عمل انقلابی را بر اساس ماهیت اسلامی تعریف كنیم / ضرورت همراهی انقلابی‌گری و فقه
کد خبر: 3954721
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
آیت‌الله دژكام:

عمل انقلابی را بر اساس ماهیت اسلامی تعریف كنیم / ضرورت همراهی انقلابی‌گری و فقه

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه بسیاری از اوقات به اسم انقلابی‌گری رفتارهایی می‌کنیم که واقعاً با ماهیت انقلاب اسلامی ما سازگار نیست، گفت: باید ماهیت انقلاب را دقیقاً بشناسیم و بر اساس ماهیت اسلامی آن عمل انقلابی را تعریف و تبلیغ کنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 29 بهمن‌ماه در کارگاه آموزشی تربیت مبلغ مکتب انقلاب اسلامی با اشاره به آیه 10 سوره فاطر «...إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یرْفَعُهُ...؛... سخنان پاكیزه به سوى او بالا مى ‏رود و كار شایسته به آن رفعت مى ‏بخشد...»، گفت: کلمه نیکو(ی توحید و روح پاک آسمانی) به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا برد.

وی با یادآوری اینكه دوره آموزشی تربیت مبلغ مكتب انقلاب اسلامی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) از امروز آغاز شد، افزود: طبیعتاً یكسری ممنوعیت‌هایی از نظر كرونا وجود دارد لذا باید چارچوب و دستورالعمل‌ها را رعایت كنیم.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه انقلابی‌گری و انقلابی بودن در ادبیات معاصر ما معنایی داشته است که انقلابی مسلمان بودن با برخی از آن معانی سازگاری ندارد، گفت: به این مورد وقتی وارد حیطه کار تبلیغ انقلاب اسلامی می‌شویم باید توجه داشته باشیم.

امام جمعه شیراز بیان كرد: سه الی چهار انقلاب مشهور دنیا مثل انقلاب فرانسه، انقلاب صنعتی انگلیس، انقلاب روسیه، انقلاب چین و... که ما به نوعی ادبیات انقلابی‌گری را از آن‌ها قرض می‌گیریم، هیچ‌کدام از آن‌ها به مفهوم واقعی با انقلاب ما قابل مقایسه نیستند و اشتباه از آنجایی پیدا می‌شود که خیال می‌کنیم در بسیاری اوقات باید همان کاری که آن‌ها انجام داده‌اند را انجام دهیم.

عدم سازگاری برخی رفتارها با ماهیت انقلاب اسلامی

وی با یادآوری حدیثی از پیامبر(ص) كه فرمودند روزی می‌رسد که امت من از نصارا تقلید خواهند کرد و هر کاری آن‌ها کردند امت من نیز انجام می‌دهند، گفت: این تقلید از تمدن‌های دیگر در انقلابی‌گری هم اتفاق افتاده است و بسیاری از اوقات به اسم انقلابی‌گری رفتارهایی می‌کنیم که واقعاً با ماهیت انقلاب اسلامی ما سازگار نیست.

آیت‌الله دژكام ادامه داد: به دلیل همین است که مرحوم آیت‌الله شهید مطهری در آغاز انقلاب اصرار جدی داشتند که ماهیت این انقلاب اسلامی است؛ چون در ابتدای انقلاب ماهیت آن واضح نبوده است و همه گروه‌ها در انقلاب شرکت داشتند حتی حزب توده هم بوده است. آن روز این اصرار به خاطر آن بود که جهت‌گیری را اشتباه نگیریم. به اسم انقلابی‌گری بسیاری از كارها را گردن جوانان ما می‌گذارند در حالی که هر کار انقلابی به حسب ماهیت انقلاب اسلامی، مورد تأیید نیست.

وی از مبلغان انقلاب اسلامی درخواست كرد تا به این نكته توجه ویژه داشته باشند و سپس ادامه داد: باید اول ماهیت این انقلاب را دریافت کرد بعد هرچیزی که با ماهیت این انقلاب سازگار نیست خود به خود نه انقلابی‌گری حساب می‌شود و نه در تبلیغ انقلاب به کار ما می‌آید.

