از روند رسیدگی به پرونده‌های شهدای سلامت راضی نیستیم / آغاز تزریق واكسن كرونا در فارس
کد خبر: 3952891
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
لطفی در پاسخ به ایكنا:

از روند رسیدگی به پرونده‌های شهدای سلامت راضی نیستیم / آغاز تزریق واكسن كرونا در فارس

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز در پاسخ به خبرنگار ایكنا درباره وضعیت رسیدگی به پرونده‌های شهدای سلامت استان فارس گفت: متأسفانه از روند رسیدگی به پرونده‌های شهدای سلامت فارس راضی نیستیم.

به گزارش ایكنا از فارس، مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، 20 بهمن‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز ضمن تبریك فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر در پاسخ به خبرنگار ایكنا درباره وضعیت رسیدگی به پرونده‌های شهدای سلامت استان فارس گفت: متأسفانه از روند رسیدگی به پرونده‌های شهدای سلامت فارس راضی نیستیم و این مسئله مسلماً بر روی روحیه سایر نیروها هم تأثیر دارد.

وی با بیان اینكه حدود 20 پرونده شهید مدافع سلامت فارس تشكیل داده‌ایم كه تنها یك مورد آن مربوط به شهید كشتكار قطعی شده است، افزود: برای رسیدگی به پرونده‌های این شهدا یك تیم سه‌نفره متشكل از مدیركل بنیاد شهید، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز تشكیل می‌شود كه ما پرونده‌های شهدای سلامت استان فارس را تشكیل داده و به تهران ارسال كردیم اما جواب قطعی آن‌ها نیامده است.

لطفی بیان كرد: پیكر شهدای سلامت در قطعه‌های مخصوص شهدا خاكسپاری می‌شوند، اما آن چیزی كه خانواده‌های این شهدا را تسلی می‌دهد این است كه به‌صورت رسمی وضعیت شهادت آن‌ها اعلام شود لذا این مسئله باید در ستاد كشوری كرونا مصوب شد و از مسئولان هم انتظار داریم تا به وضعیت این شهدا رسیدگی كنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت ساخت واكسن كرونا گفت: ساخت واكسن بیماری‌های جدیدی كه شیوع پیدا می‌كنند، كمی طول می‌كشد و از وقتی كه كرونا شیوع پیدا كرده است، اقداماتی برای تولید واكسن هم در داخل كشور و در كشورهای دیگر انجام شده البته باید بدانیم كه حتی تزریق واكسن هم جای رعایت پروتكل‌های بهداشتی را نمی‌گیرد.

وی از آغاز تزریق واكسن كرونا از فردا در استان فارس خبر داد و گفت: طبق اظهارات مجامع علمی، واكسن كرونا ساخت روسیه دارای ضریب اعتماد بالایی است كه بنا شده است هر میزان دوز واكسنی كه به كشور آمد، 5 درصد آن به استان فارس اختصاص دهد و به‌یاری خدا فردا 300 دوز واكسن كرونا وارد استان فارس می‌شود و همان روز این واكسن‌ها را در گام نخست به پرسنل آی سی‌ یو بعد از آن سایر كادر درمان و گروه‌های پرخطر تزریق می‌كنیم.

لطفی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشكی شیراز طی یكسال اخیر پرداخت و گفت:‌ سالی كه گذشت سالی بسیار سختی بود كه در آن علاوه بر تحریم‌های دارویی، شیوع كرونا هم داشتیم و موجب ایجاد مشكل‌های زیادی هم در جامعه ایران و سایر نقاط دنیا شد.

نقش اصحاب رسانه در فرهنگ‌سازی كرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه طبق آمارها مردم استان فارس و شیراز به لحاظ رعایت پروتكل‌ها جزو بهترین‌ها هستند، این مسئله را مرهون فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی‌های اصحاب رسانه این استان دانست و گفت: همیشه تغییر عادت‌ها كار سختی است و تنها گروهی كه می‌تواند در این زمینه فرهنگ‌سازی اصحاب رسانه هستند كه با گرم نگه داشتن تنور اخبار كرونا و نشان دادن اهمیت رعایت پروتكل‌های بهداشتی و جدی گرفتن خطر ابتلا به كرونا نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌كنند.

