آزادسازی 3500 متر اراضی باغ موزه دفاع مقدس فارس
کد خبر: 3957213
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
نظری در پاسخ به ایكنا خبر داد؛

آزادسازی 3500 متر اراضی باغ موزه دفاع مقدس فارس

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینكه بحث تملك اراضی اطراف باغ موزه دفاع مقدس فارس با یك یا دو میلیارد قابل تملك نیست و شهرداری هم نمی‌تواند به تنهایی به این قضیه ورود كند و نیاز است كه همه با هم در این زمینه كمك دهند، گفت: تاكنون 3 هزار و 500 متر اراضی كنار باغ موزه دفاع مقدس را آزاد كردیم و ظرف هفته آینده لایحه آن به شورا می‌آید.

به گزارش ایكنا از فارس، سعید نظری، سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز امروز، 12 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایكنا مبنی بر تلاش‌ شهرداری جهت تملك املاك و زمین‌های اطراف باغ موزه دفاع مقدس فارس و تكمیل این باغ موزه چیست، گفت: سال‌ها بود كه مسئولان باغ موزه دفاع مقدس سراغی از شهرداری و شورا نمی‌گرفت اما با مدیریت سرهنگ كوشكی تحول جدی در ارتباطات این دو نهاد ایجاد شد.

وی با بیان اینكه نمایندگانی از شورای شهر و شهرداری شیراز در جلسات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس جهت تكمیل باغ موزه دفاع مقدس شركت می‌كنند، افزود: ظرف دو هفته گذشته حدود 6 جلسه را در مباحث مختلف با بنیاد داشتیم.

نظری بیان كرد: اعتقاد داریم اگر از روز اولی كه این موزه كلید خورد سالی یك رقم برای احداث آن تخصیص یافته بود، اكنون یكی از بهترین و بزرگترین موزه‌های دفاع مقدس در كشور بود اما این‌گونه نشد و رها شد البته نه اینكه هیچ اتفاقی نیفتاد بلكه زحماتی هم كشیده شد اما در كل شأن مردم فارس در حوزه دفاع مقدس وضعیت كنونی باغ موزه نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینكه پل كابلی ولیعصر هم با سازه‌های بتنی بسیار عظیم از بالای باغ موزه دفاع مقدس رد شد و این موزه را تحت شعاع خود قرار داده است، گفت: حدود 16 مغازه در یك سمت و یك زمین چند هكتاری هم در طرف دیگر این باغ موزه قرار گرفته است و این‌ها با عدد و ریال یك میلیارد و دو میلیارد واقعاً قابل تملك نیست و شهرداری هم نمی‌تواند به تنهایی به این قضیه ورود كند و نیاز است كه همه با هم در این زمینه كمك دهند.

وی با یادآوری اینكه استاندار فارس هم دستورات ویژه‌ای در این زمینه صادر كرده است، گفت: بخشی از تملك به عهده مسكن و شهرسازی و بخشی دیگر بر عهده شهرداری بوده است؛ شهرداری در تملك املاك به سهم خود عمل كرده اما مسكن و شهرسازی عمل نكرده است و اكنون در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم با یك تواتری مسكن و شهرسازی چون بودجه ندارد، زمین را به شهرداری واگذار كند و شهرداری امكان واگذاری زمین داشته باشد و از منابع درآمدی آن بتوانیم تملك‌ها را انجام دهیم.

نظری با بیان اینكه در اطراف باغ موزه هم یك ملك شخصی داریم كه در حال رایزنی با شخص مربوطه هستیم تا بتوانیم او را راضی و زمین مدنظر را آزاد كنیم، گفت: تاكنون 3 هزار و 500 متر اراضی كنار باغ موزه دفاع مقدس را آزاد كردیم و ظرف هفته آینده لایحه آن به شورا می‌آید. بخشی از زیر پل كابلی هم قرار بوده به باغ موزه اختصاص اضافه شود و برای آن توافق كردیم و لایحه آن هم در شهرداری در حال نگارش است و به زودی می‌آید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح اینكه در مباحث توسعه فرهنگ ایثار و شهادت هم اقداماتی انجام داده‌ایم، گفت: در ردیف بودجه خود هم برای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و باغ موزه بودجه داریم هم برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت كه سر جمع این‌ها حدود 7 الی 8 میلیارد تومان می‌شود.

وی با یادآوری اینكه یكسری اقدامات هم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور كار داریم، گفت: تولید فیلم سینمایی و سریال شهید دوران با حمایت شهرداری و شورای شهر كلید می‌خورد.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌های جامع اشاره كرد و گفت: مشكل ما در حوزه طرح‌های جامع دانشگاه‌های كشور هستند به شدت دانشگاه‌های كشور در این حوزه‌ها ضعیف عمل می‌كنند و قابلیت و توانایی پاسخگویی به نیازهای جامعه و شهرداری و شورای شهر برای مدیریت شهری ندارند.

وی افزود: طرح‌هایی كه به دانشگاه‌های بزرگ كشور اعم از دانشگاه شیراز، شریف، اصفهان واگذار شده است عمدتاً ناقص‌الخلقه به شهرداری و شورا تحویل داده می‌شوند.

نظری بیان كرد: چند طرح جامع شامل حمل و نقل، گردشگری، جامع اقتصادی، توسعه و فرهنگی و غیره داشتیم كه همگی در زمان شورای چهارم با دانشگاه‌های بزرگ نظیر شیراز و اصفهان و تهران بسته شده است اما متأسفانه اساتید دانشگاه‌ها به‌شدت نسبت به این طرح‌ها بی‌تعهد هستند و در طرح‌ها چند كار انجام داده و چند كار دیگر را انجام نداده و سر قیمت هم به توافق نمی‌رسند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: آن چیزی كه در این طرح‌های جامع می‌بینیم تنها یك رزومه قوی از اساتید دانشگاه‌هاست كه هیچ‌كدام در این طرح‌های جامع دخالت نمی‌كنند و آن‌ها را به دانشجویان كارشناسی ارشد و دكتری واگذار كرده تا آن‌ها را پیگیری كنند و عمدتاً هم این طرح‌ها كپی پیستی شده است یعنی اگر طرح جامع گردشگری شهرداری شیراز، مشهد و اصفهان و غیره را مشاهده كنیم یك مجموعه كتاب چند جلدی است كه تنها اسامی آن‌ها عوض شده است و هیچ اتفاق خاصی درون آن‌ها رخ نمی‌دهد.

وی با بیان اینكه پایه‌های آماری این نوع طرح‌ها هم عمدتاً ضعیف هستند، گفت: طرح توسعه فرهنگی اجتماعی شهر شیراز وقتی در سال 97 به شورای شهر تحویل شد، آمار طلاق آن مربوط به سال 85 بوده است. در جلسه كمیسیون فرهنگی هم اساتید دانشگاه‌ها حضور داشتند اما این طرح‌ها نمی‌توانند نیاز شهر را برطرف كنند به‌همین دلیل در شورای پنجم این طرح‌ها یا معطل ماند یا در كمیسیون ماده 38 ابطال شد.

نظری همچنین در خصوص اقدامات كمیسیون گردشگری شورا هم گفت: اتفاقات مختلفی در حوزه گردشگری در بافت تاریخی تاكنون انجام شده است كه از جمله آن می‌توان به محور زندیه و طرح توسعه اطراف حرم شاهچراغ(ع) اشاره كرد و همچنین تاكنون چندین باغ تخصصی در شیراز احداث شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با بیان اینكه اخیراً شاهد گلایه‌هایی نسبت به بحث انسان‌محوری شهرداری بوده‌ایم، گفت: تعریف شهر در قوانین و مباحث شهرسازی در یك مكان بر اساس تعداد و جمعیت است و گاهی هم مساحت و فیزیك و كالبد اما قرآن كریم شهر را جایی تعریف می‌كند كه انسان در آن توسعه می‌یابد و از كلمه مدینه برای آن استفاده می‌كند لذا شهر را به انسان‌ها می‌شناسند و آنچه شورای شهر پنجم هم دنبال كرد همین بحث شهر انسان محور بوده است.

وی با تأكید بر اینكه ما به دنبال انسان‌ مكتب اومانیسم غرب نیستیم، گفت: شهرداری مكلف شده است تا در حوزه‌های كارهای انسان محور نیاز شهر را برطرف كند و در این زمینه هم اقدامات نظیر احداث پیاده‌راه‌ها، مسیر دوچرخه سواری‌ها، توزیع عادلانه امكانات در مناطق محروم مثل احداث پردیس سینمایی، فرهنگسراها و غیره انجام داده است.

نظری تأكید كرد: تمام پروژه‌های انسان‌محور شهرداری شیراز بر اساس مفاهیم اسلامی و نگاه رهبر معظم انقلاب به انسان تعریف شده است نه سند 2030 كه برخی چنین ادعا می‌كنند و در تمام مناطق پارك ورزش و سلامت و همچنین بوستان‌های كوچك در حال احداث داریم. ضمن اینكه به بحث محله‌محوری هم توجه ویژه‌ای داریم.

انتهای پیام
captcha