نگاه تبیینی به فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم / ضرورت جریان‌سازی در رسانه‌ها
کد خبر: 3957449
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
رضایی در بازدید از ایكنا؛

نگاه تبیینی به فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم / ضرورت جریان‌سازی در رسانه‌ها

رئیس بسیج رسانه فارس، فعالیت‌های ایكنا را میان سایر رسانه‌ها روشنایی‌بخش و امیدبخش توصیف كرد و گفت: یكی از اقداماتی كه باید انجام دهیم این است كه قرآن را تبیین كنیم. متأسفانه عمدتاً فعالیت‌های قرآنی ما تبلیغی است در صورتی كه باید به این عرصه نگاه تبیینی داشته باشیم.

به گزارش ایكنا از فارس، هادی رضایی، رئیس بسیج رسانه فارس همراه با هیئت همراه امروز، 13 اسفندماه از دفتر خبرگزاری ایكنا شعبه فارس بازدید كرد و دیدارهایی با معاون فرهنگی و رئیس جهاد دانشگاهی استان داشت.

وی در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های جهاددانشگاهی در عرصه رسانه گفت: جهاددانشگاهی یكی از نهادهای انقلابی خوش ذوق است كه سه خبرگزاری ایكنا، ایسنا و سینا را با فضاهای كاری و نگاه‌های متفاوت راه‌اندازی كرده است.

رضایی با تصریح اینكه جهاددانشگاهی در عرصه رسانه برای كشور و استان سنگ تمام گذاشته است، از مسئولان این نهاد خواست تا همكاری و تعامل مناسبی با بسیج رسانه در بحث پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشته باشند.

رئیس بسیج رسانه فارس اظهار كرد: یكی از اقداماتی كه بنا داریم با قوت انجام دهیم، فعال كردن كانون‌های بسیج رسانه در سطح شهرستان‌های استان است كه این مسئله می‌تواند منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با جهاددانشگاهی كه دارای ظرفیت‌های رسانه‌ای مناسب است، شود.

وی گفت: امروز دشمن تلاش‌های بسیار زیادی در عرصه رسانه بر علیه انقلاب اسلامی و اعتقادات دینی مردم انجام می‌دهد و جبهه جنگ از سرزمین‌ها به عرصه رسانه منتقل شده است و در دنیای امروز كسی به دنبال تصرف خاك نیست زیرا می‌دانند با این كار نمی‌توانند افكار مردم را تسخیر كنند لذا از طریق جنگ رسانه‌ای به دنبال تسخیر افكار عمومی مردم هستند تا به اهداف خود دست یابند.

جنگ واقعی امروز در عرصه رسانه است

رضایی با تأكید براینكه جنگ واقعی امروز در عرصه رسانه است،‌ گفت: دشمن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی كمترین اقدامات را به وسیله قدرت نظامی خود انجام می‌داد اما با پیشرفت‌های نظامی كشور، عرصه نبرد را به رسانه‌ها كشانده‌ است و امروز می‌بینیم كه چگونه در این عرصه شبانه روز فعالیت می‌كند گرچه ما دیر به فكر مقابله با آن در این عرصه برآمدیم اما همین كه بالاخره وارد این عرصه شدیم، خوب است.

رئیس بسیج رسانه فارس یكی از نیازهای امروز جامعه را ارتقای سواد رسانه‌ای دانست و افزود: امروز مردم ما در بحث سواد رسانه‌ای فقیر هستند كه البته این مسئله به سیاست‌های كلی دستگاه اهی فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای باز می‌گردد كه نتوانستند از این ظرفیت استفاده كنند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی همواره ثابت كرده است كه می‌تواند به راحتی تهدیدها را به فرصت تبدیل كند و امروز هم می‌توانیم با ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه تهدید جنگ رسانه‌ای را تبدیل به فرصت كنیم لذا درخواست انعقاد همكاری دوره‌های سواد رسانه‌ای با همكاری جهاددانشگاهی داریم كه بتوانیم از امكانات این نهاد در این مسیر بهره بگیریم.

رضایی با بیان اینكه یك شبهه می‌تواند اصول اعتقادی یك جامعه را زیر سئوال ببرد و اگر این شبهه درست و به وقت پاسخ داده نشود، قطعاً ضلالت یك جامعه را در پی دارد، گفت: بحمد الهی امروز سازمان فضای مجازی دارای قرارگاه‌های سایبری است كه اقدام میمون و مباركی در عرصه جنگ رسانه‌ای است.

رئیس بسیج رسانه فارس یادآور شد: امروز تمام مسئولان نظام به این جمع‌بندی رسیده‌اند كه باید در عرصه جنگ رسانه‌ای قوی ورود كرد و در این راستا باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده كنیم.

وی همچنین به فعالیت‌های خبرگزاری ایكنا اشاره كرد و گفت: تمام مشكلات جامعه امروز ما به دلیل فاصله گرفتن از قرآن است آن هم كتابی كه حاصل مجاهدت 124 هزار انبیای الهی بوده است. قرآن كتاب دستورات زندگی است و هر جا از این كتاب فاصله گرفتیم، ضربه خوردیم و هر جا به آموزه‌های آن عمل كردیم، موجبات عزت مسلمین فراهم شده است.

نگاه تبیینی به فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم / ضرورت جریان‌سازی در رسانه‌ها

فعالیت‌های ایكنا امیدبخش است

رضایی، فعالیت‌های ایكنا را میان سایر رسانه‌ها روشنایی‌بخش و امیدبخش توصیف كرد و گفت: یكی از اقداماتی كه باید انجام دهیم این است كه قرآن را تبیین كنیم. متأسفانه عمدتا فعالیت‌های قرآنی ما تبلیغی است در صورتی كه باید به این عرصه نگاه تبیینی داشته باشیم. جای قرآن تنها در طاقچه منزل نیست زیرا این‌گونه نه قداستش رعایت می‌شود نه به آن عمل می‌شود.

رئیس بسیج رسانه فارس بر ضرورت تبیین آموزه‌های قرآن متناسب با مناسبت‌های مختلف در عرصه خبرگزاری ایكنا تأكید كرد و گفت: دشمن در بحث اندیشه بسیار ضعیف است اما ما با اندیشه غنی اسلامی می‌توانیم در عرصه جنگ نرم امروز در مقابل آنان پیروز شویم به شرط اینكه بتوانیم از این اندیشه به‌درستی استفاده كنیم.

وی همچنین گفت: بنا داریم در بسیج رسانه چند مسئله را ایجاد و تقویت كنیم كه یكی از آن‌ها راه‌ا ندازی شورای تبیین مواضع اصحاب رسانه است تا در مواقع حساس و بحرانی بتواند به كمك اصحاب رسانه بیاید.

راه‌اندازی شورای تبیین مواضع اصحاب رسانه

رئیس بسیج رسانه فارس بیان كرد: زبان رسانه زبان نقد است و ممكن است این مسئله به مذاق برخی از مسئولان خوش نیاید و یكسری مشكلات را برای رسانه‌ها و اصحاب رسانه ایجاد كند لذا ما تلاش می‌كنیم تا با راه‌اندازی چنین شورایی درصدد حمایت از اصحاب رسانه برآییم. 

وی با تأكید بر اینكه همچنین هیئت اندیشه‌ورز بسیج رسانه نیز باید فعال‌تر شود، گفت: باید تلاش كنیم تا همه سلایق در بسیج رسانه گردهم آیند و همچنین انجمن‌های خبرنگاران و عكاسان را باید فعال كنیم.

رضایی با بیان اینكه متأسفانه در معرفی اصحاب رسانه استان فارس غفلت شده است، گفت: اصحاب رسانه همواره دیگران را معرفی می‌كنند اما هیچ‌گاه خودشان معرفی نشدند و مسئولان باید بدانند كه اصحاب رسانه صاحب‌نظر و صاحب فكر و دلسوز واقعی نظام هستند اما همواره مظلوم واقع شده‌اند.