وی با تصریح اینكه شیوع كرونا در كشور و استان فارس خیز برداشته است، به تعطیلات آخر هفته جاری اشاره كرد و به مردم هشدار داد تا از سفرهای غیرضرور بپرهیزند و به رعایت پروتكل‌های بهداشتی پایبند باشند و سپس ادامه داد: امروز تعداد مراجعان به مراكز 16 ساعته درمان كرونا در استان فارس از روزی 600 نفر به روزی یك هزار نفر رسیده است و این نشان از خیز دوباره كرونا در استان است.

لطفی در عین حال این نكته را یادآور شد كه طبق تحقیقات علمی ویروس كرونا از ابتدا تاكنون قریب 4 هزار بار جهش داشته است لذا ممكن است ویروسی كه به‌عنوان مثال در ارومیه شیوع داشته باشد، با ویروس استان فارس متفاوت باشد و به‌همین دلیل بر ضرورت پرهیز از سفرها تأكید داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه به تعداد رعایت بهتر پروتكل‌های بهداشتی در استان فارس میزان مرگ و میر ناشی از كرونا در این استان نسبت به میانگین كشوری پایین‌تر است، گفت: در سطح كشور بیشترین تعداد تست پی سی آر را برای تشخیص كرونا داریم.

وی با تصریح اینكه 45 مركز 16 ساعته درمان سرپایی كرونا در استان فارس مشغول به فعالیت هستند كه در ایام پیك این تعداد به 54 مركز هم رسید، گفت: از 10 هزار تخت بیمارستانی در استان فارس، 2 هزار تخت عادی و 500 تخت آی سی یو را به بیماران كرونا اختصاص دادیم.

لطفی، تهیه و تولید ماسك‌های استاندارد، محلول ضدعفونی‌كننده با همكاری شركت‌های دانش‌بنیان را از دیگر اقدامات این دانشگاه طی یك سال اخیر عنوان كرد و گفت: بیش از 30 هزار نیرو در حوزه‌های مختلف آموزشی، بهداشتی، تحقیقات، فناوری توسعه،‌ درمان و غیره این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند كه از طریق برگزاری آزمون استخدامی یك هزار و 838 نفر را در سال آینده جذب خواهیم كرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه بحث راه‌اندازی خانه بهداشت عشایری جزو ابتكارات این دانشگاه بوده است، گفت: هم‌اكنون 100 خانه بهداشت عشایری در كل كشور برای ساخت داریم كه اعتبار آن‌ها را به ما می‌دهند تا بسازیم و در اختیار سایر استان‌ها قرار دهیم.

ایجاد عدالت بهداشت و سلامت؛ از دستاوردهای انقلاب

وی برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان را برشمرد و گفت: شبكه‌های بهداشت و درمان نه تنها اسكلت‌بندی پیشرفت در زمینه‌های بهداشت و درمان هستند بلكه یكی از شاخص‌های پیشرفت كشورها هم محسوب می‌شوند كه بحمد الهی طی 40 سال گذشته انقلاب اسلامی اقدامات بسیار خوبی در این زمینه در كشورمان انجام شده است.

لطفی با تأكید بر اینكه شبکه‌های بهداشت و درمان باعث شد عدالت بهداشت و سلامت در دورترین نقاط این مملکت تعریف شوند، گفت: سیستم شبکه‌های بهداشت و درمان و پایگاه‌های سلامت روستایی و شهری موجب شده‌اند هر چه خدمت در مركز است در دورترین نقاط این مملكت هم ارائه شود. در دوران قبل از انقلاب شیوع فلج اطفال، سل و غیره در استان فارس بیداد می‌کرد اما به وسیله شبکه‌های بهداشت و درمان توانستیم بیماری‌های واگیر کنترل کنیم و بحمد الهی وضعیتمان در منطقه و دنیا در این مباحث بسیار خوب است.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه در بحث درمان هم عدالت خوبی برقرار شده است، گفت: ما 7 قطب پزشكی در استان فارس داریم كه همان جراحی‌هایی كه در شیراز انجام می‌شود در این قطب‌ها هم انجام می‌شوند ضمن اینكه شیراز قطب پیوند كبد در دنیاست و در بحث خدمات تخصصی و فوق تخصصی هیچ بیماری نداریم كه نیاز داشته باشد برای درمان به خارج از كشور اعزام شود.

