آیا زیارت قبور پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) شرک است؟
کد خبر: 3957551
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

آیا زیارت قبور پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) شرک است؟

امام جماعت مسجد فخریه گفت: شبهه‌ای که امروزه با موضوع زیارت بقاع متبرکه در بین وهابیون رواج دارد از سوی شخصی به نام ابن‌تیمیه ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن محمدی‌طباطبایی، امام جماعت مسجد فخریه، ۱۴ اسفند‌ماه در مراسم هفتگی قرائت زیارت عاشورا که در این مسجد برگزار شد با بیان این شبهه که آیا زیارت قبور اهل بیت(ع) شرک به خدا محسوب می‌شود، گفت: شبهه‌ای که امروزه در بین وهابیون رواج دارد از سوی شخصی به نام ابن‌تیمیه ایجاد شده است، ابن‌تیمیه علاوه بر حرام و شرک دانستن زیارت قبور پیامبر(ص) و اولیاء الهی، حتی بار سفر بستن جهت زیارت قبر نبی گرامی اسلام را نیز جایز نمی‌داند.

وی ادامه داد: نقل روایتی از ابوهریره تحت این عنوان که پیامبر(ص) بار سفر بستن را جایز نمی‌داند مگر به‌سوی مسجدالنبی، مسجدالحرام و مسجدالاقصی و نیز ادعای اینکه هر کسی به‌سوی بقاع متبرکه جهت زیارت حرکت کند چنین شخصی با عموم مسلمین مخالفت کرده و از شریعت پیامبر(ص) خارج شده است؛ این دو دلیل از ادله ابن‌تیمیه مبنی بر هتک حرمت زیارت قبور است.

محمدی‌طباطبایی افزود: در جواب دو ادله وی گفته شده اولا روایت مذکور تنها در صدد بیان زیارت مساجد فوق‌الذکر نیست چراکه اگر روایت شامل مساجد مذکور باشد در این صورت شامل زیارت قبور ائمه(ع) نخواهد شد، و اگر این روایت بخواهد تمام انواع سفر‌ها را حرام بداند مگر این سه سفر زیارتی را، در این صورت تمام سفر‌های تحصیلی، سیاحتی، تجارتی و... حرام خواهد بود که البته این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

امام جماعت مسجد فخریه در جواب دلیل دوم ابن‌تیمیه این چنین گفت: اینکه از سوی ابن‌تیمیه ادعای اجماع مبنی بر عدم جواز زیارت قبور بقاع متبرکه شده؛ اتفاقا وقتی به قرآن و سیره اهل بیت(ع) نگاه می‌کنیم نقطه مقابل این موضوع یعنی مستحب بودن زیارت را در می‌یابیم و همگان با این امر موافق هستند. به‌عنوان نمونه در آیه ۸۴ سوره توبه خداوند وقتی پیامبرش را از ایستادن بر قبور و استغفار برای منافقان و مشرکان نهی می‌کند مفهوم این آیه چنین است که توقف بر قبور غیر منافق یعنی مؤمنان کار پسندیده و مورد تأیید شارع است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی که نشان می‌دهد اهل تسنن نیز بر عکس فرقه منحرف وهابیت زیارت قبور را جایز می‌دانند، اظهار کرد: محب‌الدین طبری می‌نویسد عمر بن خطاب با عده‌ای از اصحابش به حج می‌رفت، در بین راه پیرمردی به او استغاثه کرد. پس از بازگشت به آن محل از احوال آن پیرمرد پرسید گفتند از دار دنیا رفته است، راوی می‌گوید عمر را دیدم که با سرعت به طرف قبر او آمد و در آنجا نماز خواند سپس قبر را در بغل گرفت و گریه کرد.

حجت‌الاسلام محمدی‌طباطبایی در پایان با اشاره به نمونه‌های زیارت فردی در سیره اهل بیت(ع)، گفت: با توجه به فراوانی روایات در باب استحباب زیارت قبور ائمه(ع) و پیامبر(ص) بنده به یک روایت اشاره می‌کنم که امام صادق(ع) فرمودند که در میان ما حضرت صدیقه طاهره(س) روزی دو بار در هفته به زیارت قبور شهدا در قبرستان احد می‌رفتند، به عنوان نتیجه‌گیری باید عرض کنم با تتبع و تحقیق در آیات و روایات(دلایل نقلی) ثابت‌ می‌شود که زیارت قبور نه تنها بدعت نیست بلکه از سنت و سیره پیامبر(ص) و اصحاب بوده است. دلیل عقلی هم می‌توانیم بر استحباب زیارت اقامه کنیم مبنی بر اینکه خداوند پیامبر(ص) را به‌عنوان اسوه در قرآن کریم معرفی کرده و لذا تعظیم کسی که خداوند او را تعظیم کرده است مستحب خواهد بود.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha