آخرین وضعیت طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) / تفاوت دیدگاه‌ها همچنان باقی است
کد خبر: 3954065
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹

آخرین وضعیت طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) / تفاوت دیدگاه‌ها همچنان باقی است

معاون امور عمرانی استانداری فارس به تشریح آخرین وضعیت طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) پرداخت و گفت: ‌برای این طرح تفاوت دیدگاهی میان حرمین شریفین حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) با میراث فرهنگی وجود دارد.

محمود رضایی كوچی، معاون امور عمرانی استانداری فارس، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به آخرین وضعیت طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) گفت: برای این كار یك طرح 56 هكتاری وجود دارد كه شامل حرم‌های مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) و فضای میان این حرم‌هاست.

وی با بیان اینكه متولی بررسی نهایی این طرح شورای عالی شهرسازی و معماری است، افزود: این شورا متشكل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت راه و شهرسازی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، جهاد كشاورزی و غیره است.

رضایی با یادآوری اینكه شورای عالی شهرسازی و معماری سال‌ها پیش مشاوری برای این طرح در اختیار گرفت، گفت: طرحی كه مشاوره ارائه داده است، در چندین جلسه كمیته فنی استان و شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شده است اما تفاوت دیدگاهی میان حرمین شریفین حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع)  با میراث فرهنگی وجود دارد.

معاون امور عمرانی استانداری فارس با تأكید بر اینكه شورای عالی شهرسازی كه این طرح را مدیریت می‌كند، تلاش دارد تا دیدگاه‌ها را به هم نزدیك كند، گفت: دیدگاه دو آستان مقدس این است كه كل فضای بین حرم شاهچراغ(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع) تبدیل به یك فضای شهری شود و بناهای واجد ارزشی كه بین این دو فضا وجود دارند، حفظ شوند.

وی ادامه داد: دیدگاه میراث فرهنگی این است كه بافت به شكل پیوسته و یكپارچه حفظ شود و یك مسیر دسترسی بین دو آستان با دو میدان‌گاه یكی مقابل حرم شاهچراغ(ع) و دیگری مقابل آستان سیدعلاءالدین حسین(ع) و یك مسیر ارتباطی هم بین این‌ها قرار گیرد.

رضایی بیان كرد: تفاوت بین این دو دیدگاه از حیث مساحت آزاد شده بین دو حرم مطهر مقداری زیاد است و در تلاشیم با حفظ حرمت آستان‌های شاهچراغ(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع) این دیدگاه‌ها را به هم نزدیك كنیم.

معاون امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: فضاهای اطراف این حرم‌ها می‌تواند به مهمانسرا و زائرسرا تبدیل شود و فضاهای مورد نیاز آن‌ها تأمین شود و همچنین بر روی ماندگاری بناهایی كه ثبت ملی شده‌اند، تأكید داریم و تلاش می‌كنیم این دو دیدگاه با یكدیگر تلفیق شوند و یك طرح جدید را برای آن ارائه دهیم تا در شورای عالی شهرسازی تصویب شود.

وی در پایان در خصوص زمان‌بندی اجرای این طرح گفت: زمان اجرا بر مبنای طرحی است كه تهیه می‌شود و برای عملیاتی كردن آن باید ابتدا چشم‌انداز طرح تدوین شود و فعلاً بحث بر روی اجماع طرح است و زمانی كه به اجماع رسید، به مرحله اجرا هم خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha