تلاش برای توسعه شایستگی معلمان در بستر فضای مجازی
کد خبر: 3957479
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

تلاش برای توسعه شایستگی معلمان در بستر فضای مجازی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اقدام برای آموزش و ارتقای شایستگی‌های معلم با اجرای ۳۰۰ برنامه آموزشی برای توسعه شایستگی معلمان در بستر فضای مجازی خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، علی‌رضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش امروز، 13 اسفندماه در همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری كرونا كه به‌میزبانی شیراز در حال برگزاری است، از اقدام برای آموزش و ارتقای شایستگی‌های معلم با اجرای ۳۰۰ برنامه آموزشی برای توسعه شایستگی معلمان در بستر فضای مجازی خبر داد و افزود: خوشبختانه این برنامه‌ها مورد استقبال معلمان قرار گرفت و کارایی موثر ان در حوزه آموزش مشهود است.

وی به تعریفی از شرایط بحرانی پرداخت و گفت:‌شرایط بحرانی شرایطی است كه نسبت وضعیت موجود و پایدار خود دچار تردید می‌شود كه در این حالت توجه به چالش‌ها و فرصت‌ها ضروری است.

این مقام مسئول خواستار احصای چالش‌ها 10 گانه دوران شیوع كرونا شد و افزود: یكی از چالش‌هایی كه در دوران كرونا به وجود آمد بحث آموزش‌ها بود كه دچار تحول شد و نوع آن هم در تابعیت از ستاد ملی كرونا انتخاب شد.

كمرئی با یادآوری اینكه كرونا موجب ایجاد انفعال نخبگان علمی در امر آموزش در كل دنیا شد، گفت: با ورود كرونا آموزش و پرورش هم مانند سایر نقاط دنیا در چهار حوزه به كمك استمرار سیستم آموزشی آمد و در این زمینه اقداماتی نظیر تداوم آموزش‌ها از پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی، آموزش از طریق تلویزیون، طراحی پلتفرم شاد انجام شد.

وی با بیان اینكه اخیراً در آموزش و پرورش تجربه‌های بین‌المللی سیستم‌های آموزشی استخراج شده و شواهد حاکی از آن است که نسبت به سایر نقاط دنیا بسیار فعالانه عمل کرده‌ایم، گفت: نخستین چالش ما در مواجهه با كرونا، چالش مدیریت مدرسه بود که نظم مدرسه به هم ریخت و گروه‌بندی دانش‌آموزان و نحوه حضور معلمان و دانش‌آموزان در مدرسه با چالش روبه‌رو شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: اجتناب خانواده‌ها از حضور دانش‌آموزان در مدارس و اختیاری شدن حضور در مدرسه مسئله و چالشی جهانی بوده که نیازمند درک یکسان خانواده‌ها و اولیای مدرسه و دانش‌آموز نسبت به نحوه آموزش در مدرسه است به طوری که تجربه‌ها اندک بود و این موجب بروز برخی آشفتگی شد.

كمرئی با بیان اینكه پیام اصلی ما در مدیریت و راهبری مدرسه استمرار و تداوم یادگیری در هر شرایطی با تمرکز بر روی ظرفیت‌های بومی بوده است، گفت: ارائه دستورالعمل حضور در مدرسه در ماه‌های پایانی سال گذشته و روش‌های تدریس و رنگ‌بندی‌های مختلف و همچنین ناتوانی در برقراری توازن تأمین سلامتی دانش‌آموزان و آموزش حضوری و حضور در مدرسه و محروم شدن دانش‌آموزان از حق حضور در مدرسه از دیگر چالش‌ها این دوران هستند.

وی، چالش تدریس و نظارت بر کلاس درس را یکی از چالش‌های مهم دانست که آموزش جذابیت تدریس، خلاقیت و آشنایی با روش‌های نوین، روش پروژه و تدریس گروهی به معلمان آموزش را از جمله راهکارهای آن عنوان کرد و گفت: تدریس سنتی در آموزش مجازی کارایی نداشت و توانمندسازی معلمان در تدریس به شیوه‌ جدید و استفاده آنان از ترکیب روش‌های نوین از دغدغه‌های ما در این ایام بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چگونگی نظارت و ارزشیابی موثر بر فعالیت معلمان گفت: این امر را به گروه‌های آموزشی سپردیم و گزارش‌گیری سیستمی را اخیرا راه‌اندازی کردیم که بسیار در این مقوله موثر و کارآمد بوده‌است.

کمرئی همچنین گفت: معلمان برای آموزش در فضای مجازی باید آموزش می‌دیدند، کانال شایستگی معلمان از سوی وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی شده و تاکنون بیش از ۴۲۰ هزار معلم در قالب۹۶ ساعت دوره آموزشی تدریس در فضای مجازی را گذرانده‌اند.

وی، تفاوت در عدالت اجتماعی، تفاوت در دسترسی به ابزارهای فناورانه و دیجیتال، تعطیلی مدارس شبانه‌روزی را از مهم‌ترین چالش‌های آموزشی ایام کرونا برشمرد و افزود: آموزش و پرورش باراه‌اندازی نهضت تهیه تبلت و آموزش سراسری از طریق تلویزیون در مسیر رفع این چالش‌ها گام برداشته که خوشبختانه تاثیر بسزایی در برقراری عدالت اجتماعی داشته است.

انتهای پیام
captcha