ضرورت همراهی انقلابی‌گری و فقه

عضو مجلس خبرگان رهبری با ابراز امیدواری از اینكه به‌خوبی بتوانیم این اسلام ناب را که امام راحل تعبیر فرمودند و رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند شناسایی کنیم، گفت: به نظر می‌رسد ظلم بزرگی به این انقلاب می‌شود. ما عقیده داریم رهبر انقلاب، ولی فقیه است یعنی فقاهت عنصر اصلی در صلاحیت برای رهبری است اما بسیاری از ما که انقلابی‌گری را ترویج می‌کنیم و دم از انقلابی‌گری می‌زنیم از فقه سر در نمی‌آوریم. این مشکل حوزه‌های ماست که حوزه نتوانست فقه را در جایگاهی قرار دهد که بتواند فلسفه عملی حکومت اسلامی باشد. این تعابیر متعلق به امام و رهبر است و باید این مسائل را حل کنیم وگرنه در ادامه مسیر به مشکل می‌خوریم چون کارها مدام به سمت تخصصی شدن می‌رود.

وی اظهار كرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند امروز دیگر از نظام‌سازی عبور می‌کنیم و به سمت دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی پیش می‌رویم و در این مسیر کارها بسیار ریز و تخصصی می‌شود و از طرفی می‌خواهد روح انقلابی هم در کار دمیده شود و اگر دقیق متوجه ابعاد مسائل نباشیم نمی‌توانیم ادامه‌دهنده مسیری باشیم که مدنظر ولی فقیه است.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید ماهیت انقلاب را دقیقاً بشناسیم و بر اساس ماهیت اسلامی آن عمل انقلابی را تعریف و تبلیغ کنیم، گفت: موضوع دیگری که باید مدنظر قرار دهیم این است که گاهی اوقات افراد و جایگاه آن‌ها ممکن است رهزن ما باشند نسبت به اینکه حق را درست نتوانیم تشخیص دهیم.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) یادآور شد: امیرالمومنین علی(ع) با عده‌ای از افراد که این حالت را داشتند، مواجه بودند و در جنگ جمل شاهد بودیم که عده‌ای به حضرت می‌گفتند فلانی و فلانی در مقابل شما ایستاده‌اند. حضرت جمله مشهوری دارد که می‌فرماید إِنَّ الحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجَالِ؛ اِعرِفِ الحَقَّ، تَعرِف أهلَهُ؛ اشتباه شما از اینجاست که می‌خواهید حق را با افراد سنجش کنید در حالی که افراد را باید با حق بسنجید.

پایه اجرایی كردن دین، ولایت است

وی، میراث بسیار مهم و ارزشمند حضرت امام خمینی(ره) را نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی برشمرد و گفت: ماهیت این انقلاب اسلامی است و در شكل اجرا و عمل هم بر مبنای ولایت شكل گرفته و پایه اجرایی كردن دین ولایت است. به تعبیری ولایت مبنای اجرای دین بوده است و میراث امام خمینی(ره) برای ما همین است؛ حال اگر به اسم خود حضرت امام خمینی(ره) کسی بحث ولایت را زیر سئوال ببرد این اشتباه است. امام(ره) فرمود حفظ نظام از حفظ جان واجب‌تر است.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در نظام ولایی بحث سر این است که مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است، گفت: این نظام ولایی در سطح ولایت فقیه نیز همین‌طور است. اگر امروز ندانید ولی امر و حجت بر تو کیست گرچه دیروز خوب می‌دانستید اما کافی نیست. این 2 گانه نیست. ولی فقیه یکی است و در ادامه راه امام است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تأكید كرد: این ذهنیت نباید به گونه‌ای ایجاد شود که بگوییم یک طرف رهبر قبلی و در طرف مقابل رهبر بعدی است. 40 سال است عده‌ای تلاش می‌کنند این حالت 2 قطبی ایجاد شود اما چون حرف غیرمنطقی و غیر واقعی زده‌اند، قبول نشده است.

وی با بیان اینكه مسیر انقلاب اسلامی یکی است و ولایت هم یک مفهوم مستمری است و اگر غیر از این را کسی بگوید به انقلاب لطمه می‌زند، گفت: احترام امام راحل واجب است و مقام معظم رهبری فرموده‌اند این انقلاب بدون نام حضرت امام خمینی(ره) در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست. هر کس احترام نکند اشتباه کرده است ولی اگر کسی بخواهد به بهانه ولایتی که تمام شده است این ولی حی را تضعیف کند چون ولایت امر مربوط به امام حی زنده است، باید متوجه باشد با مقاومت سرسختانه‌ای مواجه می‌شود.

