شود که ما ابزار این کار ‌را نداریم و چگونه صدا و پیام خود را به دنیا برسانیم، مثلاً اگر تخت جمشید یا مسجد جامع عتیق را نمایش می‌دهیم باید پیام داشته باشد.

آیت‌الله دژکام گفت: اگر نتوانیم عظمت تاریخ خود را نشان دهیم دیگر چه فایده‌ای دارد که تخت جمشید را نمایش دهیم؟ اگر گفتیم ما کسی هستیم و می‌خواهیم شاهچراغ(ع)، مدرسه خان و... را نشان دهیم، ارتباطات ما در عرصه بین‌الملل، تبلیغ، تعامل و گردشگری مبتنی بر باور ما نسبت به خود، باور، آیین و مرام ما باشد. معمولاً چون ابزار مناسب کم داریم یا نداریم، زود از تبلیغ در عرصه بین‌الملل مأیوس می‌شویم.

وی یادآور شد: حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم با همچین صحنه‌ای مواجه شده است، پروردگار به حضرت ابراهیم(ع) گفت که پیام ما را به همه عالمیان برسان و آن حضرت در وسط صحرا و یک خانه سنگی و تنها با پسرش بود و از خدا پرسید چگونه دعوت به سوی تو را انجام دهم؟ کوه و سنگ را دعوت کنم؟ خدا گفت هرچه من می‌گویم انجام بده و تو پیام را بگو من به جهانیان می‌رسانم و امروز صدای ابراهیم(ع) در گوش همه اولاد آدم است، از شرق تا غرب عالم همه برای مراسم حج می‌آیند و امروز فعالان عرصه بین‌الملل در استان فارس باید ابراهیم‌وار تلاش کنید.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با تأکید بر اینکه کارها انجام می‌شود به شرطی که باورمان باشد که حساب کارها با خداست، گفت: پیامبر مکرم اسلام(ص) یک تکلیف به گردن ما نهاد و آن اینکه فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ، نسل در نسل این تکلیف وجود دارد و ما باید پیام را برسانیم.

وی با بیان اینکه باید اقدام کنیم و مابقی امور را به خدا بسپاریم، گفت: امام خمینی(ره) فرمود ما به همه جهان پیام انقلاب را خواهیم رساند، این نهضت ابراهیمی است. نگویید در محاصره هستیم. درست است در محاصره شدید دشمنان هستیم ولی دست خدا بالای همه دست‌ها است. اگر برای خدا کار می‌کنیم نباید نگران باشیم چون «...يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ...؛ ... دست ‏خدا بالاى دستهاى آنان است...» (آیه ۱۰ سوره فتح).

آیت‌الله دژکام ادامه داد: این حرکتی که امروز به همت شما رخ داده است برای این است که ما بتوانیم حرف خودمان را به عنوان مسلمان ایرانی به دنیا منتقل کنیم چه به حسب آن‌هایی که می‌آیند و بر ما از کشورهای دیگر وارد می‌شوند و چه به حسب اینکه ما پیام دهیم به کسانی که نیامده‌اند و سخنمان را به آن‌ها برسانیم.

وی با بیان اینکه این توانمندی در کشور ما برای شیراز از خیلی شهرهای دیگر بیشتر است تا این نقش را ایفا کند ولو اینکه ابزارمان کمتر باشد ولی توانمندی ما نسبت به اکثر شهرهای ایران بیشتر است، گفت: مسلماً شیراز از نظر توانمندی وظرفیت در این خصوص جزو 5 شهر اول ایران است و این ظرفیت را با هم‌افزایی، هم فکری و همراهی به جایی برسانید ‌که نقش‌آفرینی خود را داشته باشید و جواب بگیرید.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه امروز می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم اما در اوج همان عرصه تمدن قبلی خود خواجه نصیر، حافظ و سعدی را داشته‌ایم و صدای سعدی ما کل عالم را‌گرفته است و این توانمندی را چرا امروز نداشته باشیم و چرا صدای ما امروز منتقل نشود، گفت: پس وقتی 700 سال پیش از مرز مدیترانه تا مغولستان سخن یک مرد شیرازی رواج پیدا می‌کند امروز نگویید ابزار کم داریم و اگر استعدادهای خود را فعال کنیم ابزار را خدا می‌رساند و بیش از این می‌توانیم حرف را به عرصه‌های بین‌الملل ببریم.

انتهای پیام
captcha