تكریم شصت و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ حسینی‌الهاشمی
کد خبر: 3956752
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳

تكریم شصت و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ حسینی‌الهاشمی

شصت و ششمین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیدنورالدین حسینی‌الهاشمی در سال جاری در صدا و سیمای فارس برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، امسال مصادف با شصت و ششمین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیدنورالدین حسینی‌الهاشمی، مؤسس هیئات مذهبی شیراز و یكی از تأثیرگذارترین علمای جنوب كشور در مبارزه با استكبار و استعمار انگلیس بودند كه به دلیل شیوع كرونا مراسم سالگرد ارتحال ایشان در بستر فضای مجازی و صدا و سیمای استان فارس برگزار شد.

در این راستا مستند فاخر زندگینامه مرحوم آیت‌الله‌العظمی حسینی‌الهاشمی با نام «سید» از شبکه فارس پخش شد این مستند طی هفته گذشته و روزهای طی چند بازه زمانی از شبكه فارس پخش شد.

این مستند تلویزیونی با یک سال کار پژوهشی فشرده در صدا و سیمای مرکز فارس به‌منظور پاسداشت مقام والای اندیشمندان، علما و فرهیختگان استان فارس تولید شده است.

مرحوم آیت‌‌الله‌العظمی سیدنورالدین حسین الهاشمی شیرازی در سال 1274 در شهر شیراز به دنیا آمد. وی از مراجع تقلید زمان خود بود. پدر این بزرگوار بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم است. دانش دینی و شجاعت این عالم مبارز زبانزد خاص و عام است و مردم شیراز همواره از مرجع تقلید به‌عنوان افتخار شهر خود یاد می­کنند.

از شاگردان برجسته وی می­‌توان به آیت‌الله سیدعبدالعلی آیت الهی، آیت‌الله ربانی شیرازی و آیت‌الله احمد بهشتی اشاره کرد. وی در زمان رضا شاه مخلوع به علیت اجرای حدود اسلامی درخصوص منشی کنسولگری انگلیس و در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی دوبار در سال­های 1306 و 1308 تبعید شد. همچنین وی از بزرگان شیعه در مبارزه با ترویج فرقه ضاله بهاییت بوده است که به‌درستی و بسیار هنرمندانه در مستند "سید" به این موضوعات پرداخته شده است. این عالم برجسته شیرازی در سال 1335 در شیراز درگذشت و در آرامگاه نور به خاک سپرده شد.

همه ساله مراسم بزرگداشت این مرجع تقلید شیعیان با حضور گسترده مردم در آرامگاه نور برگزاری می‌شد که امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا بیت مرحوم سیدنورالدین حسینی‌الهاشمی از دوستداران و علاقه‌مندان به ایشان خواستند که به جای برگزاری مراسم به پای تماشای این مستند فاخر تلویزیونی بنشینند که با استقبال مردم  دیندار  استان فارس و کشور مواجه شد.

نویسندگی مستند «سید» بر عهده مرتضی دانش بود که حاصل یکسال پژوهش در این خصوص بوده است، تهیه‌کننده و کارگردان این مستند علی محمد بهمنی، تصویربردار مهدی یوسفی و تدوینگر احسان الهی بود و حسین حداد بیگی و آرش جمال الدینی این مستند را با صدای منحصر به فرد خود روایت کردند.

انتهای پیام
captcha