آغاز به‌كار همایش ملی «آموزش در دوران كرونا؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و دستاوردها» در شیراز
کد خبر: 3957475
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

آغاز به‌كار همایش ملی «آموزش در دوران كرونا؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و دستاوردها» در شیراز

طی مراسمی همایش ملی «آموزش در دوران كرونا؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و دستاوردها» به‌همت آموزش و پرورش فارس به‌مدت دو روز در شیراز آغاز شد.

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم افتتاحیه همایش ملی «آموزش در دوران كرونا؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و دستاوردها» امروز، 13 اسفندماه با حضور جمعی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش و در بستر شبكه شاد به میزبانی آموزش و پرورش فارس در شیراز برگزار شد كه این همایش تا فردا ادامه دارد.

محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور و دبیر کمیته علمی همایش ملی آموزش در این مراسم برگزاری این همایش را یک نیاز اصیل و مهم برای همه کسانی است که در این زمینه دغدغه دارند، توصیف كرد و گفت: شکل‌گیری این همایش ابتدا به‌صورت خود جوش در بین معلمان شکل گرفت و به تدریج با افزایش دامنه کمی و کیفی آن، مسئولان اداره‌کل آموزش و پرورش فارس که بیشترین دغدغه در زمینه تعلیم و تربیت و مسئله یادگیری داشتند، حامی اجرای آن شدند.

وی با بیان اینكه این همایش در 15 محور برگزار شد، گفت: 225 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد كه از این تعداد 144 مقاله برای ارائه مورد قبول داوران قرار گرفت.

امانی طهرانی افزود: از مجموع مقالات پذیرفته شده جهت ارائه در این همایش، 18 مقاله به‌صورت ارائه سخنرانی و 126 مقاله نیز به‌صورت ارائه پوستر انجام خواهد شد.

دبیر کمیته علمی همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا در فارس، فرصت برای ارائه تجربه زیسته معلمین در زیست بوم جدید را یکی از جذاب‌ترین محور های این همایش معرفی كرد و گفت: این محور بسیار مورد توجه قرار گرفت، به نحوی که در این زمینه 38 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد 4 مقاله به‌صورت سخنرانی و 31 تجربه نیز به‌صورت ارائه پوستر ارائه می‌شود.

وی همچنین گفت: بیشترین محوری که  در این همایش مورد توجه گرفته محور فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای تربیت رسمی در فضای مجازی بود که با 56 مقاله و 20 درصد مقالات دریافتی، در صدر قرار گرفت و پس ازآن نیز محور راهکارهای توسعه حرفه‌ای معلمان با 30 مقاله در رتبه دوم قرار گرفت.

امانی طهرانی، سومین محور پرشمار در ارسال مقالات را محور آسیب‌های رشدی و رفتاری یادگیرندگان در دوران کرونا عنوان کرد و گفت: در این محور 25 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد  و آنچه لازم است گفته شود این است که آنقدر که در این مدت یک سال به موضوع آموزش پرداخته شده به این موضوع توجه و تمرکز کافی نبوده و در مرحله بعد قطعا با این موضوع درگیری بیشتری خواهیم داشت.

دبیر کل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش، محور سنجش و ارزشیابی را با 18 مقاله، موضوع کلی تحول و الگوهای یادگیری 17 مقاله و شیوه‌های کیفیت‌بخشی به آموزش در فضای مجازی با تأکید بر شبکه شاد با 15 مقاله را در رتبه‌های بعدی محورهای مورد توجه مخاطبین این همایش دانست.

وی همچنین گفت: کمترین محوری که به آن توجه شد، محورپشتیبانی‌های تربیتی و فرهنگی است و محور خانواده و آموزش و همراهی آن‌ها در این زمینه و همچنین محور چگونگی ایجاد شبکه تعاملی در بین معلمین به‌عنوان مهم‌ترین راهکار آموزش ضمن خدمت معلمین  بود كه کمترین مقالات را به خود اختصاص داده بودند که نیازمند توجه جدی است.

امانی طهرانی همچنین در معرفی استان‌ها برتر در ارائه مقالات به این همایش، گفت: در تبه اول ارائه مقالات به این همایش ابتدا استان فارس قرار دارد که نیمی از مقالات را شامل می‌شود و پس از آن نیز استان‌های اصفهان و تهران قرار داشت.

فرهاد اسماعیلی، مدیركل آموزش و پرورش فارس و رئیس همایش ملی آموزش در دوران همه‌كرونا هم در این مراسم گفت: اگر در بحران‌های مختلف فرصت‌ها و تهدیدها شناسایی نشده و دستاوردهای کسب شده در این زمینه مدون نشود ممکن است ظرفیت بزرگی را از دست دهیم و آنچه مهم است تجربیاتی است که از این بحران‌ها به دست می‌آید.

وی اظهار كرد: هر بحرانی تهدیدها، چالش‌ها و فرصت‌هایی دارد و کشور ما ایران عزیز نیز بحران‌های بسیاری به خود دیده و همواره توانسته از این چالش‌ها با افتخار بیرون آید.

رئیس همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا در فارس افزود: تاکنون توانسته‌ایم این بحران‌ها را به فرصت‌های خوبی تبدیل کنیم از جمله آن می‌توان به بحران 8 سال دفاع مقدس اشاره کرد که با تهدیدها و چالش‌های خود، توانست جوهره وجودی و ظرفیت‌های انسان‌ها را نشان دهد و توانمندی‌های زیادی را بالفعل كند.

اسماعیلی گفت: در بحران همه‌گیری کووید 19 نیز با توجه به گستردگی آن و تأثیر بر عرصه‌های مختلف همچون سیاسی، اقتصادی، نظامی و علمی، عرصه آموزش نیز تحت تاثیر آن قرار گرفت که در این زمینه نیز در کشورما با حضور به موقع معلمانی بزرگ، توانمند و پرشور توانستیم آسیب‌های آن را به حد اقل برسانیم.

رئیس همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا در فارس ادامه داد: در این بحران معلمان به‌عنوان بخش اصلی و خط مقدم نظام تعلیم و تربیت، به‌صورت خودجوش با تمام ظرفیت‌های وجودی خود در میدان مبازره حاضر شده و توانستند دستاوردهای خوبی را کسب كنند.

وی، بروز بحران‌های مختلف را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: اگر در بحران‌های مختلف، فرصت‌ها و تهدیدها شناسایی نشده و دستاوردهای کسب شده در این زمینه مدون نشود، ممکن است ظرفیت بزرگی را از دست دهیم و آنچه مهم است تجربیاتی است که از این بحران‌ها به دست می‌آید.

اسماعیلی، برگزاری این همایش را در همین راستا دانست و گفت: بر همین اساس و به دلیل اهمیت موضوع، این همایش چه به‌صورت کلی و چه در زمینه محورهای آن، مورد توجه نخبگان تعلیم و تربیت کشور قرار گرفته است و تلاش می‌کنیم تا دستاوردهای آن به‌صورت مستند تهیه و با انتشار آن موجب هم‌افزایی در زمینه تعلیم و تربیت کشور و حتی سایر کشورهای جهان شویم.

انتهای پیام
captcha