وی با تصریح اینكه همچنین در زمینه تولید دارو هم موفقیت‌های زیادی داشتیم كه مخصوص استان فارس است و در این زمینه خودكفا هستیم، گفت:‌در حوزه تربیت دانشجوی پزشكی هم تا فوق تخصص را در شیراز آموزش می‌دهیم و هم‌اكنون 18 دانشكده با 11 هزار دانشجو داریم. همچنین قریب 4 هزار نفر از كشورهای خارجی هم متقاضی پذیرش در دانشگاه علوم پزشكی شیراز بودند كه از آنان تعدادی دانشجو را پذیرفتیم و آموزش‌های مجازی به آنان ارائه می‌دهیم.

لطفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه برای تشخیص كرونا دو نوع تست سریع رپید و پی سی آر وجود دارد، گفت:‌ تا امروز بیش از 604 هزار تست پی سی آر در آزمایش‌های ما انجام شده است و تست سریع هم در قالب طرح شهید سلیمانی انجام می‌دهیم كه تاكنون قریب به 22 هزار تست سریع در سطح استان فارس انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز بیان كرد: در روزهای آینده فرودگاه‌های استان را مجهز به تست سریع می‌كنیم زیرا طبق بخشنامه هر مسافری كه وارد كشور می‌شود حتی اگر در فرودگاه مبدأ هم تست كرونا داده باشد، باید حتماً این تست را انجام دهد.

پذیرش بیماران 8 استان جنوبی كشور

وی در خصوص وضعیت دارویی استان فارس هم گفت: استان فارس دارای 6 درصد جمعیت كشور است و 6 درصد هم سهمیه دارویی دارد اما مریض‌های 8 استان جنوب كشور برای درمان به استان فارس می‌آیند به‌طوری كه هم‌اكنون 27 درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان فارس از خارج استان هستند و این بیماران هم از سهمیه دارویی استان فارس استفاده می‌كنند.

لطفی اظهار كرد: پیشنهاد ما این است كه سهمیه دارویی استان فارس به 8 درصد افزایش یابد زیرا قطب پزشكی جنوب كشور است و از 8 استان جنوبی كشور بیماران مختلفی داریم كه سهمیه داروهای استان فارس را استفاده می‌كنند و این موجب بروز كمبودهای دارویی در این استان می‌شود.

محمدرضا حیدری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی شیراز هم در این نشست گفت: در ایام شیوع كرونا، تحریم‌های دارویی مشكلاتی را ایجاد كرد و باعث شد كه در وضعیت و حالت جنگی قرار بگیریم. هم‌اكنون حدود 107 قلم دارو در كشور به دلایل مختلفی نظیر عدم تخصیص ارزی و غیره در كشور كمبود داریم اما همواره سعی كرده‌ایم این كمبودها را مدیریت كنیم و داروهای كمیاب را به نحوی تأمین كنیم.

وی بیان كرد: پیش از این‌ها بدهی‌های زیادی به شرکت‌های دارویی داشتیم اما سعی کردیم تا این مشکل را برطرف کنیم اما برخی از داروها مثل انسولین‌ها و داروهای شیمیایی در کشور سهمیه‌بندی هستند و ربطی به پرداخت‌های مالی ندارند.

حیدری یكی از دستاوردهای خوب انقلاب را تولید داروهای داخلی دانست و گفت: اگر این داروهای کنونی در بحث کرونا تولید داخل نبود نمی‌توانستیم حتی برای 10 مریض هم دارو تأمین کنیم.

انتهای پیام
captcha