رئیس بسیج رسانه فارس اظهار كرد: بنا داریم تا یكسری برنامه‌ها را برای اصحاب رسانه استان اجرا كنیم مثلاً در روز درختكاری به نیت 10 شهید رسانه استان مراسم غرس 10 نهال را با حضور اصحاب رسانه در دستور كار می‌دهیم و همچنین یكسری برنامه‌های دیگر هم در دستور كار داریم كه در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با تأكید بر اینكه رسانه روابط عمومی نیست و باید با نگاه تبیینی با مردم سخن گوید و جریان‌سازی كند، گفت:‌ باید این‌گونه باشد كه وقتی مسئولان یك رسانه را مطالعه می‌كنند، برنامه‌های خود را بر طبق اخبار آن جهت‌دهی كنند نه اینكه اصحاب رسانه به دنبال مسئولان بروند و این مسئولان هستند كه باید خود را به اصحاب رسانه معرفی كنند نه بر عكس.

رضایی همچنین در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی فارس هم گفت: جهاددانشگاهی یكی از پیشقراولان عرصه رسانه‌ای است و این یك هنرمندی است كه سه رسانه با دیدگاه‌های متفاوت تحت لوای این نهاد مشغول به فعالیت هستند.

نگاه تبیینی به فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم / ضرورت جریان‌سازی در رسانه‌ها

رئیس بسیج رسانه فارس از فعالیت‌های ایكنا در بحث مهجوریت‌زدایی از قرآن كریم و تلاش برای اعتلای فرهنگ غنی قرآنی در جامعه تقدیر كرد و گفت: هر جا كه موجبات عزتمان فراهم شده است آنجایی است كه به آموزه‌های قرآن كریم عمل كردیم.

ضرورت حمایت‌ ویژه از فعالیت‌های ایكنا

وی، سابقه ایكنا را یك سابقه ارزشمند و طلایی توصیف كرد و گفت: این مسئله می‌طلبد كه حمایت‌های ویژه‌ای از خبرگزاری ایكنا شده و مورد تشویق و حمایت نهادها و دستگاه‌های مختلفی قرار گیرد.

رضایی با بیان اینكه هر سه رسانه جهاددانشگاهی در تزریق روحیه نشاط و امید به جامعه نقش مهمی ایفا می‌كنند، از نگاه‌های علمی جهاددانشگاهی به مسائل مختلف قدردانی كرد و گفت: هر جا كه در مواجه با رخداد نگاهمان علمی شد، كمتر آسیب دیدیم و لازم است كه چنین نگاهی بیشتر ترویج شود و برای این كار هم رسانه ابزار خوبی است.

رئیس بسیج رسانه فارس با تصریح اینكه بحمد الهی نگاه جهاددانشگاهی به مسائل اصیل و فراجناحی و با تكیه بر خدمت‌رسانی در جمهوری اسلامی است، چنین نگاهی را نیاز نظام دانست و گفت: بحمد الهی در جهاددانشگاهی كلیه فعالیت‌ها در فضای علمی رخ می‌دهد كه باید این مسئله را در  سایر قسمت‌های نظام هم ترویج دهیم.

اهمیت ورود جهاددانشگاهی به عرصه تحول در علوم انسانی

وی خواستار ورود جهاددانشگاهی به عرصه تحول در علوم انسانی شد و گفت: تحول در علوم انسانی یكی از درخواست‌های رهبر معظم انقلاب است كه جهاددانشگاهی با ظرفیت‌هایی كه در اختیار دارد می‌تواند در این زمینه اقدامات خوب و منحصر به فردی انجام دهد.

رضایی تأكید كرد: امروز جنگ رسانه‌هاست و در این جنگ هم باید مانند دوران دفاع مقدس تفاوت سلیقه‌ها را كنار بگذاریم و همگی در یك جبهه قرار گیریم و از كشور و نظام خود دفاع كنیم. اینكه گمان كنیم انقلاب می‌تواند جایگزین داشته باشد و 40 سال راه رفته را بازگردیم كاملاً‌اشتباه است زیرا دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال نابودی ایران و ایجاد تفرقه میان ملت ایران هستند.

رئیس بسیج رسانه فارس با بیان اینكه دو نعمت امنیت و سلامت همواره مجهول هستند، گفت: وقتی كه امنیت نباشد، هیچ چیز چه رسانه چه میز چه كار و فعالیت و معیشت نیست پس باید همه دست به دست هم دهیم و برای حفظ نظام و كشور خود تلاش كنیم و در مقابل دشمنان ایستادگی كنیم.

محمدرضا غلام‌پور، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی فارس نیز در این دیدار به دنبال گسترش دفاتر خبرگزاری‌های ایكنا و ایسنا در سطح شهرستان های استان هستیم زیرا انعكاس مناسب اخبار شهرستان‌ها را ضروری می‌دانیم.

عضویت افتخاری ائمه جمعه در ایكنا

وی با تصریح اینكه برخی از دفاتر ائمه جمعه شهرستان‌های استان همكاری‌های خوبی با خبرگزاری ایكنا دارند، گفت: تعدادی از ائمه جمعه شهرستان‌های استان هم عضویت افتخاری ایكنا را دارند و بنا داریم به یاری خدا این كار را برای تمام ائمه جمعه شهرستان‌ها انجام دهیم.

غلام‌پور از پیشنهاد رئیس بسیج رسانه فارس جهت همكاری به خصوص در سطح شهرستان‌ها استقبال كرد و گفت: بسیج رسانه می‌تواند افراد علاقه‌مند به كار رسانه‌ای در شهرستان‌ها را معرفی كند تا ما علاوه بر آموزش، همكاری‌های رسانه‌ای نیز با این افراد در سطح شهرستان‌ها داشته باشیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی فارس همچنین به درخواست رئیس بسیج رسانه فارس جهت ارتقای سواد رسانه‌ای مردم گفت: یكسری صحبت‌هایی با سازمان فضای مجازی سپاه شده است و به دنبال برپایی كارگاه‌های آموزشی سواد رسانه‌ای در سطح استان هستیم.

وی به فعالیت‌های خبرگزاری ایكنا اشاره كرد و گفت: ایكنای استان فارس با اختلاف نسبتاً زیادی نسبت به سایر استان‌ها در رتبه یك كشور قرار دارد ضمن اینكه فعالیت‌های مختلفی تاكنون در عرصه تحول در روند فعالیت‌های قرآنی نظیر تخصیص بودجه‌ها، معرفی نخبگان قرآنی و غیره در این رسانه قرآنی انجام شده كه بحمد الهی بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها هم به نتیجه رسیده‌اند.

 زهرا عسكری، سردبیر خبرگزاری ایكنا شعبه فارس هم در این نشست به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های این رسانه پرداخت و گفت:‌ مهم‌ترین خط مشی خبرگزاری ایكنا ترویج و اشاعه فرهنگ قرآن در جامعه و تداوم مسیر خط ولایت و رهبری است.

ایكنا كاملاً فراجناحی است

وی با تأكید بر اینكه ایكنا كاملاً فراجناحی است و منطبق با ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی فعالیت می‌كند، گفت: ایكنا تنها رسانه‌ای است كه افتخار این را دارد كه رهبر معظم انقلاب خبرنگار افتخاری آن است و طی چند سال گذشته هم نمایندگان رهبر معظم انقلاب در نقاط مختلف كشور به تأسی از معظم‌له به عضویت افتخاری ایكنا درآمده‌اند.

عسكری اظهار كرد: مرحوم آیت‌الله ایمانی، نخستین نماینده ولی فقیه در كشور بود كه به تأسی از معظم‌له به عضویت افتخاری ایكنا درآمدند و بعد از آن سایر نمایندگان ولی فقیه در نقاط مختلف كشور و همچنین ائمه جمعه شهرستان‌های استان به عضویت افتخاری ایكنا درآمدند و این یك مدال افتخار برای رسانه قرآنی جهان اسلام است.

سردبیر خبرگزاری ایكنا شعبه فارس تأكید كرد: یكی از مهم‌ترین نكاتی كه در ایكنا پیوسته دنبال می‌شود، حفظ وحدت امت اسلام است و در انعكاس اخبار هم این اصل مهم پیوسته مدنظر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha