برنامه‌های آموزشی را همسو با دغدغه‌های جامعه كنیم
کد خبر: 3957473
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷

برنامه‌های آموزشی را همسو با دغدغه‌های جامعه كنیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرایط آموزش در دوران كرونا گفت: برنامه‌های آموزشی باید همسو و هماهنگ با اولویت‌ها و دغدغه‌های جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش امروز، 13 اسفندماه در ارتباط تصویری با همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا كه در شیراز در حال برگزاری است، به برگزاری همایش ملی آموزش در دوران كرونا اشاره كرد و خواستار توجه ویژه به موضوعات این همایش شد و گفت: نكته‌ای كه باید توجه كنیم این است كه حال و هوای معلم و دانش‌آموز در آموزش مجازی متفاوت است و جدا از دسترسی‌های هر فرد، حال و هوای آن‌ها نیز طبیعی و مطلوب نیست و خانواده‌ها نیز در این بین نگرانی هایی دارند که باعث ایجاد حس آشفتگی می‌شود که باید این امر را نیز ساماندهی کنیم.

وی با تأكید بر اینكه برنامه‌های آموزشی باید همسو و هماهنگ با اولویت‌ها و دغدغه‌های جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، باشد، اظهار کرد: باید مراقبت ها را بیشتر کنیم و حال و هوا و آمادگی روانی معلم، مدیر و دانش‌آموز را در نظر بگیریم تا به برقراری انگیزه‌هایشان کمک کنیم؛ ایجاد انگیزه، مهارت فوق العاده ای می‌خواهد که ما باید به حرف دانش‌آموز، معلم و خانواده گوش دهیم و مشکلات و ایده هایشان را بشنویم و رسانه‌های اجتماعی را در این امر در نظر بگیریم.

حاجی میرزایی با یادآوری اینكه در شرایط شیوع كرونا مجبور به تعطیلی مدارس شدیم، گفت: این مسئله در نظام آموزشی رویداد بسیار عظیمی است زیرا هیچكس در آن زمان آمادگی چنین كاری نداشت.

وی با تصریح اینكه شرایط شیوع كرونا موجب شد تا چرخه آموزش به شكل غیرحضوری منتقل شود، افزود: اینكه بخواهیم بعد از سال‌ها روش‌های معین تدریس را یك باره تغییر دهیم، نیاز به هماهنگی و انگیزه قوی داشت كه بحمد الهی این مهم در كشورمان رخ داد.

حاجی میرزایی با یادآوری تأثیرگذاری تغییر چشمگیر اركان آموزشی بر سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان گفت: درست است كه اگر دانش‌آموز به مدرسه برود در معرض كرونا قرار می‌گیرد اما اگر حضور در مدرسه هم رخ ندهد، سلامت جسمی و روانی دانش‌آموز در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش، محدود شدن ارتباط با هم‌سن و سالان، كاهش رفت و آمد و تحركات جسمی را از جمله مهم‌ترین مشكلات این دوران برای دانش‌آموزان توصیف كرد و گفت: البته باید بدانیم كه شرایط خانواده‌ها هم یكسان و برار نیست و افرادی كه وضعیت نامناسب‌تری دارند، آسیب بیشتری می‌بینند.

وی با ذكر این نكته كه شرایط به‌وجود آمده، روش‌های نو و سازگاری‌های متفاوتی را می‌طلبد، یكی از دغدغه‌های دبیران را در این شرایط ارزشیابی آموخته‌های دانش‌آموزان توصیف كرد و گفت: در آموزش حضوری معلم، رو در رو از دانش‌آموز سوال می‌پرسد و یا آزمون کتبی می‌گیرد و می‌تواند ارزیابی تکمیلی و دقیقی از پیشرفت تحصیلی در دست داشته باشد.

حاجی میرزایی خواستار مستندسازی تجربیات آموزش دوران كرونا شد و گفت: باید روش‌های خلاق را جایگزین روش‌های معمول كنیم و بار اضافی بر دوش كسی نگذاریم و ارتباط مدرسه و خانواده را همدلانه كنیم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به راه‌اندازی شبكه شاد در دوران كرونا اشاره كرد و گفت: بسته‌های آموزشی را در این شبكه قرار دادیم اما این‌گونه نیست كه این بسته‌ها می‌توانند جای معلم را بگیرند بلكه ابزارهایی برای كمك به معلم هستند.

انتهای پیام
captcha