تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن انگیزه‌ای برای آغاز
کد خبر: 3954325
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰

تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن انگیزه‌ای برای آغاز

یک حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن انگیزه مضاعفی برای شروع حفظ قرآن ایجاد کرد، گفت: توانستم با برنامه‌ریزی دقیق حفظ قرآن را به پایان برسانم.

فرمایشات مقام معظم رهبری برای تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن انگیزه مضاعفی برای شروع حفظ ایجاد کردعلی محمدی، دانش آموز کلاس نهم دبیرستان مکتب الحسین(ع) تبریز است که علاقه به ساحت نورانی قرآن کریم و با دیدن دوستان نوجوانش که حافظ آیات الهی بودند انگیزه اش برای حفظ کلام الهی بیشتر و بیشتر شد و حفظ قرآن  را از سن ۱۱ سالگی آغاز کرد. اراده شخصی و ارتباط بین خانواده و مربی را سه ضلع مثلثی می‌داند که می‌تواند فرد را در رسیدن به اهداف قرآنی خود موفق کند.

این حافظ کل قرآن، که در سن نوجوانی آیات وحی را در قلبش جای داده در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، از تجربه‌های مأنوس شدن با کلام وحی می‌گوید.

وی درباره انگیزه حفظ قرآن خود گفت: با عنایت و رحمت خداوند، یاری اهل بیت و تشویق‌ها و همکاری خوب پدر و مادرم حفظ قرآن را شروع کرده و در طی سه سال و نیم توانستم آن را به پایان برسانم.

این نوجوان حافظ در مورد شیوه حفظ کردن افزود: در ابتدا فقط به قرائت قرآن گوش کرده و بعد با صوت روخوانی می‌کردم. سپس هر روز سه سطر از آیات الهی را خوانده و حفظ می‌کردم و این اواخر هر روز دو صفحه حفظ می‌کردم.

محمدی، با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد حفظ قرآن یک کار سخت و غیر ممکن است خاطرنشان کرد: در ابتدا که فرد برای شروع حفظ اقدام می‌کند به نظر می‌رسد کار سخت و غیر ممکنی باشد ولی رفته رفته وقتی انسان با قرآن مأنوس می‌شود شیرینی آیات را بیشتر حس کرده و احساس می‌کند به دنبال سختی‌ها انگیزه بسیاری در وجود انسان ایجاد می‌شود.

این حافظ کل قرآن ادامه داد: چون پدرم قاری قرآن بود و در منزل نیز برنامه قرائت قرآن اجرا می‌کرد و در کنار آن نوجوانانی را دیده بودم که حافظ کل قرآن هستند من نیز علاقه‌مند شده و به پدرم گفتم می‌خواهم حفظ قرآن را شروع کنم و پدرم نیز به خوبی استقبال کرد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن ادامه داد: در کنار علاقه‌مندی خودم فرمایشات مقام معظم رهبری برای تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن انگیزه مضاعفی برای شروع این کار ایجاد کرد و همراهی پدر و مادر و خواهرم نیز مرا در ادامه راهی که انتخاب کرده بودم مصمم‌تر کرد.

محمدی، حفظ آیات الهی را زمینه‌ای برای عمل ذکر کرد و افزود: صددرصد حفظ قرآن زمینه‌ای برای عمل به فرمایشات قرآن کریم است و وقتی فرد با مفاهیم قرآنی آشنا می‌شود ناخودآگاه قرآن در او تأثیر می‌گذارد و باعث اصلاح رفتار او می‌شود یعنی فرد به کارهای خوب و پسندیده روی آورده و از بدی‌ها روی گردان می‌شود.

این حافظ نوجوان، برگزاری جشن پایان حفظ کل قرآن را یکی از به یادماندنی‌ترین جشن‌ها نام برد و افزود: به محض اینکه آیات پایانی را حفظ کرده و خبر ختم قرآن از سوی مربی قرآن اعلام شد، پدر و مادر و سایر اعضای فامیل با برگزاری مراسم و اهدای هدایایی مرا تشویق کردند. مهم‌تر از آن مراسم جشنی بود که در دبیرستان برپا و به عنوان یادگاری در ذهنم برای همیشه ثبت شد.

وی با اشاره به تثبیت قرآن کریم ادامه داد: روزانه دو ساعت برای تثبیت آیات وقت می‌گذارم و تثبیت جزء ۱۹ تا ۳۰ در اولویت است، چون تمرکز خیلی بیشتری بر روی جزء‌های قبلی دارم.

محمدی، با اشاره به شیوه آموزش و نقش تشویق در این زمینه، بیان کرد: راهکارهای تشویقی همیشه باعث ایجاد انگیزه در فرد می‌شود. برای نمونه در مؤسسه مهدقرآن آموزش تجوید و حفظ را آغاز کردم. کلاس‌ها به صورت مسابقه‌ای برگزار می‌شد و هدیه می‌دادند این شیوه آموزش باعث شده بود افراد ضعیف نیز بیشتر تلاش کرده و در این رقابت‌ها شرکت کنند.

وی در رقابت‌های قرآنی دانش آموزی نیز درخشیده، در کلاس هفتم در آزمون ۵جزء و جزء ۳۰ و در کلاس هشتم در آزمون ۲۰ جزء شرکت کرده و در هر دو آزمون رتبه یک ناحیه ۴ آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

این نوجوان قرآنی ادامه داد: همه آیات قرآن نورانی هستند و از میان آنها آیه ۱۶۹سوره آل عمران «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» و آیه ۸۱ سوره اسراء  «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کانَ زَهُوقاً» را خیلی دوست دارم و با خود تکرار می‌کنم.

وی با ذکر خاطره‌ای در دوران حفظ قرآن گفت: از اول تا جزء ۱۳ قرآن را حفظ کرده و تلاش بسیاری کردم اما مدتی احساس خستگی و سستی کردم و اینکه دیگر نمی‌توانم حفظ کنم و البته این موضوع را نمی‌توانستم مطرح کنم. از آن جایی که عمو، دایی و پسر دایی‌ام شهید شده‌اند و قاب عکس آنها در خانه ما است یک روز وقتی به چهره آنها نگاه کردم احساس کردم این شهدا با من حرف می‌زنند. با خود گفتم این شهدا در هشت سال دفاع مقدس شهید شده‌اند تا ما راحت زندگی کنیم ولی زندگی راحت به معنای این نیست که ما فقط راحت بخوریم و بخوابیم بلکه آنها شهید شده‌اند تا ما بیشتر به کسب علم و دانش پرداخته و از نظر روحی و معنوی نیز با خدا ارتباط برقرار کنیم، ارتباط روحی با این شهدا انگیزه مضاعفی در من ایجاد کرد تا بیشتر و بهتر از گذشته حفظ قرآن را ادامه دادم.

این حافظ کل قرآن، در پایان تصریح کرد: نوجوانان مطمئن باشند که با برنامه‌ریزی دقیق انسان‌ها می‌توانند به تمام برنامه‌های خود برسند. من در طی این مدت هم به تفریح پرداختم و هم به درس و حفظ قرآن و هیچکدام مانعی سر راه همدیگر نبوده است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
قاسم کیوانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۱۰:۵۷
0
0
آفرین بر شما دانش آموز سخت کوش و با استعداد من.
captcha