آیت‌الله دژكام گفت: این روزها عده‌ای فضا را شلوغ می‌کنند چون در شلوغی تشخیص حق و باطل سخت است و امروز باید فضا آرام باشد تا جهت حق و باطل را کاملا تشخیص دهیم.

انقلابی‌ها تند نروند

وی از انقلابی‌ها خواست تا تند نروند و ادامه داد: وقتی تند می‌روید موجی که ایجاد می‌شود بسیاری را در تشخیص گمراه می‌کند در حالی که باید فضای ذهنی را آرام قرار دهید تا طرف حق و باطل را تشخیص دهد. گاهی فتنه همین‌گونه آغاز می‌شود. گاهی باید كنار كشید و تن به یک بحثی که به چالش اجتماعی می‌شود نداد. جا خالی دادن در فنون تبلیغی شما باید باشد، پس روش تبلیغ هم بسیار مهم است.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه تبلیغ غیر از دانستن حق، روش خاصی هم می‌خواهد، گفت: گاهی اوقات حرف را اگر یک عمامه سر بزند یک نتیجه دارد و همین حرف را اگر یک دانشگاهی بزند نتیجه دیگری در ذهن مخاطب دارد. با یک روش کار انقلاب جهانی را نمی‌توان جلو برد و روی روش‌ها باید کار کنیم و تأثیرگذارترین را انتخاب کنید. در بحث روش‌های تبلیغ هم باید مفصل کار کنید، پس ماهیت انقلاب اسلامی را بشناسید، جهت‌گیری‌های ما متناسب با ولایت و مطیع ولایت باشد و روش‌شناسی مناسب پیشبرد کار خودمان هم داشته باشیم.

وی بیان كرد: اگر بخواهیم همه این موارد را در بیان قرآنی بگوییم باید ببینیم چه باید داشته باشیم كه مبلغ اسلامی شویم. در آیه مذكور آمده است که ما یک دانشی متناسب با آن و یک عمل متناسب با آن می‌خواهیم و این دو مورد دانش نظری و مهارت‌های عملی را باید در زمینه تبلیغ با هم ایجاد کنیم.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه همه کسانی که می‌خواهند تبلیغ انقلاب داشته باشند، باید بدانند كه کسب مهارت فقط به سر کلاس نشستن نیست، گفت: مهارت در جمع بودن، القا کردن، با دیگران در تماس بودن و سایر مهارت‌ها با صرف حفظ کردن به دست نمی‌آید بنابراین در زمینه تربیت مبلغ چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی مدیران دوره باید مدنظر قرار دهند که کارورزی هم داشته باشیم که دانش را با این کارورزی‌ها به مهارت اجرایی و عملی تبدیل کنیم و کار را پیش ببریم.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با بیان اینكه بحمد الهی در این 42 سال واقعاً رشد كرده‌ایم، گفت: از اول نوجوانی تا به امروز در کوران حوادث انقلاب بوده‌ام و این مسئله از روز اول تا به امروز بسیار متفاوت شده است و ما توانمندی‌های ویژه‌ای پیدا کردیم.

وی با تصریح اینكه دشمن به تفوق اقتصادی و دوم تفوق تبلیغی می‌نازد، گفت: اگر اثبات کنیم که نیروهای لشکر پیامبر اعظم(ص) این 2 مورد را فتح می‌کنند مسئله به نحوی خوبی پایان خواهد گرفت و به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

وی ابراز امیدواری كرد: نتیجه این دوره آموزشی این باشد که بگویند جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس  در عرصه فضای مجازی و فضای حقیقی میدان‌داری می‌کند و نه تنها حرف برای استان بلکه حرف در سطح ملی و فراملی داشته باشید چرا كه شیراز ظرفیت‌های فرهنگی قوی دارد.

آیت‌الله با تأكید بر اینكه باید مخاطب داشته باشیم تا خود را به دنیا اثبات کنیم، گفت: جلسات این‌چنینی در رسیدن به هدف و جذب مخاطب کمک می‌دهد و ان‌شاالله در این مسیر خدا کمک خواهد کرد و خود پیامبر(ص) و ائمه(ع) از همه ما حمایت معنوی خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha